• SweetStarAngel

Förslag på hundras då barn ska ha huvudansvaret

Vi har en schäfertik i familjen. Det är givetvis hela familjens hund men det är jag som promenerar och tränar mest med henne. Till nästa sommar ska vi skaffa en hund till, det ska bli barnens hund. Sevanna är då 10 år och Susanna 5 år, Sevanna vill ut och gå på egna promenader och kanske träna lite agility och lydnad. Vill ha en robust lite mindre hund men ej för liten, ska kunna leka med vår schäfer. Kommer få följa med på mycket skogsprommisar och annat skoj. Funderade på engelsk springer spaniel men undrar om det är för mycket jakt i de hundarna, har även funderat på sheltie men är i minsta laget....

Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 17:45
    Haka inte upp er på frasen huvudansvaret för hunden. Vi vuxna har naturligtvis det men det ska vara barnens hund.
    Kom förslag på bra raser istället!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 18:18
    Hunden ska vara mindre än en schäfer men inte för liten. Mild och lättlärd. Inga jaktegenskaper. Ska vilja vara med mycket ute på promenader, cykling och i skog och mark. Gilla träning som lydnad, agility och kanske lite free style.
    Hundraser vi absolut ej vill ha är: pudel. jack russel
  • Svar på tråden Förslag på hundras då barn ska ha huvudansvaret
  • Majsan70

Förmodligen en uppstoppad sådan.

Förlåt mig, men i min värld finns det inget som heter att ett barn har huvudansvaret för ett djur.

• Mrs Winter

Det fans en anledning till att mina barn ej fick hund när "de ville ha".Just det..de var barn.

• Pia J

Jag skulle nog inte ge barnen huvudansvaret. Men jag tror jag förstår vad du menar. Att de vill att det ska vara mer "deras hund".
    Och det är ju jättekul med hund!
    Jag skulle dock välja en mindre och "enklare" ras eftersom en 10 åring och en 5åring inte är så stora i sig, om nu de ska gå på egna promenader..
    Jag tänker mej cocker spaniel eller pudel...
    Sen ger jag höga poäng till Portugisisk Vattenhund, det är en trevlig ras men i 20 kilos klassen. Men alla dessa raser kräver ju mycket pälsvård. Det måste tänkas på.
    Men ansvaret är ju lika stort oavsett hund.

Vi har en Jack Russel valp här hemma nu. Hon är 12 veckor.

• Froststar
    Majsan70 skrev 2009-07-23 17:21:30 följande:
    Förmodligen en uppstoppad sådan. Förlåt mig, men i min värld finns det inget som heter att ett barn har huvudansvaret för ett djur.
    HAHA, håller med där.

Huvudansvar ska alltid, alltid tas av föräldrar. Sedan att det kanske är 10-åringen som är den som mest aktiverar familjens hund (märk väl - familjens) är ju OK. Men huvudansvar ligger på föräldrarna. Det är de som ska se till att hunden är försäkrad, vaccinerad, behoven tillgodosedda, att den mår fysiskt och psykiskt bra samt att den aktiveras och får den kärlek och familjetillhörighet som en hund faktiskt behöver.
  • Heisan

Jag skaffade en tax samtidigt som jag köpte en Landseer till mig.
    Det var för att dottern ville ha en hund att ta hand om.
    Hon är den som ställer ut henne o hon tar ut henne på promenade, ibland, borstar o har sig.

Men det är JAG som har ansvaret för hunden o dess välmående.
    Dottern blir nu 12 år o det är inte det lättaste att få henne att aktivera sig med de sk tråkiga bitarna med taxen.

Så skaffa gärna en hund som barnet kan träna med, men räkna med att det är ni vuxna som tar huvudansvaret-Barnen har så mycket omkring sig i denna ålder o tröttnar lätt på saker o ting...

Var noga med vilken ras ni väljer så att den fyller sitt syfte, o hellre en lite för liten hund så att barnet kan hålla den än en för stor...

Lycka till.....

• Pia J

ja.... om nu inte det var underförstått TS inlägg... bör väl inte familjen ha djur överhuvudtaget...
    Jag tror nog inte att så är fallet...

• ica

Tycker inte att barn ska ha huvudansvaret. En vuxen måste stå standby om det behövs.

• SweetStarAngel
    Pia J skrev 2009-07-23 17:32:44 följande:
    Jag skulle nog inte ge barnen huvudansvaret. Men jag tror jag förstår vad du menar. Att de vill att det ska vara mer "deras hund". Och det är ju jättekul med hund! Jag skulle dock välja en mindre och "enklare" ras eftersom en 10 åring och en 5åring inte är så stora i sig, om nu de ska gå på egna promenader.. Jag tänker mej cocker spaniel eller pudel...Sen ger jag höga poäng till Portugisisk Vattenhund, det är en trevlig ras men i 20 kilos klassen. Men alla dessa raser kräver ju mycket pälsvård. Det måste tänkas på.Men ansvaret är ju lika stort oavsett hund.Vi har en Jack Russel valp här hemma nu. Hon är 12 veckor.
    Ingen av de raserna faller oss i smaken. Jack russel funderade jag flyktigt på men är lite anti mot terriers*fördomar*{#lang_emotions_cool}
    Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • logg81

Ingen hund om barnen ska ha huvudansvaret...

Låt barnen bli mer delaktiga i schäferns vardag istället.

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • SweetStarAngel
    Heisan skrev 2009-07-23 17:37:04 följande:
    Jag skaffade en tax samtidigt som jag köpte en Landseer till mig. Det var för att dottern ville ha en hund att ta hand om.Hon är den som ställer ut henne o hon tar ut henne på promenade, ibland, borstar o har sig.Men det är JAG som har ansvaret för hunden o dess välmående.Dottern blir nu 12 år o det är inte det lättaste att få henne att aktivera sig med de sk tråkiga bitarna med taxen.Så skaffa gärna en hund som barnet kan träna med, men räkna med att det är ni vuxna som tar huvudansvaret-Barnen har så mycket omkring sig i denna ålder o tröttnar lätt på saker o ting...Var noga med vilken ras ni väljer så att den fyller sitt syfte, o hellre en lite för liten hund så att barnet kan hålla den än en för stor... Lycka till.....
    Jo vi vill ha en lite mindre ras men dock ej för liten heller, ska passa barnen att gå ut med, vara mild i sinnet men även vara robust för att vara lekkamrat med våran schäfer
Svar på tråden Förslag på hundras då barn ska ha huvudansvaret