• trollmamma76

Några fråger ang katt+ fästingar,lite hjälp av er kunniga.

Har två katter (ute katter) ni vet ju själva hur det är dom är ute mycket och kommer hem med fullt av fästingar,har inte behövt bekymra mig om detta innan eftersom dom var små förra sommaren och var aldrig ute..

NU mina fråger jag undrar över:

Igår katt nr 1 Svart satt med han i knät just för att känna efter och räknade upp allafall 8 fästingar,maken började ta bort dom och vi fick alla 8.

Katt nr 2 är beige färgat så på han syns det lite bättre där hittade vi ca 9-10 st..

NU.
    1)vad händer om vi inte fick bort allt?kan dom dö? bli svårt sjuka?
    2)ramlar dom av när dom har sugit i sig sitt blod och dör eller vad?
    3)om min katt har en fästing och den har ännu inte fäst sig utan ramlat hemma i golvet,sängen hur länge över lever dom utan för?

Tänkte så dom inte kryper upp på mig när jag sover:(

Är greavid så är lite känslig för små krypen men mina älskade katter måste tas om hand,borstade dom oxå igår och då ramlade det bort några st som inte hade fäst sig..

Tacksam för svar:
    Minna.

• Svar på tråden Några fråger ang katt+ fästingar,lite hjälp av er kunniga.
  • mannehund

Det händer mest troligt ingenting med dina katter. När fästingen sugit i sig tillräckligt med blod så ramlar den loss, men då är dom stora så du kommer känna dem tydligt innan dess och ha möjlighet att plocka bort dem. Om din katt har en fästing som inte satt sig kan den tappa sitt tag och knalla iväg någon annanstans, så under fästingsäsongen ska du inte ha dem sovandes i sängen för att undvika att de släpper där.
    På katten sitter de oftast på huvudet eller kring kragen runt halsen så om du känner över dem där varje dag så hindrar du de flesta att sätta sig ordentligt. Använd en fästingplockare om du inte vill använda fingrarna. Det finns även fästingmedel för katt för att förhindra fästingar.
    Är du orolig att du fått några fästingar på dig så titta varje dag när du duschar. Jag kan lugna dig med att vi har både hundar och katter som drar hem fästingar men jag har inte fått någon på mig som släppt inomhus från djuren. Får du ändå en fästing på dig så ta bort den så snart som möjligt.

• trollmamma76
    mannehund skrev 2009-07-24 08:10:47 följande:
    Det händer mest troligt ingenting med dina katter. När fästingen sugit i sig tillräckligt med blod så ramlar den loss, men då är dom stora så du kommer känna dem tydligt innan dess och ha möjlighet att plocka bort dem. Om din katt har en fästing som inte satt sig kan den tappa sitt tag och knalla iväg någon annanstans, så under fästingsäsongen ska du inte ha dem sovandes i sängen för att undvika att de släpper där. På katten sitter de oftast på huvudet eller kring kragen runt halsen så om du känner över dem där varje dag så hindrar du de flesta att sätta sig ordentligt. Använd en fästingplockare om du inte vill använda fingrarna. Det finns även fästingmedel för katt för att förhindra fästingar. Är du orolig att du fått några fästingar på dig så titta varje dag när du duschar. Jag kan lugna dig med att vi har både hundar och katter som drar hem fästingar men jag har inte fått någon på mig som släppt inomhus från djuren. Får du ändå en fästing på dig så ta bort den så snart som möjligt.
    Tack för dit svar.
    Nej dom får inte sova i våra sängar just nu.

Men om dom ramlar av och fortfarande lever utan att fäst vid katterna,hur länge kan dom vandra på golvet eller i sängen tex.

kliar i hela kroppen nu

tittar både barnen och oss själva varje kväll vid duchning.
  • mammaflickan

Usch stackars jag e också sån, kliar på hela mig nu också! Men tänkte bara "trösta" lite eller lugna kanske, men jag tänker så du kanske inte behöver få panik om du eller barnen skulle ha en på er rätt va det är. För det är jättebra att göra som ni gör att kolla varje kväll. Om en skulle sitta fast då så ska den inte ha hunnit smitta med nåt, eftersom de sitter i ca 3 dagar om man inte tar bort, o först då kan smittan överföras. Alltså om man tar bort fästingen samma dag som den kom dit, ska den inte hunnit smitta en med nånting. ÅÅ, svårt o skriva o klia samtidigt, oiii, måste kolla kroppen tror jag nu, löjligt men det kryper faktist på hela mig nu bara av tanken på dom!

Svar på tråden Några fråger ang katt+ fästingar,lite hjälp av er kunniga.