• Marge75

Hur få det snyggt i hörnen?

Håller på att klä en bordsskiva med tyg - men kommer inte ihåg hur man får till snygga hörn! Är det någon som kan förklara pedagogiskt? Jag vet att jag ska klippa av hörnet på diagonalen - men hur långt ut? Och hur ska jag sedan vika det?

Hjälp!

• Svar på tråden Hur få det snyggt i hörnen?
  • Ann Lee

Ja, det är väldigt svårt att förklara när man inte har bilder till hjälp. Jag gör iaf ett försök

Dra först tyget mot hörnet och fäst med t.ex. en liten spik. Sen ska du klippa in mot hörnet och spiken. Då stramar inte tyget och är därför enklare att fästa. Nu tar du och klipper bort överskottstyget i vecket vid spiken mitt i hörnet. Vik in tyget på båda sidorna längs kanten. Klipp bort ytterligare överflödigt tyg om det behövs. Jag tycker inte att du behöver vara rädd för att klippa, du kan ju alltid sträcka tyget lite mer. Vik in tyget och slå i spik! Klart! Fast du kan ju klippa bort ännu mer tyg som blivit över, ifall det behövs.

• Marge75

Tack!

En följdfråga - det första steget, åt vilket håll ska jag dra och fästa? Är det utmed en av sidorna, eller i själva hörnet? Går det att förklara lite mer, precis det allra första, för där hänger jag inte riktigt med ...

Svar på tråden Hur få det snyggt i hörnen?