• Liten Fis

har en katt med hemska tovor!!

Japp, som rubriken säger så har ja en långhårig norsk skogskatt med jätte svåra tovor på magen, hela undersidan. och jag ringde veterinären och det kostar ju f*n 600 kr för att få raka honom :S
    kan man inte raka honom själv med en vanlig rak apparat ?
    Jag har haft katter hela mitt liv men aldrig sett något liknande och vet ej hur jag ska göra. tips uppskattas !!

• Svar på tråden har en katt med hemska tovor!!
  • Yollis

tyvärr är det nog veterinären som lösning, rakar du själv så kan du skada katten, tovorna brukar sitta så nära huden att det behövs kunskap för att inte skada katten {#lang_emotions_undecided}

♥ Tuva 2006 ♥ Lillebror BF 14/11 - 09 ♥
  • petsod

Katten behöver nog tas till veterinären som kan ge den lugnande och raka bort tovorna.

• Vifsla

Vänd på katten och försök klippa med en sax. Gör lite varje dag om han inte tycker om det. Sen kan du gå till en katt/hundtrimmare och raka bort resten.
    Så gjorde jag med min långhåriga och det gick jättebra. Jag kände en hundtrimmare och hon tog 50 kr för att trimma bort det sista.

• petsod
    Vifsla skrev 2009-07-24 11:12:10 följande:
    Vänd på katten och försök klippa med en sax. Gör lite varje dag om han inte tycker om det. Sen kan du gå till en katt/hundtrimmare och raka bort resten.Så gjorde jag med min långhåriga och det gick jättebra. Jag kände en hundtrimmare och hon tog 50 kr för att trimma bort det sista.
    Risken att du klipper katten är ganska stor då de sitter precis vid huden (har jobbat som vet.assisten) och har sett en del misslyckade klippningar, aj.
  • Angel1978

Jag har klippt bort tovorna själv.. De som sitter helt kloss an till huden har jag klippt halva tovan, så brukar resten försvinna. Men det gäller ju att katten är väldigt stilla..
    Har du en trimmer borde det funka för det är ju svårt att trimma så man skadar huden (trimmar både man och son titt som tätt) och katters hud är ju väldigt seg..

• Flyssel

Det bästa är att den får lugnande medel och blir rakad av veterinären, det är svårt att raka en katt som antagligen inte uppskattar varken att bli fasthållen eller friserad med en skräckinjagande rakapparat.

• jsm

När du fått bort tovorna så kan du använda ett balsam för katter, tror inte att du behöver duscha katten utan det räcker om du masserar in lite i pälsen. Mina föräldrar fick min halvskogis och när han började vara ute så fick han oxå jätte tovor så de gick till veterinären och där fick de tipset om att ha balsam i pälsen.

• Vifsla
    petsod skrev 2009-07-24 11:14:49 följande:
    Risken att du klipper katten är ganska stor då de sitter precis vid huden (har jobbat som vet.assisten) och har sett en del misslyckade klippningar, aj.
    Man får väl vara försiktig och passa på när katten är lugn. Min pappa klippte min senila farfars katt som inte blivit borstad på evigheter. Hela katten var en enda stor tova! Men det gick alldeles utmärkt och katten blev glad.
  • Vifsla
    Angel1978 skrev 2009-07-24 11:18:52 följande:
    Jag har klippt bort tovorna själv.. De som sitter helt kloss an till huden har jag klippt halva tovan, så brukar resten försvinna. Men det gäller ju att katten är väldigt stilla..Har du en trimmer borde det funka för det är ju svårt att trimma så man skadar huden (trimmar både man och son titt som tätt) och katters hud är ju väldigt seg..
    Ja just! Om man bara klipper lite i tovan så brukar man kunna borsta bort lite oxå.
  • petsod
    Vifsla skrev 2009-07-24 11:33:33 följande:
    Man får väl vara försiktig och passa på när katten är lugn. Min pappa klippte min senila farfars katt som inte blivit borstad på evigheter. Hela katten var en enda stor tova! Men det gick alldeles utmärkt och katten blev glad.
    Nu är ju inte alla katter senila och gamla som gatan och så kan det bli problem. TS undrar vad som är bäst för katten och vill man då vara på den säkra sidan och inte skada sin katt så är veterinären det bästa alternativet.
Svar på tråden har en katt med hemska tovor!!