• vera82

Någon som gjort tårta med gele på?

Såndär frukttårta med gele ovanpå som man kan få på kondis?
    Var det svårt? Hur gjorde ni?
    Läste någonstans att man blandar outspädd saft med gelatin.
    Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Någon som gjort tårta med gele på?
  • ebben

nä,har ej gjort. läs nåt recept,borde ju gå-fast en kompis till mig gjorde en o gelen rann liksom ner i botten på bären,så nåt fel gjorde hon antagligen.........

• vera82

Ja gelen ska ju stelna lite men det kanske den gör av gelatinet jag vet inte.

• ebben

finns ju "gelesocker" nu-som man bara blandar-kanske går med det!!? testa på en liten klick bara. innan du her på en tårta!!
    har använt det till nån annan efterrätt.

• vera82

Hur funkar det? Vad blandar man ut det med?

• Snovit 79

Har gjort massor av sådana. Är konditor.

Hemma får man ta gelatinpulver (tycker jag bäst om ist för blad) och så outspädd saft. Gör som på förpackningen bara och låt svalna så det stelnar lite, men inte för mkt så det blir geléråttor då man rör om. Ska vara lite trögflytande endast.

Rinner det ner för kanterna så har man inte satt grädd-rosorna tillräckligt nära varandra.

• vera82

Jag såg i ett recept att man ska ha färdigblandad saft?
    Blir inte outspedd saft starkt?
    Hur mycket ska man ha på tårtan? Så det täcker?
    Shit jag vet inte om jag vågar prova
    Verkar svårt.

• vera82

Så man ska spritsa innan man har på gelén?

• Snovit 79
    vera82 skrev 2009-07-25 14:25:11 följande:
    Så man ska spritsa innan man har på gelén?
    Ja, du spritsar klart, lägger på bären och skedar upp gelén ovanpå. Sen in i kylen för att stelna. (kiwi och färsk ananas går inte, då stelnar inte gelén, marsipanros/nejlika lägs på det sista man gör, gelén gör marsipan mjuk och kletig)

Man ska ha outspädd saft, blir inte stark, för det är så pass tunt lager man ska ha på.
    Lagret ska vara max 3 mm ungefär, försöker man täcka ett par jordgubbar som står upp så blir det äckligt. Gelén ska bara anas och egentligen hålla bären fräscha, man vill inte äta tårta med geléråttor på. :P
  • vera82

Ok då ska jag testa då till min födelsedag imorrn.
    Wish me luck!!
    Tänkte ha hallon/blåbär ovanpå.Åhh hoppas det blir bra.
    Ska man spritsa blommor i en ring bara eller 2,en innanför den andra?

• Snovit 79
    vera82 skrev 2009-07-26 06:53:03 följande:
    Ok då ska jag testa då till min födelsedag imorrn.Wish me luck!! Tänkte ha hallon/blåbär ovanpå.Åhh hoppas det blir bra.Ska man spritsa blommor i en ring bara eller 2,en innanför den andra?
    Spritsa kring kanten på ovansidan. Tror du att de ser ut som ngn liten glipa imellan rosorna, så kan du spritsa i pyttelite grädde på insidan av rosorna. Så det inte syns. Sen på med bär och sist gelé. Och marsipanros ( o blad) innan servering.
  • vera82

Idag gäller det.
    Ska jag bre på ett tunt lager grädde på tårtan innan jag spritsar och har på bär och gelé?

• Snovit 79
    vera82 skrev 2009-07-27 07:21:07 följande:
    Idag gäller det.Ska jag bre på ett tunt lager grädde på tårtan innan jag spritsar och har på bär och gelé?
    Ja, du ska bre ett tunt lager grädde på hela tårta så anslaget inte syns. Sen spritsar du kanter och kransen uppepå. Sen lägger du på hallonen fint, blåbären kan du hålla på så de täcker mellanrummen. Och så kan du ställa in den i kylen medans du gör gelén. Den ska ju kallna litet innan du kan skeda/hålla på.
  • jojjsa

Hur blev resultatet? Tog du en bild? *nyfiken*

Svar på tråden Någon som gjort tårta med gele på?