Ska en 7-åring klara av att städa sitt rum?
Vår dotter är 7 år och börjar skolan i höst. Hon har eget rum, som hon trivs bra i. Men ibland blir det ju väldigt stökigt, speciellt efter att kompisar varit här, och jag vet inte hur jag ska få henne att städa! Hon går upp på sitt rum och börjar plocka, plockar kanske upp några pennor men sedan hittar hon något intressant och glömmer bort vad hon skulle göra.
Jag tycker hon är stor nog att kunna plocka undan och städa varje fredag (dammsuga och torka gör jag), utan att man ska behöva vara med och "kommendera" henne hela tiden. Tjat funkar inte, "mutor" eller belöningar (vi gör något roligt tillsammans ifall hon städar) funkar inte heller. Hot vill jag inte ta till.
Jag har försökt med att göra en lista med uppgifter som hon får läsa från och stryka över vartefter det blir klart (t.ex. plocka upp alla pennor, bädda sängen, plocka upp lego, slänga allt skräp), men hon kommer bara till den första raden, sen ger hon upp och börjar leka istället.
Hur är det med era 7-åringar? Städar de sina rum själva? Hur gör ni för att motivera dem i så fall?
Tacksam för alla synpunkter!