• me9975

Är det ok med egen tid med sitt barn i en styvfamilj?

hej, ny på denna sida och funderar mycket på vad ni andra tycker om att man faktiskt har behov att göra saker eller småtrippar med sitt eget biologiska barn fast man lever i en bonusfam. Har ett eget barn och två bonusbarn. Försöker alltid vara rättvis mot alla men känner mer och mer att jag behöver lite mer egen tid med mitt barn. Dottern känner likadant...måste vi alltid gör allting i hop, kan inte bara vi göra nåt i bland? frågar hon. Rädd inför min nya att han ska tycka att jag favoriserar mitt barn om vi gör nåt..... vad tycker ni? hur löser ni såna problem?
    Skulle ni kunna åka i väg till tex göteborg el nåt bara med erat barn en helg?

• Svar på tråden Är det ok med egen tid med sitt barn i en styvfamilj?
  • prinsesstårtan

risken är ju att det uppstår lite murar och gruff. jag tycker inte alltid att man skall göra saker HELA familjen men om du åker i väg med det ena barnet 1 gång ska du nog åka iväg ensam med det andra barnet gången efter.

Tror det kan uppstå slitningar mellan dig och din man också om du särbehndlar barnen...

• Svartamoln

Självklart ska man kunna få göra saker på tu man hand! Liksom man som vuxna behöver det, behöver man det även med barnen ibland!!!
    Sen får man väl se VAD man gör o inte "trampa nån på tårna". Jag gör saker på tu man hand med min bonusdotter som jag haft en hon var 4 månader, liksom jag ger tid åt min sambo att kunna göra det. När vi nu väntar tillökning tror jag det blir ännu viktigare att man prioriterar sina relationer lite extra ibland. Hon kommer alltid att vara mitt hjärtegryn och ögonsten, även när jag får ett eget biologiskt barn!!!

• sabinaochErik

Äh min lillebror har en anan pappa, dom gjorde alltid saker själva, inget konstigt med det tyckte vi..
    Men när han bara köpte godis till honom var det inte så kul {#lang_emotions_undecided}

• näradig

alla våra barn får egentid med oss båda föräldrar oavsätt vilken mus de föddes ur.

• Rååsa Smurfen

tycker att man alltid ska har egen tid med varje barn oavsett biologiska eller inte ,alla barn behöver den egen tiden med föräldren .

• Svartamoln

Precis, bara för att man får egentid behöver man inte "favoriseras"!!!

Men som "sabinaochErik" skrev - man köper väl inte godis/annat till bara ett barn i en FAMILJ!?! Vare sig man har samma föräldrar eller inte så är man ändå en FAMILJ, eller? O framförallt för barnens skull behövs lite rättvisa (det minns jag från min uppväxt m mina syskon o då är vi biologiska alla tre. haha Oj oj vilken kärlek det var då :p

• Grannen

Alla barn behöver ju egentid med sin förälder/föräldrar oavsett i vilken familjekonstelation man lever.
    Tycker absolut att ni ska göra små saker på egen hand, pappan till styvbarnen kan ju passa på och göra ngt kul med sina barn samtidigt.

• iolanthe

Självklart ska du kunna göra saker med bara ditt barn om ni vill, bonusbarnen gör väl saker med sin mamma som din dotter inte är med på.

• Raven80

Självklart kan du och din dotter hitta på nåt för er bara, tycker inte det finns nån annledning för sura miner. Ni två behöver ju oxå tid tillsamman, och jag förstår jäntan som vill ha lite mammatid och bara få vara med dig.Skulle aldrig tillåta att en ny karl skulle bli sur för att jag vill göra något speciellt med mitt barn.

• Zaria

Klart ni kan, tror dessutom att det är väldigt viktigt för bonusbarnen att känna att de får göra egna grejer med bara pappa också...och då kan ju du göra egna saker med dina barn.

Nu kommer jag inte från en bonusfamilj men mina föräldrar delade ganska ofta på sig och tog med ett barn till varsinn aktivitet så att säga.

Svar på tråden Är det ok med egen tid med sitt barn i en styvfamilj?