• Flytning

Min dotter måste vara överintelligent, väl?

Min dotter som bara är 8 år gjorde ett mensa-liknande IQ-test på internet, avsett för vuxna och hon fick ett IQ på 116! Hon gjorde fler tester sen av liknande art och fick samma svar där.
    Ett sådant där visuellt test. Hon kan alltså det där bättre än 78% av den vuxna befolkningen och hon är bara 8 år.
    Hon måste väl alltså ha ett högre IQ än 116 eftersom det är det IQ som en vuxen skulle fått om den svarat rätt på lika många.
    Är det någon som kan länka till ett IQ-test för barn för jag hittar inget. Eller kan man göra ett sådant test i r l?
    När jag gjorde testet fick jag bara 113 :) så hon är bättre än mig.
    Men genomsnittssvensken får 104.
    Jag är så stolt över henne nu.

• Svar på tråden Min dotter måste vara överintelligent, väl?
  • xXpaulaXx

ja
    eller så ser barn på sakerna på ett helt annat sätt än oss vuxna
    de krånglar inte till det =)

• Anova

Till barn använder man sk. WISC-test (Wechsler Intelligence Scale for Children).
    Skolpsykologen kanske kan hjälpa dig..

• Flytning
    xXpaulaXx skrev 2009-07-24 12:09:24 följande:
    ja eller så ser barn på sakerna på ett helt annat sätt än oss vuxna de krånglar inte till det =)
    Kanske. Men hon ÄR väldigt intelligent i övrigt. Lär sig jättesnabbt, bäst i klassen, började tala rent jättetidigt och skriva och läsa. Matte är hon jätteduktig i också. Jag vet att jag nog har ett väldigt begåvat barn och skulle vilja testa det någonstans.
  • Anova

Sen ska man kanske inte lita riktigt på testerna på nätet..
    Jag fick 79 på ett sånt en gång. Jag har gjort ett "riktigt" mensatest (testades alltså IRL) och då fick jag 142.

• Flytning
    Anova skrev 2009-07-24 12:12:27 följande:
    Till barn använder man sk. WISC-test (Wechsler Intelligence Scale for Children). Skolpsykologen kanske kan hjälpa dig..
    Okej, tackar så mycket...
  • kramin

IQ-test speciellt för barn tror jag inte finns på nätet. Men om jag vore du skulle jag kontakta mensa och fråga om de har något tips på hur du kan få hennes intelligens kontrollerad lite mer officiellt. För hon låter ju överbegåvad i mina öron och är man inte uppmärksam på det i skolan kan det ställa till det, då understimulerade barn på sikt inte mår bra.

• Flytning
    Anova skrev 2009-07-24 12:13:57 följande:
    Sen ska man kanske inte lita riktigt på testerna på nätet.. Jag fick 79 på ett sånt en gång. Jag har gjort ett "riktigt" mensatest (testades alltså IRL) och då fick jag 142.
    Fast hur kan det bli så fel? Testerna är väl ungefär de samma? Ett av testerna min dotter gjorde var mensas.
  • Anova
    Flytning skrev 2009-07-24 12:16:07 följande:
    Fast hur kan det bli så fel? Testerna är väl ungefär de samma? Ett av testerna min dotter gjorde var mensas.
    Det var nog inte mensas test.. Vad jag vet så lägger de inte ut de "riktga" testen.
    Men som sagt, barns intelligens mäts på annat sätt än vuxnas, genom WISC-test.
  • Flytning
    kramin skrev 2009-07-24 12:16:01 följande:
    IQ-test speciellt för barn tror jag inte finns på nätet. Men om jag vore du skulle jag kontakta mensa och fråga om de har något tips på hur du kan få hennes intelligens kontrollerad lite mer officiellt. För hon låter ju överbegåvad i mina öron och är man inte uppmärksam på det i skolan kan det ställa till det, då understimulerade barn på sikt inte mår bra.
    Jag håller med. Hon går redan i en klass över och ligger först. Men det känns som man vill göra något bra av det här, för hennes skull. Om hon har så lätt för sig kan hon ju bli nåt riktigt bra om man tar tillvara på det på rätt sätt.
  • Flytning
    Anova skrev 2009-07-24 12:18:02 följande:
    Flytning skrev 2009-07-24 12:16:07 följande: Det var nog inte mensas test.. Vad jag vet så lägger de inte ut de "riktga" testen. Men som sagt, barns intelligens mäts på annat sätt än vuxnas, genom WISC-test.
    Ska söka på det :)
  • jakebana

Kul :) Man ska nog dock vara försiktig så man inte pressar duktiga barn. I min gamla mellanstadieklass är det verkligen klasskamraterna med pushigast föräldrar som det har gått sämst för, det är nog ingen slump :) En av klasskamraterna satte föräldrarna i friskola på högstadiet, han var den ende som senare inte gick klart gymnaiset.

• Flytning
    jakebana skrev 2009-07-24 12:36:36 följande:
    Kul :) Man ska nog dock vara försiktig så man inte pressar duktiga barn. I min gamla mellanstadieklass är det verkligen klasskamraterna med pushigast föräldrar som det har gått sämst för, det är nog ingen slump :) En av klasskamraterna satte föräldrarna i friskola på högstadiet, han var den ende som senare inte gick klart gymnaiset.
    Jo, jag vet.
Svar på tråden Min dotter måste vara överintelligent, väl?