• Mama Africa

Åland, Mariehamn, Hotell Park Alandia - någon som varit där?

Någon som varit i Mariehamn och till och med kanske bott på Park Alandia?

Jag åker dit på söndag med mina barn, 4 och 6 år - funderar lite på vad vi ska hitta på där? Vi har ungefär 1 dygn på oss.

TIs? Erfarenheter?

• Svar på tråden Åland, Mariehamn, Hotell Park Alandia - någon som varit där?
  • Cecese

Har ni bil med er eller tänkte ni hålla inom Mariehamn?

• Mama Africa

Vi har inte bil, kommer med båten kl 14.10 på söndag och åker hem med båten 14.25 på måndag. Så helst inom gångavstånd.

• chiligirl

Jag bor i Mariehamn så jag kan svara på tråden även om jag inte bott på hotellet själv.

Nyttjar hotellet i alla fall. Bastun och bassäng är trevlig och bra, men vattnet är på kallare sidan så det är kanske inte vad dina barn skulle tycka är trevligt badvatten för längre plasklekar. Åk till Mariebad i stället om det är något som intresserar barnen. Det finns tillgång till strand med riktigt utomhusbad och äventyrsbad inomhus. Omtyckt badhus av alla. Vintertid träffar vi ofta på svenskar i badhuset som kommit över för lite weekendmys.

Maten är god på Park. Men vill barnen ha hamburgare är Dinos rockbar ett tufft alternativ. Går bra att äta där innan kvällens rockspelningar börjar. Pizza är inget billighetsaalternativ på Åland. En pizza kan kosta lika mycket som mindre mat. På lunchtid äter vi gärna på Umbra i stället för pizza. Umbra ligger precis brevid Park hotell. Eller åk ner till restaurangbåten Knorring och ät en jägarsmörgås i baren. Så gott!

Jag vet inte vad du är intresserad av att göra med barnen. Att vara i stan och strosa, ja då säger jag Lilla Holmen. Men vill ni uppleva slottet där svenska kungar satt fängslade, välja att träffa djur på bondgård eller annat - ja då ska ni åka ut på landet. Dock är den längsta resan på fasta Åland cirka 50 kilometer i en riktning - inte krånkligt i alla fall.

• chiligirl

Ser att du vill hålla dig inom stan. Bussen är gratis för alla, dock går den inte på söndagar.

• Cecese

Mariebad finns ju, ett badhus. www.visitaland.com/mariebad

Lilla holmen finns också, det är en badstrand och sen finns det lite kaniner och fåglar att titta på. www.barnsemester.se/index.php&Itemid=131&func=detail&visa=0&id=2285

Pommern är ett gammalt segelfartyg som man får gå ombord och titta på. Är ganska kul, iaf när man är barn. www.mariehamn.ax/pommern

Sjöfartsmuseet finns i närheten av Pommern.

Ålands museum. www.museum.ax/museum/alandsmuseum/alandsmuseum.pbs

Kommer tyvärr inte på nåt mera, man blir väl lite hemmablind

• Cecese
    chiligirl skrev 2009-07-24 13:52:30 följande:
    Jag bor i Mariehamn så jag kan svara på tråden även om jag inte bott på hotellet själv.
    Nyfiken om man vet vem du är?
  • LuMa

Marietåg är ett billigt nöje också att åka runt stan och titta.
    Det avgår från torget, är dock osäker på om det går på söndagar?

• HOCHM

Vi var på 40-års fest på Åland i Maj och då bodde vi på Park Alandia. Själva rummen var inte direkt något att skryta om. Men maten var däremot jättegott.

• Mama Africa

Tackar för många bra svar. Vi kommer ju inte att vara där så länge, så det är inte aktuellt med några längre utfärder. Strosa runt och känna på semesterkänslan, typ. Pommern är ett måste, där var jag själv som barn och minns fortfarande.
    Om jag känner mina barn rätt kommer de så småning om att få spring i benen, så någon aktivitet, typ lekplats eller så vore nog bra att träffa på. Lilla tåget blir det nog också (om det inte går på söndagen, så är vi ju faktiskt kvar till kl 14 på måndag).

Hur är priserna på restaurangerna som har nämnts i tråden?

• chiligirl

Lekpark är ju Lilla Holmen. Där finns piratskepp, badstrand, litet café, fågelhuset och kaninerna. Dessutom är pärlhönsen och påfåglarna och strövar fritt ute. Bra att ha med bröd att mata änderna med. Mycket omtyckt av barn. Gå från Park Hotell ner mot Ålands museum och vidare ner till båtplatserna vid Slemmern. Där ligger Lilla Holmen vid en bro över vatten. 800 meter från hotellet ungefär.

www.dinosbar.com/

www.umbra.ax/

www.fpvonknorring.com/

Sen finns ju Pub Niska nere vid västra hamnen om ni vill fortsätta på temat sjöfart. Glöm föralldel inte bort Ålands Sjöfartsmuseum med 1 av 2 i världen bevarade Jolly Rogers. Äkta är den!

På åländskt vis i Pub Niska
    Pub Niska är sommarens nyhet på bryggan i Mariehamns västra hamn. Här satsar skärgårdskocken Michael Björklund på plåtbröd ? som är åländsk pizza ? i puben bredvid restaurang ÅSS Paviljong.
    Namnet på puben är hämtat från den kände finländske sprit- och flyktingsmugglaren Algoth Niska (1888-1954). Det är därför inte helt oväntat att puben är inredd som insidan av ett lastfartyg ? med smuggling som spännande tema.

Mat med omtanke
    Vid Pub Niska kan du både äta en bit mat och njuta av en kall öl, en drink eller ett glas vin. Slå dig ner inne i puben eller ute på bryggan. Från uteserveringen har du utsikt över det glittrande vattnet, museifartyget Pommern och båtarna i hamnen.

Plåtbröden är det som utmärker sig bland rätterna på Niskas meny.
    - Både i Pub Niska och i ÅSS Paviljong försöker vi göra maten så nordisk som möjligt, därför gör vi också pizza på åländskt vis, säger Jenny Björklund, som är Michaels fru och partner.
    - För oss är det också viktigt att maten smakar gott och att du kan se vad det är du får på tallriken.

Därför tillagar Pub Niska sina plåtbröd med stor omsorg.
    - Det ska vara ordentliga råvaror ? använder vi skinka på pizzan så kommer det att vara lufttorkad eller åländsk skinka, säger Jenny. Vi har också lite annorlunda idéer och tankar kring fyllningarna, varmrökt lax är ett exempel. Annars har vi också fantiserat om kallrökt lax, rödlök och pepparrotscrème när vi skapat fyllningar till våra plåtbröd.

I Pub Niska kan du både beställa från en färdig meny eller så kan du komponera en egen pizza med dina favoritingredienser.

Mera om smugglarkungen Niska kan du läsa i Aftonbladet Plus!

• iolanthe

Det finns en annan restaurangbåt också, som har kinamat. Tyvärr minns jag inte vad den heter, men ligger rätt nära vonknorring. Maten är alltid supergod, kan rekommendera kyckling i fågelbo.

• iolanthe

Just det ja, har bott på Park Alandia också, helt ok, men inte någon lyx eller så.

• chiligirl

Mannechai eller Matvraket som vi kallar henne! För att man får mat och hon var ett vrak när hon kom till ön.....
    Kyckling i fågelbo är gott. Men jag har slutat gå dit då de anpassat sig efter gnälliga, bändoga ålänningar och dragit ner på styrkan av kryddorna. Ska jag äta thai ska det smaka thai och inte något tillrättalagt.

Svar på tråden Åland, Mariehamn, Hotell Park Alandia - någon som varit där?