• Tola

kan ben i foten växa fel eller kan brosk bildas?

jag har då och då fått som.. ja det känns som om ngt är trasigt i foten.. typ benet till ena tån.. Och det gör fruktansvärt ont. Nu har jag haft så i snart en vecka. Känns precis som om jag går direkt på skelletet ibland.
    Ngn som varit med om liknande eller vet om det kan bli så att skelettet kan växa fel.. eller.. ja jag vet inte alls. Jag har iallafall inte gjort illa mig.

• Svar på tråden kan ben i foten växa fel eller kan brosk bildas?
  • Tola

ngn?

har nu klämt på foten o det är när jag trycker ner en tån som det gör ont. VÄLDIGT ont. Känns som om ngn är trasigt

• Tola

kan också skriva att i början gjorde det bara ont om jag hade trånga skor. Nu har jag haft det i en vecka iallafall. Det är när jag trampar ner det smärtar.Det värker inte utan det är smärta! känns som om jag kliver ner direkt på benknotan

• Tola

men nu minns jag! det här är samma tå som jag fick en knöl på i gymnasiet, gick till skolsyster som sa vad knölen hette o det va inget farligt. Man kunde få operera bort den men min försvann efter ngt år. jag har den alltså inte nu. Men nu då i foten.
    Ska ringa VC i morgon

• Jandy

Hej.

JAg tror jag har samma som dig, fast jag känner inget konstigt med min tå ( knölar eller så).

Jag upplever det som att tån går ur led och att man går på benknotan... och det smärtar rejält men "tynar bort" om man slutar belasta... är det samma för dig?

Det var flera år sedan jag upplevde det första gången och jag är nästan helt säker på att det var p.g.a skorna jag hade då. Nu kan jag inte ha fötterna i smala skor för då blir det såhär...

Har försökt förklara för andra vad det är jag upplever men ingen har haft det likadant.... Du är den första jag ser som beskriver samma problem som jag har...

Kan du oxå uppleva det som om tån "går ur led" när du trampar och som om den hoppar tillbaka när du lyfter foten? (just eftersom smärtan tynar bort när man lyfter foten). Det är en mycket obehaglig smärta just i trampögonblicket?

För min del är det mittentån och det är när den böjs uppåt ( precis i slutskedet av ett "tramp") som det smärtar ordentligt.

Jenny

Kan vi ha samma tro?

• Tola

känns precis så! jag ska iallafall ringa VC sjukvårdsupplysning i morgon o höra med dom. För nu har det varit så här i en veckas tid o det går inte..
    "kul" att höra en till med liknade/samma problem

• Sara62

Det finns flera olika åkommor man kan drabbas av i framfoten. Nervknutor kan bildas, vilket gör mkt ont (Mortons sjukdom), eller man kan ha nedfallet främre fotvalv.

Dock kan inte brosk nybildas, och ben växer inte fel.

"Sara"
    ortopedläkare

• Jandy

Meddela gärna här vad de säger. Jag har haft det så länge nu och lärt mig undvika det, men ibland händer det och då blir jag sååå irriterad för jag vet att det brukar hänga med i en dryg vecka innan det försvinner... jag får belasta foten helt fel och det är ju inte så behagligt.

Hoppas de vet vad det kan bero på och om det går att "fixa till".

J

• k girl

Jag tycker att det låter som en hallux valgus, i synnerhet med tanke på vad du berättar om knölen. Enormt smärtsamt - jag opererade min för ungefär tio år sedan.

• Sara62
    k girl skrev 2009-07-23 17:03:34 följande:
    Jag tycker att det låter som en hallux valgus, i synnerhet med tanke på vad du berättar om knölen. Enormt smärtsamt - jag opererade min för ungefär tio år sedan.
    Det står inte vilken tå hon har problem med.
    Hallux valgus betyder sned stortå, det är inte knölen som heter så.
  • k girl
    Det står inte vilken tå hon har problem med.Hallux valgus betyder sned stortå, det är inte knölen som heter så.
    Jag är inte dum i huvudet - jag vet att hallux valgus betyder sned stortå och att det inte är "knölen" som heter så, men det är ju rätt vanligt att man får en knöl vid stortåleden när man har hallux valgus. Jag tycker fortfarande att det låter som det, även om TS inte specifikt skriver att det är en stortå hon har problem med.
  • Tola

Skulle precis skriva att det inte är en stortå , det är tån bredvid lilltån. Fats lixom nere på foten.Knölen är som sagt borta sedan ngt år.

• k girl
    Tola skrev 2009-07-23 19:50:53 följande:
    Skulle precis skriva att det inte är en stortå , det är tån bredvid lilltån. Fats lixom nere på foten.Knölen är som sagt borta sedan ngt år.
    Ok. Då är det inte hallux valgus i alla fall. Men kolla upp det, det är jobbigt att ha problem i fötterna.
Svar på tråden kan ben i foten växa fel eller kan brosk bildas?