• CathrinS

ensamstående på heltid o plugga

Har massor med frågor...

Jag är ensamstående på heltid till en dotter på 2½ år.
    Nu har jag kommit in på förskollärarprogrammet och velar..

Har jag råd?

Hur klarar jag mig ekonomiskt under studietiden?

Hur klarar jag mig ekonomiskt efter studietiden? Man får juh inet jättehög lön som förskollärare och då har jag 3,5 års studielån + 3 år sedan tidigare att betala.

Klarar jag av studierna??? Svårt att få tid atts tudera ensam m en 2½åring som e kvällsmänniska och utan far- o morföräldrar som kan ha henne.

Har jag rätt att ta tjänstledigt en termin i taget??

Hur tidigt/sent har jag rätt att kräva det?

Har jag under jul och sommar rätt att gå in på min vanliga arbetstid?? och dessutom fortfarande vara den som har första tjing till all extratid som blir?

Vad får man i studiebidrag?

Vad får man i studielån?

Får man ngt extra för att man har ett barn?? Hur mkt??

Får man extra i bostadbidrag iom att man studerar? Får 600kr i månaden nu o har väl ungefär samma inkomst nu som jag kommer att ha under studietiden.. blir det då samma belopp i bostadbidrag eller får man mer för att det e lån man tar och för att man studerar??

Betalar man fortfarande dagisavgift fast man studerar??
    Slipper man betala CSNlånet då man studerar?? Hur gör man för att söka uppskov då eller sker det automatiskt?

Är det mer att tänka på????

TACK på förhand om ni kan kan ge er syn och era svar på alla mina frågor!! =)

• Svar på tråden ensamstående på heltid o plugga
  • CathrinS

Kom på en sak till ;P

Hur gör man när man söker studielån??? Kommer ansökningspapper automatiskt??

• Anova

Har du råd? Det är svårt att säga, har du räknat på din privatekonomi och gjort upp en budget? Studietiden är ofta tuff, men det går runt. Jag har haft flera ensamstående föräldrar som studiekompisar.. De har klarat sig. Har du möjlighet att jobba extra? Du kanske har någon dag i veckan där ditt barn kan vara på dagis, då kanske du kan jobba och få in en extra slant?

Om du klarar studierna eller inte beror helt på dig och din motivation, studiekapacitet mm. Högskolestudier är ingen omöjlighet för de flesta. Förskollärarutbildningen verkar dessutom inte allt för tung (det verkar ganska kul med en hel del praktiska moment).

Tjänstledighet för studier regleras av studieledighetslagen. Och det finns inget skrivet när du senast ska ha sökt tjänstledigt. Men så snart du bestämt att plugga det så är det vettigt att söka tjänstledigt.
    här har du lagen: lagen.nu/1974:981
    Rätt till arbete under jul/nyår tror jag är upp till din arbetsgivare.

På CSNs hemsida finns allt du vill veta om studiemedel.. Du får extra om du har barn.. Läs här: www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa
    Sök så fort du bestämt dig för att läsa, det tar ett par veckor att få ditt studiemedel beviljat.

Bostadsbidrag kan du få.. Men du måste skicka in ändringar till Försäkringskassan om du börjar plugga. Hur mycket/mindre du får beror på hur mycket du tjänar nu. Det är ju inkomsten som är grunden i beräkning av bostasbidrag. Det är bara en del av bidraget som räknas som bidragsgrundande inkomst. Hör av dig till FK.

Dagisavgift betalar du även om du studerar, men beroende på din inkomst kommer den bli mindre/mer.. Hör av dig till din kommun..

Studieskulder betalas inte av medan du studierar.. Har du studiemedel från CSN under tiden du studerar sker detta automatiskt.. Däremot har du en inkomst under du studerar så måste du meddela CSN om detta, det kan påverka ditt studiemedel.

• Anova
    CathrinS skrev 2009-07-24 13:16:37 följande:
    Kom på en sak till ;PHur gör man när man söker studielån??? Kommer ansökningspapper automatiskt??
    Det ska du söka så fort du bestämt dig för att plugga.
    Ansökningspapper kommer automatiskt om du begärt att få det då du sökte, men har du inte fått några så finns det dels att skicka efter på CSNs hemsida, eller så kan du göra en elektronisk ansökan (men då krävs det att du redan är "kund" hos csn).

Kolla mer här;
    www.csn.se/hogskola/ansokan
  • Eisa

Lita inte på att papprena kommer hem automatiskt utan ring CSN själv och begär hem ansökningspapper. Det sa de till mig i alla fall.

Klart du klarar det ekonomiskt om du inte har skitmycket utgifter. Man får extra om man har barn, typ 600 tror jag. Vet ej exakt vad lån + bidrag ligger på men tror ca 7500.

Man kan få högre bostadsbidrag.

Plugga som fan på dagarna så behöver du sällan sitta på kvällarna.

• CathrinS

*puh...hur ska man klara sig på 8000kr i månaden... Barnbidrag på 1050kr och underhåll på 1200kr i månaden. Får bostadbidrag nu på ca 6-700kr... blir ungf samma kan jag tänka mig sen. Osså får man juh bara pengar i 10 mån/år väl?

Kan jobba lite extra på mitt jobb kanske..men det är 4 timmar/lörd 2 utav 3 lördagar. I veckorna e det juh svårt då man inet vet hur man går i skolan.

Bara hyran ligger juh på 5000kr i månaden. osså ska man pendla till studieorten..betala dagis... el.. mat..försäkringar..telefon..

Dessutom får jag betala tillbaka ca 2000kr/mån i 25 år sen.

Svårt att se hur det kan fungera... =(

• Anova

Flytta? Det låter som en väldigt dyr hyra..

Har man flexibel arbetsgivare går det att jobba extra även på vardagar. Man får ofta schema många veckor i förväg och man behöver ju inte gå på alla föreläsningar.

• Eisa
    CathrinS skrev 2009-07-24 14:00:05 följande:
    *puh...hur ska man klara sig på 8000kr i månaden... Barnbidrag på 1050kr och underhåll på 1200kr i månaden. Får bostadbidrag nu på ca 6-700kr... blir ungf samma kan jag tänka mig sen. Osså får man juh bara pengar i 10 mån/år väl?Kan jobba lite extra på mitt jobb kanske..men det är 4 timmar/lörd 2 utav 3 lördagar. I veckorna e det juh svårt då man inet vet hur man går i skolan.Bara hyran ligger juh på 5000kr i månaden. osså ska man pendla till studieorten..betala dagis... el.. mat..försäkringar..telefon.. Dessutom får jag betala tillbaka ca 2000kr/mån i 25 år sen.Svårt att se hur det kan fungera... =(
    Betala tillbaka 2000 kr/mån? Så mycket kan det väl inte bli?

Och varför har du så lågt bostadsbidrag?
  • Eisa

Jag rekommenderar dig inte att jobba extra. Plugga är ett heltidsgöra och sen har du barn också. Man ska må bra när man studerar, inte stressa ihjäl sig.

Du kommer alltså få ut ca 10-11 tusen i månaden. Det låter inte som en omöjlighet att klara det.

• CathrinS

Tycker jag det låter som..omöjligt alltså..
    Hyra 5059kr
    El + internet knappt 700kr
    telefon 200kr
    dagis 600kr
    tv licens 200kr
    försäkringar 900kr
    pendla???
    Böcker/studiematerial???
    Mat???
    Kläder t gumman??
    skuld 1000kr

SUCK!

Flytta?? dyr hyra?? En trea kostar så mkt... ingen dyr lght... min dotter förtjänar ett eget rum... Skulel jag byta ner mig till en två kostar de kanske 600kr mindre men då får jag knappt ngt bostadbidrag heller..

Extrajobba flexibla dagr i veckan är juh svårt... för chefen måste juh ta in gnn annan i mitt ställe...kan inte säga till denna nya att hon/han får jobba lite olika..

Mm... vet inet hur jag ska orka o vara en bra mamma samtidigt som jag ska plugga..och extrajobba! Är jobbigt att vara ensamstående mamma på heltid iaf.. svårt att förstå om man inte är i den sitsen själv. Jag är aldrig ensam förutom när jag jobbar...och står med allt ansvar ensam.

Jo det blir ca 2000kr i mån att betala tillbaka..kollade på csn sida... jag har redan 3 år skulder...

Undra vad man tjänar som förskollärare...tror man får ut 15 000 kr/mån e skatt som ny kanske... - 2000kr för studieskulder.. då e jag nästan på samma pengar som när jag pluggar..o det kommer alltid vara så...tills jag blir pensionär.. vet inte om jag vill leva så. Men hittar inget alternativ som det är nu.

• Anova

Ang. studieskulder så betalar inte tillbaka något medan du studerar..
    Förskollärare har runt 20 000 kr före skatt i ingångslön (baserat på mina vänners lön. Kommunal har säkert bättre statistik).

Idag har man en gräns hos CSN på hur mycket man ska betala tillbaka, det är max ca 5% av din inkomst.
    Har du dragit på dig studieskulder då du läst gymansieämnen på t.ex. komvux så skrivs vissa delar av den skulden av i takt med att du tar högskolepoäng.

Men jag har ett förslag.. Du verkar inte alls vara motiverad att studera, ta och skjut upp dina eventuella studier ett tag. Du kommer säkert komma in på förskollärar-utbildningen något annat år..

Svar på tråden ensamstående på heltid o plugga