• livet leker

Blir mina naglar sköra av nagelförlängning??

Tänkte göra nagelförlängning i morgon, det håller en månad säger dom, efter det kanske mina naglar vuxit ut lite? Eller blir mina naglar förstörda?

• Svar på tråden Blir mina naglar sköra av nagelförlängning??
  • mogirl

ja, det blir dom om du försöker ta bort förlängningen själv...om det blir fult med utväxt efter några veckor, be om proffesionell hjälp att ta bort dom...gör inte det själv, för då blir dina naglar helt förstörda..

• luspudel

Precis, se till att inte sitta och pilla bort materialet själv... Var även noga med att använda nagelolja VARJE dag, det går igenom materialet och gör dina egna naglar starkare. Fråga nagelterapeuten vilken olja som hon rekommenderar, du behöver ha olja i samma märke som hon använder på akylen/gelen för att det ska fungera bra

• Moulin Rouge

Fast det finns ju just nagelFÖRLÄNGNING, som ju TS frågar efter. Det är ju bara tippar som man sätter på den egna nageln, och då blir ju inte hela din egna nagel förstörd. Påbyggning av hel nagel däremot sabbar ju dina egna naglar. Men det beror ju på vad man har tänkt. Har man bara tänkt att bygga naglar EN gång, för ett speciellt tillfälle exempelvis så blir ju nageln inte så snygg när man sen tar bort dom. Men många bygger ju naglar för att ha alltid och fyller på var fjärde vecka ung. Då kan det ju kvitta hur nageln under ser ut.

• luspudel
    Moulin Rouge skrev 2009-07-24 10:18:07 följande:
    Fast det finns ju just nagelFÖRLÄNGNING, som ju TS frågar efter. Det är ju bara tippar som man sätter på den egna nageln, och då blir ju inte hela din egna nagel förstörd. Påbyggning av hel nagel däremot sabbar ju dina egna naglar. Men det beror ju på vad man har tänkt. Har man bara tänkt att bygga naglar EN gång, för ett speciellt tillfälle exempelvis så blir ju nageln inte så snygg när man sen tar bort dom. Men många bygger ju naglar för att ha alltid och fyller på var fjärde vecka ung. Då kan det ju kvitta hur nageln under ser ut.
    Men du... Du måste ju såklart lägga akryl/gel över hela nageln om du förlänger Vet du hur tunna tippar är...? De skulle inte hålla en minut ens om man inte la på material över.

Jag tror du blandar ihop förstärkning och förlängning kanske? Du kan ju förstärka dina egna naglar, då förlänger du inget utan lägger bara tunt med material ovanpå din egen nagel så att den kan växa sig lång utan att gå av.
  • Bebbe2006

Ja, naglarnas kvalitet blir försämrad. Det är ingen bra idé att ha nagelförlängning endast i syfte att få de egna naglarna att växa ut så länge. Låt dem växa ifred om det är naturliga naglar du ska satsa på.

• Bebbe2006

Och ja, man lägger så klart material över hela naglen. Inte bara längst ut på spetsen.

• Moulin Rouge

Beroende på hur din egen nagel ser ut så; jo. Enl min nagelbyggare kan man sätta bara tippar. Man förlänger sin egen nagel. Skulle inte funka på mig dock, då mina naglar är mjuka och tunna i sig själv. Därför bygger jag naglar. En viss skillnad enl. henne.

• Nataliesliv

Av min erfarenhet bli naglarna förstörda av förlängning (oavsett vilken metod du använder). Jag har provat flera och mina naglar är dåliga i ca 6 mån efter jag tagit bort dem, även fast jag gör det med aceton. Jag skulle tro att det är de starka kemikalerna som förstör den riktiga nageln.

Jag har bäst erfarenhet av acryl, men nagelteknologen är det viktigaste.
    Oftast lägger man en tipp för att förlänga och sedan bygger man på med gele, acryl eller glasfiber. När din naturliga nagel växer ut måste man bygga på (brukar kosta ca 400 kr och behövs göras ca 1 ggr/mån). Det är ett bra alternativ om man inte kan få sina egna naglar att växa.
    När man förstärker nageln gör man precis likadant bara det att man inte förlänge rmed en tipp utan bara lägger ett lager gele, acryl eller glasfiber.

Men om du ska satsa på naturligt långa naglar i längden är förlängning/förstärkning inte att rekommendera då de förstör dina riktiga naglar. Du måste dessutom fylla på ca 1 ggr/mån för att det ska hålla.

Lycka till!

• Bebbe2006
    Moulin Rouge skrev 2009-07-24 12:59:05 följande:
    Beroende på hur din egen nagel ser ut så; jo. Enl min nagelbyggare kan man sätta bara tippar. Man förlänger sin egen nagel. Skulle inte funka på mig dock, då mina naglar är mjuka och tunna i sig själv. Därför bygger jag naglar. En viss skillnad enl. henne.
    Fast du kan ju inte bara limma på en tipp. Du måste förstärka för att den ska sitta kvar, och då lägger du material (gelé, glasfiber eller akryl t ex.) över hela.
  • Moulin Rouge

Ja, nu vet jag ju inte HUR man gör, men enl henne så kan man det. Jag finner ingen anledning att tro att hon ljuger för mig. Man kanske sätter nåt precis vid tippen så att resten av nageln är fri, vad vet jag.

Själv använder jag pulvergelé på hela nageln och jag är nöjd. Men nageln under är inte så snygg precis...Skulle inte rekommendera att bygga naglar om man vill att ens egna ska växa ut. Ser fult ut när den påbyggda biten kommer längre fram i takt med att den egna nageln växer.

• luspudel

Jag kan tillägga att jag själv är nagelterapeut, och det skulle aldrig gå att bara sätta en tipp... Nåväl, TS, om syftet är att du ska spara ut dina egna naglar tycker jag du ska satsa på regelbunden manikyr istället Men klarar du inte av att inte bita eller vad du nu gör, så är det en idé. Det är väldigt olika hur det sliter på olika naglar. Sedan är det också olika för olika personer, om akryl eller gele passar bäst.

Akryl är hårdare, medans gele är mer flexibelt. Men på de allra flesta passar både och lika bra. Glasfiber vet jag dock inget om

• Hallonlakrits
    luspudel skrev 2009-07-24 13:52:31 följande:
    Jag kan tillägga att jag själv är nagelterapeut, och det skulle aldrig gå att bara sätta en tipp... Nåväl, TS, om syftet är att du ska spara ut dina egna naglar tycker jag du ska satsa på regelbunden manikyr istället Men klarar du inte av att inte bita eller vad du nu gör, så är det en idé. Det är väldigt olika hur det sliter på olika naglar. Sedan är det också olika för olika personer, om akryl eller gele passar bäst.Akryl är hårdare, medans gele är mer flexibelt. Men på de allra flesta passar både och lika bra. Glasfiber vet jag dock inget om
    Glasfiber är väldigt hållbart. De som är bra med glasfiber tycker jag är att dom blir tunna. Nästan som en vanlig nagel. Dock måste man ha tippar om man gör förlängning. Tas bort på sammma sätt som akryl. (Aceton)

Naglarna blir inte "förstörda" dom blir sköra och vätskefyllda när man har material på. De är ju manikyrer osv som gäller efter.. Inte bra att ha om man vill att naglarna ska växa ut.

Vill man att naglarna ska växa ut så rekomenderar jag manikyr och att sköta om dom helt enkelt. Smörja in dom med mandelolja eller olivolja.. Lägg gärna ett genomskinligt lack över, så arbetar oljan med nagelbanden..
  • luspudel

Fast olivolja är ingen idé att smörja med, den har för stora molekyler för att kunna tränga ner i nageln

• livet leker

Tack för alla svar Jag ska låta mina naglar växa ut istället..

Svar på tråden Blir mina naglar sköra av nagelförlängning??