• Rubia

Sladd mellan PC & TV?

Hej!

Jag kan inget om detta med datorer etc. Men jag undrar om det går att koppla ihop PC:n och TV:n så man kan se på typ SVT Play på TV:n?? Borde ju gå tycker jag, men hur gör man?? Vad kallas kabeln (om det nu är en sådan som behövs, känns ju troligt ) och var kan den köpas?? Mkt tacksam för svar!!

• Svar på tråden Sladd mellan PC & TV?
  • kaksmulan

Det beror på vilka ingångar du har på din tv. Du kan köpa en HDMI-kabel från datorn till tv´n om du har sådana utgångar på datorn och sådana ingångar på tv´n. Den kabeln tar både ljud och bild med sig.
    Sen kan det finnas en DVI-ingång på tv´n och men till den måste du då också föra över ljud från datorn till tv med en egen sladd. Lika så om du har en AVG (RGB) ingång på tv´n.

Sladdarna kan du köpa på vilken butik som helst som säljer dataprylar. De vet också vilken sladd du har bara du kollar upp vilka in- resp utgångar du har på datorn och tv´n.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Rubia

Tack! Ytterligare en urdum fråga - står det på TVn och datorn vilka utgångar man har? Alltså, hur ser jag skillnad på HDMI & DVI?? Eller RGB?

• kaksmulan

Kolla först på datorn för att se vilka kontakter som finns för att koppla ihop datorn med en vanlig skärm.

Mest troligt har du en av tre möjliga sladdar där:
    *En blå med två skruvar på, dvs avg-kabel
    *En vit med två skruvar på, en dvi-kabel
    *En svart kabel med ganska smalt stickproppsgrej och det kan stå ett DP brevid (digital port, men det är samma som DVI).

Ryck ur den kabel du hittar och gå till tv´n och kolla om det på baksidan finns någon plast där kabeln passar! Ungefär på samma ställe kan det finnas andra ingångar också. Om du har HDMI ingångar på tv´n så står det brevid och lika så om du har det på datorn.

Lycka till och hör av dig när du hittat något som passar.

• Froststar

TS, gör så här:

Ta ett foto på ingångarna du hittar på TV-n och ta ett annat på utgångarna på datorn, ta med fotona till elektronikbutiken, så hjälper de dig.

• kaksmulan
    Froststar skrev 2009-07-23 15:07:19 följande:
    TS, gör så här:Ta ett foto på ingångarna du hittar på TV-n och ta ett annat på utgångarna på datorn, ta med fotona till elektronikbutiken, så hjälper de dig.
    Bra förslag!
  • Rubia
    Froststar skrev 2009-07-23 15:07:19 följande:
    TS, gör så här:Ta ett foto på ingångarna du hittar på TV-n och ta ett annat på utgångarna på datorn, ta med fotona till elektronikbutiken, så hjälper de dig.
    Åh, vad smart!! TACK för all hjälp!!! TVn har HDMI men inte datorn så vitt jag kan se.
  • Jesspa80

Eller så skriver du exakt modell på tv och exakt modell på datorn så kommer någon här tala om vad du behöver :)

• kaksmulan
    Jesspa80 skrev 2009-07-23 20:42:17 följande:
    Eller så skriver du exakt modell på tv och exakt modell på datorn så kommer någon här tala om vad du behöver :)
    Så vida inte datorn är ett egenhändigt hopplock. Då måste man veta vilket grafikkort man har alternativt moderbord om de är integrerade...
  • Jesspa80
    kaksmulan skrev 2009-07-24 12:38:36 följande:
    Så vida inte datorn är ett egenhändigt hopplock. Då måste man veta vilket grafikkort man har alternativt moderbord om de är integrerade...
    Eget ihopplock av någon som inte vet vad de har för saker?
    Okej det kan ju vara så, men inte så troligt...
  • kaksmulan
    Jesspa80 skrev 2009-07-24 12:55:54 följande:
    Eget ihopplock av någon som inte vet vad de har för saker?Okej det kan ju vara så, men inte så troligt...
    Ok, du vill argumentera. Skoj. Jag har ingen aning om vad som sitter i den här datorn jag för närvarande skriver på eftersom det är min make som plockat ihop den av en miljon andra datorer. Då och då byter han någon komponent och jag har inte en chans att hänga med.

Men är inte detta en ganska ointressant diskussion?
  • Jesspa80

Ja, det är väl poängen med ett forum? Eller iaf en av poängerna :)

Då antar jag att om det vore samma som för TS kunde du fråga din man så skulle du få ett svar, men TS kan kanske inte det då hon inte verkar ha gjort det.

Håller med, väldigt ointressant.

• Froststar
    Jesspa80 skrev 2009-07-24 13:25:26 följande:
    Ja, det är väl poängen med ett forum? Eller iaf en av poängerna :)Då antar jag att om det vore samma som för TS kunde du fråga din man så skulle du få ett svar, men TS kan kanske inte det då hon inte verkar ha gjort det.Håller med, väldigt ointressant.
    Man kan köpa ett begagnat "hopplock" också
Svar på tråden Sladd mellan PC & TV?