• Anonym

akut förstoppning. hjälp!! dimor?

jag har en historia av att jag kan bli lös i magen. väldigt lös. därför har jag alltid hemma dimor eller loperamid.
    i lördags blev jag dåligt efter att dagen innan druckit vitt vin, något jag alltid blir dålig av.
    jag tog en dimor, men den hjältpe inte så ja tog en till. jag var alltis ritkigt dålig i magen då.. men sen efter 2 tabletter så va ja lite bättre.
    i går åt vi middag och efter så blev jag jättedålig i magen igen. vilket ja tyckte var konstigt för ja hade fortfatrande dimor i kroppen, och de brukar ta ett tag innan magen blir normal igen efter detta.
    hur som helst. idag har jag haf jtäteont i magen och nu var jag på toaletten och det går bara inte. jag har sån förstoppning tror jag att de bara värker i hela magen och jag kan itne stå upprätt.
    jag är rädd. kan sån här medicin göra så att de blir något jättefel med tarmarna?
    de gör så ont att ja tänker att nu spricker tarmarna snart.
    kan de ske eller är de bara min smärta som känn som de?
    ja är bara rädd för va denna otrolgit akuta förstoppning kan leda till.
    och va ska jag göra mot den.
    det är svårt att skriva då jag har så ont

nå tips eller råd på vad jag kan göra för att lugna smärtan
    kan en förstoppnig gå för långt?

hoppas nån förstår vad jag skriver..svårt förklara..

• Svar på tråden akut förstoppning. hjälp!! dimor?
  • Michas

åk till akuten... akut förstoppning gör fruktansvärt ont och är inte att leka med..

ingen särskilt trevlig sak att göra.. men att föra in ett finger t.ex omlindat med toapapper och dra ut det närmsta kan i vissa fall hjälpa.. gör det inte det så är det nog akuten som gäller..

kram och lycka till !
    micha

• Anonym

Vill inte råda dig till att göra nåt själv.... vilket kan skada yttre delen av ändtarmen & anal öppningen. Åk in till akuten, för det är rätt allvarligt med akut förstoppning & det gör fruktansvärt ont! Lycka Till!!

• CoolJen

eller be nån köpa laxermedel på apoteket, det spruatar man in och efter ett par minuter så har det förhoppningsvis löst sig

• Rebekka

Resulax eller microlax hjälper inom en kvart. Men du kan alltid ringa till sjukvårdsupplysningen om du vill ha råd.

• Anonym

det har lugnat sig lite nu...
    är akuten verkligen akutellt..?

• Anonym

har lite katrinlommonpure nu som sambon åkte och handla.
    kan de räcka med att jag äter det?

• Anonym

Avvakta & se.... lugnar det ner sig över natten, så försök att få tag i något laxermedel på apoteket i morgon bitti (microlax, resulax,klyx etc.) Men får du väldiga smärtor skulle jag åka in om jag va du..... Lycka Till!!

• Michas

är det verkligen akut förstoppning så hjälper det troligtvis inte... är det 'bara' förstoppning så kan det ju hjälpa..

någon nämnde laxermedel.. det skulle nog vara bäst av allt om du inte vill åka in till akuten direkt..

/ micha

• Anonym

va är skillnaden på akut förstoppning och "bara" förstoppning?
    det har nu lugnat sig lite. ja kan sitta upp normalt och så.
    kanske gjorde så pass ont förut pga att ja tog i lite vid toabesök..

• Michas

"Hur definieras förstoppning?

Förstoppning uppträder som ett symptom eller grupp av symptom som varierar från person till person. Detta gör det svårt att ge en exakt definition av tillståndet. Människor oroar sig ofta för att vara förstoppade när de inte har haft någon tarmtömning på en eller två dagar, men detta kan vara helt naturligt. Vissa friska människor tömmer tarmen bara tre gånger i veckan. Allmänt sett anses en person ha förstoppning när hon/han

? har färre än tre tarmtömningar per vecka
    ? måste anstränga sig kraftigt för att tömma tarmen
    ? har hård/klumpig avföring.

Förstoppning kan antingen vara akut eller kronisk.

? Akut förstoppning är tillfällig, inträffar plötsligt och är vanligtvis en reaktion på en särskild orsak. Kroppen kan mycket ofta återgå till en normal rytm på några dagar och vid behov kan medicin tas för att underlätta denna process.

? Kronisk förstoppning är ett ihållande problem och det är då viktigt att uppsöka läkare för att avgöra vilken behandling som är bäst."

från www.receptfritt.nu/pdf/forstoppning.pdf

/ micha

• Anonym

ja har sökt lite på internet men de där va nog bästa förklaringen. tack så jättemycket!
    det har lugnat sig mycket mycket mer nu.
    så jag ger de natten.
    tror de ordnar sig.
    jag blev bara väldigt rädd tidigare då smärtan kom så plötsligt och så kraftigt..

• Anonym

tack för länken!
    fick massa tips nu.

• Ingrid

Jag tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen: 08-32 01 00. Då får du (förutom tips kring själva förstoppningen) en chans att dämpa din oro.

• Anonym

jo jag tänkte ringa dom om jag får ont igen.
    dom har tidigare hjälpt mig stilla min oro.
    men nu börjar ja knna mig lite lugnare så jag får se va som händer :)

har en katrineplommonbure barnmatsburk. hur mycket ska man äta ungefär?
    ska man äta hela eller kan de bli snabb motsatt effekt?

• lillith

Du kan nog äta hela burken - de är ju inte så stora - men jag rekomenderar nästan något nerifrån - typ microlax eller resulax om du nu känner att det är något på gång och du har försökt bajsa men inte kan. Antagligen sitter det något hårt ivägen och ett microlax löser liksom upp det och retar så att man kan bajsa. Det är receptfritt - och inget farligt att ta. Om du är rädd att det ska göra ont kan du köpa xyloproctsalva receptfritt på apoteket - är egentligen för hemorrojder men är jättebra om man har ont när man ska bajsa - att smörja lite innan. Använde jag efter min förlossning. Lycka till... förstoppning kallas ofta för "the little big problem" och det stämmer verkligen.

Svar på tråden akut förstoppning. hjälp!! dimor?