• Pumanprinsen

Hjälp med översättning.

Engelska till svenska.

1/2 cup solid vegetable shortening
    1/2 cup (1 stick) butter or margarine softened
    1 teaspoon clear vanilla extract
    4 cups sifted confectioners' sugar (approximately 1 lb.)
    2 tablespoons milk
    Makes: About 3 cups of icing.

Jätte tacksam om någon kunde hjälpa mig

• Svar på tråden Hjälp med översättning.
  • Lillajag1987

ett tips är Google Translate

• Pumanprinsen

Så här översätter den.

1 / 2 kopp fasta vegetabiliska förkorta
    1 / 2 cup (1 stick) smör eller margarin avhärdat
    1 tesked tydlig vaniljextrakt
    4 koppar sifted konditori "socker (cirka 1 lb)
    2 matskedar mjölk
    Gör: Om 3 koppar isbildning.

• Lillajag1987

hahaha.. okej kanske inte perfekt redskap, men bra till översätta enstaka ord.. sen får man väl komma på resten på nåt annat sätt :)

• Lillajag1987

Har sökt lite.. tolkar det såhär

Grönsaksfett (vad det nu är, står lite mer på wikipedia)
    Smör eller margarin
    Flytande vaniljextrakt (smaksättare)
    Socker i pulverform
    Mjölk

• Lillajag1987

Vegetable Shortening - A solid fat made from vegetable oils, such as soybean and cotton seed oil.

• Anova

Kanske inte perfekt men ett försök..

1/2 kopp vegetabiliskt matfett. (just detta som nämns är ett märke på matfett)
    1/2 kopp smör eller margarin (rumstempererat, mjuknat)
    1 tesked vaniljextrakt (klart, dvs inte färgat på något sätt)
    4 koppar siktat florsocker
    2 teskedar mjölk

Det blir ca 3 koppar glasering (iceing är väl glasering på t.ex. muffins skulle jag tro)..

En cup (kopp) är ungeär 2,4 dl
    En tesked är lika med 1,47 cl

Hoppas det hjälpte

• Lillajag1987

det där lät mycket bättre.. :D

• mooogn

Här kan du räkna om måtten: www.convertworld.com/sv/ (men det lättaste är att köpa en cup-måttsats)

Vegetable shortening är veg. fett. Om det är fast kanske det kan vara cocosfett...? Jag är väldigt osäker på den termen! Confectioners sugar brukar vara florsocker.
  • Anova
    mooogn skrev 2009-07-23 12:31:26 följande:
    Här kan du räkna om måtten: www.convertworld.com/sv/ (men det lättaste är att köpa en cup-måttsats)

Vegetable shortening är veg. fett. Om det är fast kanske det kan vara cocosfett...? Jag är väldigt osäker på den termen! Confectioners sugar brukar vara florsocker.
    Som sagt solid vegetable shortening är en slags amerikanskt smär av märket Crisco
  • Humlet

"shortening" är 100%, mjukt, fett. Smör ligger väl på 80% ungefär?
    Ghee är smör utan "mjölkresterna" vilket gör att det blir 100%, kokosfett man köper i butik är också oftast 100%. I de flesta länder kan man köpa lard, som bara är en burk med fett som inte smakar nått, men jag har aldrig sett det i sverige.
    Man använder oftast 100% fett till rätter som upphettas extremt under tillagning. Det osar inte och har en väldigt hög brännpunkt. Allt med tex mjölkprodukter i blir ju lätt lite brunt.

Fast det ser ju ut som ett kakrecept så det går säkert precis lika bra med annat fett (smör) med så hög fetthalt som möjligt

• Pumanprinsen
    Anova skrev 2009-07-23 12:26:41 följande:
    Kanske inte perfekt men ett försök.. 1/2 kopp vegetabiliskt matfett. (just detta som nämns är ett märke på matfett)1/2 kopp smör eller margarin (rumstempererat, mjuknat)1 tesked vaniljextrakt (klart, dvs inte färgat på något sätt)4 koppar siktat florsocker2 teskedar mjölkDet blir ca 3 koppar glasering (iceing är väl glasering på t.ex. muffins skulle jag tro)..En cup (kopp) är ungeär 2,4 dlEn tesked är lika med 1,47 clHoppas det hjälpte
    Ååå tack snälla för svar
  • Pumanprinsen

Så vegetabiliskt matfett är lika 100% fett? typ cocosfett eller liknande?

Jag ska köpa cup mått.. tror det finns på duka

Svar på tråden Hjälp med översättning.