• Missäy

Fiskmåsunge

Kan man hjälpa ungen till boet igen eller rättare sagt Borde man lyfta dit den?
    Familjen ska tydligen bo i några buskar (vilka har jag inte uppfattat dock) i närheten och ungen är på bakgården och vaktas av de båda föräldrarna hela tiden. Den kan inte flyga än även om den har försökt flera ggr idag. Kanske är på gång snart.
    Men saken är den att det brukar vara rätt många som sitter där bak på "gården" och festar på helgerna, tycker det är synd om det folket skrämmer bort familjen/ungen på något sätt.. Får dåligt samvete av hela grejen. Även om det kanske är vanligt att små fåglar trillar ur..
    Någon som vet om man "ska" hjälpa till på något sätt??

• Svar på tråden Fiskmåsunge
  • Mrs Winter
    Missäy skrev 2009-07-23 21:30:21 följande:
    Kan man hjälpa ungen till boet igen eller rättare sagt Borde man lyfta dit den?Familjen ska tydligen bo i några buskar (vilka har jag inte uppfattat dock) i närheten och ungen är på bakgården och vaktas av de båda föräldrarna hela tiden. Den kan inte flyga än även om den har försökt flera ggr idag. Kanske är på gång snart.Men saken är den att det brukar vara rätt många som sitter där bak på "gården" och festar på helgerna, tycker det är synd om det folket skrämmer bort familjen/ungen på något sätt.. Får dåligt samvete av hela grejen. Även om det kanske är vanligt att små fåglar trillar ur..Någon som vet om man "ska" hjälpa till på något sätt??
    Låt den ligga ifred är mitt råd.
  • ballerinamuffins

risken är att föräldrarna inte vill ha den sen, om den luktar människa,
    oftast så fixar det sig själv,
    hade samma problem för nån sommar sen,
    va på väg att ringa djurens vänner,
    men gubben sa att dem gör inget åt det så de va inte lönt
    jag lät den vara, satte mig på avstånd satt säkert ett par timmar, till sist så fick den fart på vingarna o de löste sig,

Tur ja itne va gravid el nått då hade ja nog börjat stor böla, ;)

• Missäy

Jo jag läste att det var något med deras "skydd" som förstördes om man rör dom.. ska göra allt för att låta bli såklart. Kan dock inte undgå dåligt samvete och ågren, är faktiskt gravid och lipade järnet igår bara för detta haha
    Tycker så synd om dom..även om det kanske är helt okej för dom så att säga, vem vet.. Antar att alla djur har skydd mot regn osv. men mådde inte bra alls tidigare idag när det spöregnade och dom bara låg där ute.. stackarna {#lang_emotions_cry}

Skönt att det löste sig för "din" måsunge =) härligt o höra!
    Jobbigt när man inte vet hur gammel den är..men med tanke på att den försökte sig på att flyga idag några ggr så kanske kanske det är på gång då? Hoppas!
    Vill bara inte att den/dom ska fara illa på något sätt om det dyker upp folk som ska jaga bort dom eller så.. Ja ni vet hur vissa kan vara.

Svar på tråden Fiskmåsunge