• Joico

Kanelbullar med mandelmassa

Har googlat runt lite för att se hur jag ska göra mina kanelbullar saftigare - tycker alltid att själva fyllningen är så torr, det känns som lös kanel bara.. uäk! Tror nu att mandelmassa är lösningen, och mycket mycket mer fyllning än vad jag tar. Tänk er en smörgås med smör, typ den mängden har väl jag

Men hur mycket mandelmassa ska man ha? Jag ska ha 150g smör i fyllningen till 40 bullar (enl recept)

• Svar på tråden Kanelbullar med mandelmassa
  • lalasmama

hej, jag gjorde det för ett tag sen, då tog jag en hel rulle, icas mandelmassa, tror det var 200 g till ca 40 bullar, de blev riktigt goda!
    Lycka till

• lalasmama

p.s jag rev mandelmassan på rivjärn å strödde ut över den utkavlade degen.. efter jag smetat på smör, kanel & vaniljsocker..

• Kastrullresan

Jag blandar smör, mandelmassa, kanel och råsocker med elvispen och brer på degen. Blir supergott.

Det är ett recept från Leila bakar. Där har hon rom i också men det gillar inte jag så det har jag hoppat över.

Ett annat sätt att få saftigare bullar är att ha i vit sirap i degen istället för socker. Jag tar samma mängd.

• Joico

Åh jag börjar bli orolig jag vill inte att mandelmassan ska smaka så mycket, utan bara hmm.. kräma till det jag har köpt en "liten" förpackning med 200g mandelmassa. Ska jag verkligen ta hela? Jag har inget rivjärn utan tänkte skära i bitar typ

• lalasmama

hmm.. nä, mina smakade verkligen mandelmassa, men du kan säkert ta halva eller mindre.. eller hur gjorde du?

• Joico

Det blev kvar en snutt på 3cm cirka.. det blev lite smak men inte för mycket. Däremot för lite kanelsmak tycker jag gjorde efter receptet så jag antog att de skulle vara bra

lalasmama skrev 2009-07-24 20:46:04 följande:
    hmm.. nä, mina smakade verkligen mandelmassa, men du kan säkert ta halva eller mindre.. eller hur gjorde du?
  • Joico

Meh! DET SÄGER DU NU?! Jag älskar äppelmos! Morr

Virriga Vera skrev 2009-07-24 21:31:09 följande:

Jag brukar ha äpplemos i mina kanelbullar. Det blir saftiga fina bullar.
  • TeamX

Jag bakade kanelbullar idag, med mandelmassa, socker, smör och kanel...jag smälter mandelmassan en aning i mikron, sen rör jag ihop med smör, socker och kanel...blir jättegott!

Jag bakar alltid dubbel sats...ena halvan gör jag kanelbullar på, den andra halvan blir vaniljbullar...då brer jag ut marsankräm med lite iblandad mjuk mandelmassa...blir suuuupergott!!

Svar på tråden Kanelbullar med mandelmassa