• P yret

pil koja

vi tänkte att vi skulle göra en pil koja, eller jag iaf. mannen min är osäker på om vi kan ha det. har kikat på pil träd men dom söker sig till vatten-avlopps ledningar. så vi avstod. men ett träd har väl större rötter än små..
    så frågan är om man gör en liten koja av pil hur är det då?
    någon som har en sådan?

• Svar på tråden pil koja
  • SuzyQgirl

Hittade det här på odla.nu:
    "Jag tänkte plantera en pilkoja åt barnen i vår lilla radhusträdgård. De skräckhistorier jag fått höra gör att jag undrar om det kanske inte är en så bra idé. Törstiga pilar som letar upp vatten och förstör ledningar och annat. Jobbiga rötter som är omöjliga att bli av med om man tröttnar på sina pilar. Stämmer det eller är det bara skräckhistorier? Vad bör jag tänka på?

Det stämmer bra det. Pilar närmre än 25meter från husdränering! Om man inte har stor kassa för att dränera om vart femte år då förstås...

Det finns andra snabbväxande kanske mer lämpliga växter, om man vill ha en grön koja som inte förstör husdräneringen.
    Exempelvis, liguster, buxbom, avenbok. Dessa är ju dessutom lätta att forma som man vill. "

Så det verkar inte vara ngn höjdare att satsa på pil....

• Diablo

Jag tror inte att det är några problem med en pilkoja, men man kan ju bygga upp en liknande koja av armering och sedan låta klängväxter bilda kojan om man nu vill vara på den säkra sidan. Då kan man ju välja olika sorter och få en fin blommande koja!

• och

Växter skaffar rötter i förhållande till kronan, så om ni ser till att klippa kojan och hålla den lagom stor så går det säkert bra. När barnen har vuxit ur den är det bara att kapa den, men det är kanske bra om ni sätter den så långt från husväggen som möjligt. Eftersom pil är så enorm starkväxande kan ni försöka fundera på om det finns någon bra "barriär" på tomten, som gör att den inte kan växa åt fel håll, tex berg eller så.

• P yret

jaha då ver det som vi trodde.. men som sagt vi kommer ju inte låta den växa och bli stor så då kanske vi ska chansa.. vågar man tro?

ingen som har en sådan på tomten?

Svar på tråden pil koja