• Nalle Puh73

Hur länge ska nymålade väggar lukta egentligen?

Målade om sonens rum förra helgen och det luktar illa än. Luktar som en blandning mellan målarfärg och hölada i rummet, inte speciellt gott alltså
    Han började sova där för 2 nätter sen igen men nu började jag fundera om det kunde vara skadligt? Har målat med vattenbaserad färg.
    Hur länge brukar det ta innan väggarna slutat lukta?

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Hur länge ska nymålade väggar lukta egentligen?
  • Shorona

Det varierar nog från färg till färg. Våran färg luktade bara tills den var dammtorr, dvs efter ca 2 timmar.

♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • Nalle Puh73
    Shorona skrev 2009-07-24 09:22:10 följande:
    Det varierar nog från färg till färg. Våran färg luktade bara tills den var dammtorr, dvs efter ca 2 timmar.
    Har också för mig att dom inte brukar lukta så länge. Det är ju 5-6 dagar sen det målades ju, borde slutat lukta tycker jag.
  • Shorona
    Nalle Puh73 skrev 2009-07-24 09:26:01 följande:
    Har också för mig att dom inte brukar lukta så länge. Det är ju 5-6 dagar sen det målades ju, borde slutat lukta tycker jag.
    Vad är det för märke på färgen?
  • Tina83
    Shorona skrev 2009-07-24 09:26:55 följande:
    Vad är det för märke på färgen?
    skulle precis fråga detsamma

vi ska köpa färg i helgen, o vill inte att de ska lukta en vecka!
  • grynet80

Prova med att ställa in en skål med ättika i rummet! Kan suga upp lite av doften.

• Shorona
    Tina83 skrev 2009-07-24 09:27:54 följande:
    skulle precis fråga detsammavi ska köpa färg i helgen, o vill inte att de ska lukta en vecka!
    Den vi hade var faktiskt en färg från Rusta.
  • sahara

När jag har målat så har det knappt luktat alls.Köpte väggfärg på Coop Forum.

• stjärna4

Undrar det samma!Vi målade 2 rum förra veckan och det luktar fortfarande där också!Vi målade med byggmax vattenbaserade färg på väggarna och vattenbaserad snickerigrund och sedan vattenbaserad lackfärg på garderoberna,och det är garderoberna som luktar mest!

• Nalle Puh73

Den vita färgen är köpt på Byggmax och märket heter Alpina (vägg och takfärg helmatt) medans färgen till fondväggen är färg från Flugger.
    Vet inte vilken som är boven men det luktar apa.
    Är det farligt att sova och vara i rummet?

• Shorona
    Nalle Puh73 skrev 2009-07-24 09:42:22 följande:
    Den vita färgen är köpt på Byggmax och märket heter Alpina (vägg och takfärg helmatt) medans färgen till fondväggen är färg från Flugger. Vet inte vilken som är boven men det luktar apa.Är det farligt att sova och vara i rummet?
    Vet inte om det är direkt farligt men man kanske kan bli lite snurrig av doften.
    Stäng dörren till rummet under dagen med en skål ättika i och med fönster öppna till max. Kanske hjälper något.
  • Nalle Puh73
    Shorona skrev 2009-07-24 09:46:17 följande:
    Vet inte om det är direkt farligt men man kanske kan bli lite snurrig av doften.Stäng dörren till rummet under dagen med en skål ättika i och med fönster öppna till max. Kanske hjälper något.
    Tyvärr har vi bara vädringslucka i rummet men har öppet balkongdörren i köket som ligger vägg i vägg. Har öppet dörren så den kan vädra den vägen och bli lite korsdrag.
Svar på tråden Hur länge ska nymålade väggar lukta egentligen?