• moonweb

Ska en 7-åring klara av att städa sitt rum?

Vår dotter är 7 år och börjar skolan i höst. Hon har eget rum, som hon trivs bra i. Men ibland blir det ju väldigt stökigt, speciellt efter att kompisar varit här, och jag vet inte hur jag ska få henne att städa! Hon går upp på sitt rum och börjar plocka, plockar kanske upp några pennor men sedan hittar hon något intressant och glömmer bort vad hon skulle göra.

Jag tycker hon är stor nog att kunna plocka undan och städa varje fredag (dammsuga och torka gör jag), utan att man ska behöva vara med och "kommendera" henne hela tiden. Tjat funkar inte, "mutor" eller belöningar (vi gör något roligt tillsammans ifall hon städar) funkar inte heller. Hot vill jag inte ta till.

Jag har försökt med att göra en lista med uppgifter som hon får läsa från och stryka över vartefter det blir klart (t.ex. plocka upp alla pennor, bädda sängen, plocka upp lego, slänga allt skräp), men hon kommer bara till den första raden, sen ger hon upp och börjar leka istället.

Hur är det med era 7-åringar? Städar de sina rum själva? Hur gör ni för att motivera dem i så fall?

Tacksam för alla synpunkter!

En sekund i taget
  • Svar på tråden Ska en 7-åring klara av att städa sitt rum?
  • älskarlivet81

Jag har ingen 7åring själv men tycker verkligen de ska kunna städa själv. Min systerdotter är nu 6 år, men hon har städat undan på sitt rum sen hon var 4-5..

• Ellu

Precis sådär gör vår 7-åring också. Hon har alltid varit enormt ordningsam och haft fint i sitt rum men nu kommer hon alldeles av sig i undanplockningen och börjar leka eller rita istället. Slänger saker omkring sig både högt och lågt.
    Eftersom hon ändå hade ett ordningssinne tidigare så tror jag att det är någon slags fas hon håller på att gå igenom. Annars får det väl bli fortsatt tjat och gnat för att få det undanplockat.
    Förresten, ibland har vi bytt uppgifter med varandra - om hon t.ex. städar i badrummet så städar jag upp i hennes rum. Det brukar funka bra och hon torkar helt rent och tvättar överallt tills det skiner.

• Magrat

Absolut att en 7-åring ska kunna städa sitt rum!

Min 5-åring ska städa i sitt rum om det ligger saker överallt på kvällen.
    Hon gör det vanligtvis, men om hon säger att det är mycket och ber om hjälp så brukar jag hjälpa till (men då är jag noga med att definiera vilka saker jag tar och vilka hon tar, t.ex. hon samlar ihop böcker och jag sitter vid bokhyllan och stoppar in dem).
    Gnäller hon att bara det är jobbigt hjälper jag inte till däremot.

Någon gång har jag också bytt uppgift med henne ungefär som luel.

Visst händer det att hon stannar av och börjar med något annat, men då påminner jag - och tar ifrån henne det hon börjat pyssla med - då brukar det gå undan för hon vet att hon får tillbaka det så fort städningen är avklarad. Jag är inte med och går på henne hela tiden, men jag går jag förbi då och då (jag brukar plocka undan i mitt rum samtidigt, lite för att visa att det är något som ska göras av alla) och kanske säger något om så snabbt det verkar gå för henne, eller kommenterar en kul placering på något mjukdjur eller så.

• näradig

alla männisor har olikaintressen, förmågor och förutsättningar. det finns inga "ska".

ge henne de verktyg HON behöver. påminn henne tex att städa upp efter varje aktivitet.

• HWikström

Min 5-åriga dotter städar rummet själv och jag tycker det är jätte viktigt att man lär sina barn rätt tidigt att städa sina rum.
    Oftast när hon inte vill städa sitt rum hjälps vi åt, jag tar två grejer, pappa tar två grejer och Julia tar allt annat men vi stannar kvar i rummet tills allt är gjort.

Dammsuger och våttorkar golvet gör jag men oftast vill hon hjälpa till med det och självklart får hon det!

Vägrar hon städa även om vi hjälps åt brukar jag konfiskera det som ligger på golvet. Då brukar det bli fart på henne eftersom hon tycker om alla sina leksaker och hon vill definitivt inte bli av med någonting.

Efter att hon städat får hon en massa beröm och får även se på tv lite längre eller kanske något gott att äta.

• BabyJia

Jo, en 7 åring ska allt klara av å städa upp efter sig. De kravet har vi haft på vår son under en lång tid å han e nu 6,5 år.

• Anouschka

Siri är inte ens tre men plockar iordning pa sitt rum varje kväll innan mysstunden (vi är med och kollar men hon plockar) sa JA en sjuaring ska verkligen kunna städa sitt eget rum! Hon dammsuger själv (frivilligt, hon tycker att det är kul att hjälpa till) ocksa fast det blir lite si och sa med hörnen

• lokisse

nja sa funkar jag fortfarande hittar nagot spännnande och sedan är det kört.
    kan du inte hjälpa pa traven sätta dig med henne och pamina om att det var städa som gjäller?

snorkrakornas barn heter snorungar
  • moonweb

Tack för alla svar!

Ja, vi har ju haft som regel sedan hon var 4 år att hon ska städa på fredagar, det är bara det senaste året som det blivit så här. Jag tjatar, tjatar och tjatar och blir tokig då det inte hjälper.

Nu är hon snart klar, det har tagit hela dagen att städa ett litet rum på 12 kvadrat! *suck* Det som till slut fick henne att städa var ett hot (jag som inte vill hota, men jag blev desperat), jag skulle ta hennes cd-spelare och alla skivor ifrån henne om hon inte blev klar med städningen innan kvällsmaten... men jag vill inte hålla på så här varje fredag, varken hon eller jag orkar ju med det.

näradig skrev 2009-07-24 10:56:51 följande:
    alla männisor har olikaintressen, förmågor och förutsättningar. det finns inga "ska". ge henne de verktyg HON behöver. påminn henne tex att städa upp efter varje aktivitet.
    Jaha, verktyg. Kan du förklara lite närmare vilka verktyg jag kan ge henne då?
    En sekund i taget
  • BetongMorsa

Klart det är trevligt om barnen städar sina rum men här är det inget måste. Det är deras enda egna personliga yta och det får va i det skick det vill (ja så länge det inte blir en sanitär olägenhet så klart ). Den enda regeln angående rummet e att all smutstvätt ska i tvättkorgen.

Jag skulle inte vilja att nån sa åt mig när jag ska städa. Och ja vårat hem är rent och städat allt som oftast. Inbillar mig att det inspirerar barnen att ha städat runt i kring sig

Svar på tråden Ska en 7-åring klara av att städa sitt rum?