• tösamajan

Ekonomie Kandidatexamen

Hej hej!
    Det här är väl egentligen inte fråga ang. arbete... Kanske mer vägen till ett arbete
    Jag har kommit in på en 3-årig distansutbildning (Ekonom Online). När jag är klar efter 3 års studier på heltid distans så har jag en ekonomie kandidatexamen.
    Studieskulder beräknat på 225 000 (med full belåning).
    Jag har precis fyllt 32 år, vi har ett barn och planerar för ytterligare ett som då säkert komma göra så att jag får ta studieuppehåll i 1 år för FL... Det betyder att jag kommer vara klar om ca 4 år när jag är drygt 36 år...
    Jag är i valet och kvalet om jag ska påbörja utbildningen alls. Jag vill jättegärna då typ alla jobb jag vill ha kräver mer ekonomiutbildning än den jag har idag.
    Jag är för tillfället arbetslös och har bara a-kassa fram till december ut.
    De frågor jag har är:
    - Ni som har en ekonomie kandidatexamen, vad jobbar ni med och hur ser löneläget ut?
    - Studier på distans...?Fixar man det i så många år? Jag kommer ju typ pendla mellan hemmet och biblioteket i tre år Disciplinen får jag verkligen finslipa på
    Någon som vet hur det funkar med SGI:n hos FK under studier? Jag har en bra SGI nu som är skyddad så länge jag är arbetssökande och inskriven hos AF. Men hur funkar det om jag börjar studera? Tänker på om vi lyckas få till en bebis igen och jag ska vara föräldraledig... vill ju inte riskera att bli av med den SGI jag har.

Många frågor, men kanske någon kan lämna sina tankar, funderingar och åsikter iaf?!

• Svar på tråden Ekonomie Kandidatexamen
  • Anova

Jag har en ekonomie magister (men har många vänner med ekon.kand.) och jag är arbetslös. De flesta av mina "ekonomvänner" jobbar inom redovisning (t.ex. bokföring på företag). Ingångslönen skiljer i landet, men den bör vara kring 22-23 000 kr, men jag upplever att den skiljer otroligt mycket mellan landsdelarna.
    Det utbildas på tok för många ekonomer i Sverige, och siffor jag sett så ska det finnas ett överskott av civilekonomer (med minst kandidatexamen) fram till minst 2020.

Distansstudier är väl rätt så praktiskt, då kan man ju styra tiden själv. Är man då väldigt odiciplinerad kan det bli problem. Jag har pluggat en del på distans, och då har jag gjort upp listor över vad jag ska hinna under veckorna. Då tycker jag att jag blir mer diciplinerad.

Det här om SGi får någon annan besvara.

• tösamajan

Tack för era svar!
    Eftersom jag kände mig så osäker så har jag faktiskt tackat nej. Hoppas nu bara att det inte blir strul med min a-kassa om de får nys om att jag kommit in på en utbildning men tackade nej... Men det känns ju onödigt att "kasta bort" 3 år och massa pengar på att studera mig in i ytterligare arbetslöshet. Även om läget kan ändras på 3-4 år...

• microsoft
    tösamajan skrev 2009-07-23 12:59:46 följande:
    Även om läget kan ändras på 3-4 år...
    Det verkar som att läget inte kommer att bli bättre på ett tag. Rapporten som de hänvisar till i artikeln säger:

"Utbildningar med inriktning mot ekonomi tillhör de utbildningar som har ökat mest under den stora utbyggnaden av universitet och högskolor under de senaste tjugo åren. Det betyder ett växande tillskott till arbetsmarknaden, och det betyder att tillgången på högskoleutbildade ekonomer växer och kommer att fortsätta att
    växa under lång tid framöver. Enligt Prognosinstitutets beräkningar finns
    en betydande risk för överskott på högskoleekonomer, trots att beräkningarna utgår från att dessa i framtiden kommer att ersätta gymnasieutbildade ekonomer inom många områden när de senare avgår med pension.Den tendens till överskott på högskoleutbildade ekonomer som finns för närvarande kan således förväntas bestå även för dem som börjar läsåret 2007/08 och börjar komma ut på arbetsmarknaden strax efter 2010 och framåt."

"Enligt SCB:s arbetskraftsbarometer har arbetsmarknaden för nyexaminerade försämrats
    sedan sekelskiftet. Även om ekonomernas andel av samtliga förvärvsarbetande ökar i samma takt framöver som under perioden 1990–2002 så kommer den totala efterfrågan inte att öka lika starkt som tillgången. Risken för ett ökande
    överskott är betydande, och konkurrensen om jobben kan bli svår."

"Högskoleutbildningarna och arbetsmarknaden"
    www.hsv.se/download/18.44aba2dc11030072f75800084063/0707R.pdf
  • Anova
    tösamajan skrev 2009-07-23 12:59:46 följande:
    Tack för era svar!Eftersom jag kände mig så osäker så har jag faktiskt tackat nej. Hoppas nu bara att det inte blir strul med min a-kassa om de får nys om att jag kommit in på en utbildning men tackade nej... Men det känns ju onödigt att "kasta bort" 3 år och massa pengar på att studera mig in i ytterligare arbetslöshet. Även om läget kan ändras på 3-4 år...
    Det tror jag också. Förra sommaren fick jag ett flertal erbjudanden om jobb, nu finns det inget. Jag tror att mycket beror på finanskrisen..

Sen går det ju inte att dra alla ekonomer över en kant. Det är står skillnad mellan en nationalekonom och en marknadsförare.
  • FruSascha

Jag har ekonomie kandidat examen från 2008.

Det är mycket bra arbetsmarknad för ekonomer i varje fall inom redovisning som jag är inriktad emot.

Precis efter in examen fick jag två jobb att välja mellan och valde det ena som var ett traineeprogram för ekonomer. Som trainee är det väl ingen vidare lön man får ju ingångslön och sen blir det bättre, så jag klagar inte, men om du vill tjäna pengar med en gång så välj inte traineeprogram. Som trainee får man gå runt på olika ställen i roganisationen och testa på många olika saker, jag har hållt på med tex budgetering, intern kontroll, HR, men även renodlat redovisningsarbete såsom bokslut mm.

Nu har jag precis fått ett nytt jobb. Så det vet jag inte riktigt hur det är ännu, men det verkar intressant.

Jag tycker absolut du ska välja att läsa kandidatexamen inom ekonomi, för det är jättebra arbetsmarknad även nu under lågkonjunkturen ekonomer behövs alltid, och när man söker jobb så kommer man ofta på intervju i alla fall. Det är brist på ekonomer verkar det som.

Vilken lön det är beror ju på mest vilken sektor du arbetar inom , men jag tycker den är helt OK.

Lycka till.

• microsoft
    FruSascha skrev 2009-07-23 20:30:22 följande:
    Jag har ekonomie kandidat examen från 2008. Det är mycket bra arbetsmarknad för ekonomer i varje fall inom redovisning som jag är inriktad emot.Precis efter in examen fick jag två jobb att välja mellan och valde det ena som var ett traineeprogram för ekonomer. Som trainee är det väl ingen vidare lön man får ju ingångslön och sen blir det bättre, så jag klagar inte, men om du vill tjäna pengar med en gång så välj inte traineeprogram. Som trainee får man gå runt på olika ställen i roganisationen och testa på många olika saker, jag har hållt på med tex budgetering, intern kontroll, HR, men även renodlat redovisningsarbete såsom bokslut mm.Nu har jag precis fått ett nytt jobb. Så det vet jag inte riktigt hur det är ännu, men det verkar intressant. Jag tycker absolut du ska välja att läsa kandidatexamen inom ekonomi, för det är jättebra arbetsmarknad även nu under lågkonjunkturen ekonomer behövs alltid, och när man söker jobb så kommer man ofta på intervju i alla fall. Det är brist på ekonomer verkar det som. Vilken lön det är beror ju på mest vilken sektor du arbetar inom , men jag tycker den är helt OK.Lycka till.
    Det du säger går tvärt emot rapporten ovan.
  • FruSascha

Ok har inte läst någon rapport men troligen slår de ihop de olika inriktningarna där.

Jag läste redovisning, vilket är ett bristyrke. Alla i min klass fick jobb efter examen. Revisionsbyråerna tex bara skriker efter folk de spammade våra mailboxar och skickade ut brev till oss alla med jobberbjudanden.

Men visst de som läser marknadsföring och organisation har det ju tuffare.

• tösamajan

Jag har redan en examen som Service Manager och har läst första året (första blocket) i företagsekonomi på högskolenivå så alla de jobb jag tittar på nu som jag tycker verkar intressanta kräver ju mer ekonomikunskaper än vad jag har idag... Det är ju lite därför jag lutar åt att ta en ekonomi examen också...
    Ja, tack för era åsikter. Jag har fått lite mer att fundera på. Än har jag ju en vecka på mig att bestämma mig för huruvida jag ska tacka ja eller inte till platsen
    Får fundera på det här med distansstudierna också! Krävs ju massa självdisciplin och kanske ska jag i så fall försöka hitta en som kan det här med ekonomi som kan tänkas ställa upp att bli min "mentor" under studietiden...
    Återigen, tack för att ni svarade!

• Joleen

Vem har gett ut rapporten som det hänvisades till här uppe?

Enligt SACO kommer ekonomer att ha en okej marknad ändå......

Svar på tråden Ekonomie Kandidatexamen