• strawberrypie

Frukt och fibrer - dåligt?

Hej!

För att få fart på magen och slippa vara förstoppad så köpte jag "frukt och fibrer" -tuggtabletter på apoteket. När jag kom hem såg jag att det står att de inte bör tas i samband med graviditet eller amning utan råd från läkare. Men kan det vara farligt för bebisen? Jag ammar just nu och bebisen är 8 dagar. Jag tänkte att detta skulle vara skonsamt eftersom det innehåller rabarber, plommon m.m...
    Orkar inte med plågsamma toabesök längre.

Nån som vet??

• Svar på tråden Frukt och fibrer - dåligt?
  • mammi 76

Detta är bara vad jag tror, men det är ett naturläkemedel o på i princip alla sånna står det bör ej intas av gravida el ammande just på grund av att det inte är testat o som en försiktighetsåtgärd från deras sida.
    Jag har dock svårt att se hur det skulle skada men hör med bvc sköterskan nästa gång du går dit med din bebis.

• Caeruleus

Rabarber är inte nyttigt för någon egentligen, innehåller "salter eller liknande" som gör att dom är sura. Vi vuxna är dock så stora så att koncentrationen inte blir så stor däremot är det inte bra för barn.

Kan mycket väl tänka mig att det är en anledning till att du inte bör äta dem när du är gravid eller ammar.

Hoppas du hittar något annat som hjälper dig med förstoppningen.

• Fru T

jag åt dom under hela min graviditet, utan dom kunde jag inte gå på toa överhuvetaget å stundtals va ja tillome ta till microlax

Min bm sa att jag fick äta dom och hon hade även godkännt dom åt andra... Dottern är nu 5,5 vecka å mår toppen!

Stolt mamma till underbaraste lilla Mathilda f.15/6-09
  • Caeruleus

Enligt BVC ska mindre barn ( under 1 -2 år, kommer inte riktigt ihåg) inte äta rabarber. Jag skulle leta efter ett alternativ som inte innehåller rabarber.

• smilli
    Caeruleus skrev 2009-07-24 19:14:56 följande:
    Enligt BVC ska mindre barn ( under 1 -2 år, kommer inte riktigt ihåg) inte äta rabarber. Jag skulle leta efter ett alternativ som inte innehåller rabarber.
    Du kan äta rabarber när du ammar, det är barnet som inte ska äta rabarber.
  • Stargirl
    smilli skrev 2009-07-25 20:38:29 följande:
    Jo barn får visst äta rabarber. Barn ska inte äta mangold eller spenat.
  • Caeruleus
    smilli skrev 2009-07-25 20:38:29 följande:
    Ok, kan möjligt vara så att det inte går över. Men rabarberna är nog en anledning till att man inte skall äta tabletterna när man är gravid iallafall.
Svar på tråden Frukt och fibrer - dåligt?