• camillas1985

Kan man göra köttbullar utan ägg?

Tänkte göra egna köttbullar idag och kollade efter recept på nätet och där ser jag att man ska ha ägg i smeten. Jag har redan handlat och känner inte alls för att gå till affären en gång till idag. Hur blir de om man skippar ägget, går de sönder lätt?

Kan passa på att fråga på en gång om man kan ha lite grädde i smeten för att de ska bli saftigare? Har för mig att jag hörde om någon som hade det men vet inte säkert.

• Svar på tråden Kan man göra köttbullar utan ägg?
  • Mary Lo

Javisst kan du skippa äggen. Att ha grädde i funkar jättebra, blir lite som wallenbergare då ju.

• Sorbus

Senast maken gjorde köttbullar så kom han plötsligt på medan vi åt att han hade glömt ägget. Skulle han inte sagt det så skulle vi aldrig märkt det, köttbullarna satt fint ihop och smakade bra. Så visst går det utan ägg. Sedan vet jag inte om det är olika på olika recept, eller om det beror på köttfärsen etc om det lyckas lika bra varje gång om man lämnar bort ägget. Men du kan ju testa!

• Bonzan

Min kökslärare var äggalergiker och lärde oss att göra med gräddmjölk och ströbröd istället. Glöm bara inte att låta ströbrödet svälla i gräddmjölken i ca 10 min innan du blandar i resterande ingredienser. 

Lycka till!
  • Joico

Haha är det ägg jag missar i mina köttbullar? Jag har alltid gjort med bara köttfärs, kryddor, ev. lök och ströbröd! Haha

• jakebana

Tycker det blir bra utan!

• camillas1985

Så bra då, då blir det köttbullar idag iaf. Tänkte prova steka dem i ugnen (bryna dem i panna först) och det har jag aldrig gjort så vi får se om de blir bra eller inte.

• Joico

Brukar man inte göra tvärtom? Fast jag ska väl inte säga nåt, jag har ju alltid glömt ägg haha

camillas1985 skrev 2009-07-24 12:24:05 följande:
    Så bra då, då blir det köttbullar idag iaf. Tänkte prova steka dem i ugnen (bryna dem i panna först) och det har jag aldrig gjort så vi får se om de blir bra eller inte.
  • Bonzan

Du behöver inte för steka dem alls.

I de flesta kök jag har jobbat i så trillar vi bara ut dem på plåt och gräddar.
    Snabbt, enkelt och mindre disk....
  • Mary Lo

Bra är att steka löken innan du blandar i den i smeten, för då rasar de inte ihop på samma sätt. En självklarhet för de flesta tydligen, men inte för mig innan jag kom på det.

• camillas1985

Mary Lo skrev 2009-07-24 12:38:37 följande:

Bra är att steka löken innan du blandar i den i smeten, för då rasar de inte ihop på samma sätt. En självklarhet för de flesta tydligen, men inte för mig innan jag kom på det.
    Tack för tipset så ska jag göra.
  • StilaM

Om du blandar i lite sojamjöl (ist f del av ströbrödet) binder de fint.

• Mary Lo

Ts, du kommer att få jordens bästa köttbullar med tanke på alla råd.

Svar på tråden Kan man göra köttbullar utan ägg?