• Petrasis

Disk samt Tvättmaskin-rengöring

Jag och min sambo har nyligen fått nycklarna till vårt hus och har börjat tapetsera och fixa lite. Inflyttning blir runt 15 augusti.

Innan flytten tänkte vi storstäda huset och mina funderingar går då till befintliga "hushållsapparater". Har aldrig haft egen tvättmaskin och diskmaskin tidigare och undrar om det finns nåt sätt/medel/husmorstips för att få dessa maskiner riktigt rena och fräscha... Någon som har nåt bra tips?

• Svar på tråden Disk samt Tvättmaskin-rengöring
  • Bakeapple

Tvättmaskinen brukar jag ta ur tvättmedelsfacket och göra rent det ordentligt + köra maskinen på 90 grader med lite ättika i + en gång på 90 grader tom. Då försvinner all unken lukt osv.

• Petrasis

Tack för tipset! Ska jag prova

• mimmi 1

ättika är jättebra... men du behöver inte ta 90-programmet.. går bra med både 40 och 60--- släng in lite handdukar samtidigt, så blir dom frächa i lukten dom med

diskmaskinen rengör du med ättika där med... när du hör att den fyllt upp med vatten, öppnar du luckan och häller i 1-2 dl perstorps ättika..

och du... i tvättmaskinen behövs lika mycket ättika alltså 1-2 dl....

• sladdisen våran

Går in och tackar även jag för tipset!
    Just det där sista, jag har blivit tokig. Har tömt, klorinerat ja allt på tvättmaskinen som är över 5 år gammal.
    Men, nu så ska jag imorgon köra en maskin med ättika,
    TACK igen..

• Mymlan80

Kan tillägga att ättika är jättebra att tvätta unkna kläder i oxå. Jag tycker ibland att särskilt tjocka tröjor etc luktar lite unket även om man tar dem ur maskinen direkt efter tvätt. Blir jättefräscha om man skickar med lite ättika i en tvättboll. 

Liten BF 091117
  • mimmi 1

ja, och även svarta kläder, av nån konstig anledning, har en tendens att inte lukta nytvättade efter tvätt.... men har man haft i ättika, så luktar det såå gott om all tvätt igen....

ps.. kolla i ättikstråden.. där finns mängder med ättik-tips!

• Petrasis

Tack för alla tips... Här ska köpas ättika märker jag

• Bakeapple

Kör du i 90 grader tar du död på lite bakterier också.....

• mimmi 1

ja, men det gör ju ättkan åxå jag tänker på plånboken och miljön.... onödig energiåtgång med 90-tvättbara...

• Marita Back

Jag har en undran om man kan använda samma som man använder till diskmaskin det fins tabletter som man

lägger in i diskmaskinen som rensar rören min undran är om det går att använda Yes rengöring  

Svar på tråden Disk samt Tvättmaskin-rengöring