bilbarnstol från 9 månader?
Vilken är bäst? Måste man ha med skenor? Vill gärna ha en som man kan använda tills det är dags för kudde.
Vilken är bäst? Måste man ha med skenor? Vill gärna ha en som man kan använda tills det är dags för kudde.
Ring NTF och fråga. Det beror på vilken bil ni har och var i bilen ni skall ha stolen, dvs mycket individuellt.
De flesta stolar på svenska marknaden är bra. Satsa på en stol som klarar 25kg bakåtvänd på alla platser! De flesta gör de, men det finns undantag så se upp med det - annars är det max18kg som gäller. Exempel på populära stolar är Britax Hi way och Akta Cosmic Comfort S
(PS. Nästa stol efter den bakåtvända bör vara en bältesstol med rygg, inte bara kudde. Och tidigast 4år, gärna senare)
Förresten, vad är skenor?
Ja, vad är skenor? Vi har haft "fast" bilbarnstol (dvs inte en baby bilbarnstol) åt våra tjejer från det dom har varit ca 3 mån. Vi har Britax Free Way (som nu heter Hi Way) och är nöjd med den.
Tack för tipsen! Med skenor menar jag det fasta underrede som sitter fast på sätet som man sätter fast stolen på. Måste man ha det för säkerheten är det ju inte mycket att göra åt.. Bara lite jobbigt ifall man har mer än en bil. Hade också tänkt att kunna resa med den ( typ flyg ) Men det har jag insett att det går väl inte. Får hyra stol varje gång man skall hälsa på farmor & farfar & vänner...
& en hyrd stol sitter väl inte fast monterad?
Besafe izi kid har vi & den är monterad med bältet, men den är ju betydligt mer meckig att få dit än babyskyddet så det är ju knappast att man bytar bil med den i onödan så att säga. Vi har 3bilar å när man har hand om dottern så har man den bilen som stolen redan sitter monterad i, smidigast så... Å att flyga med den är bara att glömma, den är både tung & skrymmande... Men jag tror att de flesta bilbarnstolarna efter babyskydd är ganska så mycket mer meckande med att få på plats än vad babyskyddet är... Smidigast om man hela tiden ska byta bil med stolen måste ju vara att ha 2st isofix plattor (antar att det är det du menar med "skenor"), en i varje bil... men det blir ju inte billigat...de kostar ju en rund tusing styck om jag inte har helt fel för mig... Lycka till bilbarnstolsdjunglen!
Ok, nu känner jag att jag fått en realistisk uppfattning om saker & ting.
Nu får vi se vilken stol det blir tillslut =)
Tack!
Bäst är att åka till en barnaffär och få en stol utprovad i er bil, finns ju en uppsjö av olika stolar. Det jag tycker är vikgit är att man ser sidospegeln om ni ska ha den i framsätet, det gör man inte med alla stolar.
Vi har en akta graco duoflex, den är enkel att få på plats, vi har 2 bilar men en stol, den fäster man dels med bältet och med förankringsband som man kan fästa på olika sätt i bilen, vi har förankringsband i båda våra bilar så man slipper greja med det varje gång, så det är jättesmidigt att sätta stolen i den andra bilen.