• Callistrate

Gelatin, EJ svin?

Min svåger äter inte gris, men jag skulle vilja bjuda på pannacotta Visst finns det gelatin gjord på nöt? Eller tom. fisk har jag fått för mig. Är det någon som vet vilka märken detta är och var man kan hitta dem? Jag har vanligt gelatin av svin hemma, men det hjälper ju tyvärr inte.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gelatin, EJ svin?
  • Gurkan

Det finns ett socker som heter gelemultisocker (från dansukker) den är vegetabilisk och receptet på pannacotta finns på deras hemsida. har för mig att det var 1 dl grädde till en halv dl av sockret och det är allt du behöver förutom smaksättning

• Tingeling1974

Agar Agar är helt vegetabiliskt och brukar användas istället för gelantin. har inte använt det själv men vet folk som gör det och det funkar, dock är det mer koncentrerat än gelantin.Det är inte alltid lätt att få tag på men fråga dig fram på stora matkedjor eller i hälsokostaffären...

• Callistrate

Tack för svar!
    Ang. Agar Agar så har jag hört om det. Jag tittade på "halv åtta hos mig" på 4an igår, där användes detta i just pannacotta - men inte med ett speciellt lyckat resultat.

Men visst finns det animaliskt gelatin som inte innehåller svin???

• Mysanochmimer

Jag har aldrig hört talas om animaliskt gelantin utan svin i, tyvärr.
    Det enda alternativet jag vet är agar-agar men har aldrig behövt använda det själv.

Jobbar som kock...

• Miralicia
    Gurkan skrev 2009-07-23 19:53:42 följande:
    Det finns ett socker som heter gelemultisocker (från dansukker) den är vegetabilisk och receptet på pannacotta finns på deras hemsida. har för mig att det var 1 dl grädde till en halv dl av sockret och det är allt du behöver förutom smaksättning
    Fast pannacotta med gelésocker multi blir väldigt sött och sliskigt.

jämför vanlig pannacotta då man (i varje fall jag) brukar ha ca 4 msk socker till 5 dl grädde vilket då ändå blir ganska sött. Med gelésocker så behöver du då istället ha 2,5 dl gelesocker till 5 dl grädde. Visst att det inte är enbart socker i gelésockret men absoluta huvuddelen är ändå socker så det blir bra mycket mer än dubbelt så mycket socker med gelésockret. Jag har smakat pannacotta gjord på gelésocker multi en gång och det tänker jag inte göra om för den var så söt så det knappt gick att äta.
  • Gurkan
    Miralicia skrev 2009-07-24 14:12:36 följande:
    Fast pannacotta med gelésocker multi blir väldigt sött och sliskigt. jämför vanlig pannacotta då man (i varje fall jag) brukar ha ca 4 msk socker till 5 dl grädde vilket då ändå blir ganska sött. Med gelésocker så behöver du då istället ha 2,5 dl gelesocker till 5 dl grädde. Visst att det inte är enbart socker i gelésockret men absoluta huvuddelen är ändå socker så det blir bra mycket mer än dubbelt så mycket socker med gelésockret. Jag har smakat pannacotta gjord på gelésocker multi en gång och det tänker jag inte göra om för den var så söt så det knappt gick att äta.
    tycker det är helt okej, man behöver ju absolut inte ha så stora portioner (brukar åtminstone halvera dem) och så har jag något rejält syrligt till :D
  • luutra

Som de andra redan skrivit finns ju agar-agar, men resultatet är ju sådär... Tyvärr är det så att det blir bäst med äkta galatin, men är någon muslim/vegetarian i sällskapet finns det ju inte så mycket annat att göra

• Callistrate

Typiskt att det ska vara så svårt... Det finns ju godis som är innehåller gelatin av nöt. Att det ska vara så omöjligt att hitta i butik!

Men stort tack för alla svar

• h8him
    Miralicia skrev 2009-07-24 14:12:36 följande:
    Fast pannacotta med gelésocker multi blir väldigt sött och sliskigt. jämför vanlig pannacotta då man (i varje fall jag) brukar ha ca 4 msk socker till 5 dl grädde vilket då ändå blir ganska sött. Med gelésocker så behöver du då istället ha 2,5 dl gelesocker till 5 dl grädde. Visst att det inte är enbart socker i gelésockret men absoluta huvuddelen är ändå socker så det blir bra mycket mer än dubbelt så mycket socker med gelésockret. Jag har smakat pannacotta gjord på gelésocker multi en gång och det tänker jag inte göra om för den var så söt så det knappt gick att äta.
    Man har 1 dl gelesocker till 5 dl grädde.
Svar på tråden Gelatin, EJ svin?