• Redmilk

Vad gör ni andra med såriga bröst?

Min 2 veckors son har sugit sönder mina bröst! Jag förstår att det inte är helt ovanligt men vad gör ni andra för att få bröstvårtorna att läka?

Jag har provat olika amningsställningar och amningsnapp samt bröstsalva från apoteket...inget hjälper. Några tips?

Börjar bli ganska jobbigt nu. Hur ska man stå ut i 6 mån till?

• Svar på tråden Vad gör ni andra med såriga bröst?
  • catya
    Redmilk skrev 2009-07-24 19:24:33 följande:
    Min 2 veckors son har sugit sönder mina bröst! Jag förstår att det inte är helt ovanligt men vad gör ni andra för att få bröstvårtorna att läka? Jag har provat olika amningsställningar och amningsnapp samt bröstsalva från apoteket...inget hjälper. Några tips? Börjar bli ganska jobbigt nu. Hur ska man stå ut i 6 mån till?
    Lufta lufta lufta!

Och passa dig för bakterieinfektioner, isåfall kan du behöva antibiotika för att bli av med såren.

De första 2-3 veckorna satt jag helt topless dygnet runt här hemma.
    Jag luftade och petade på lite olivolja då och då.
  • TuBailar

samma här.. gick topless hela första veckan,smorde med bröst mjölk och PureLan salva, och när den ena bröst vårtan var riktigt öm och sårig så fick han äta från den adra och jag pumpade ur från den såriga.. sen blev det bra.

• Fru T
    catya skrev 2009-07-24 19:26:07 följande:
    Lufta lufta lufta!Och passa dig för bakterieinfektioner, isåfall kan du behöva antibiotika för att bli av med såren.De första 2-3 veckorna satt jag helt topless dygnet runt här hemma.Jag luftade och petade på lite olivolja då och då.
    jisses ja kan inte äns ta av mig behån utan att det börjar droppa massor, att lufttorka är en omöjlighet för mig..

ja fick me sår i början å ja använter så gott som alltid amningsnapp nu, annars får ja ont igen...
    Stolt mamma till underbaraste lilla Mathilda f.15/6-09
  • Emmylou

Köp Medela bröstskydd på Apoteket! Det är plast-behållare som man stoppar in bröstvårtan i, den är då fri i behållaren och får lufta. Tips att klippa amningskupor & lägga nertill i behållaren, annars läcker man bröstmjölk märkte jag.

Mina bröstvårtor hann aldrig bli riktigt såriga, men sprickor hade jag & det blödde lite. Det blev bra på ett dygn.

Lycka Till!

• TuBailar
    Fru T skrev 2009-07-24 19:32:29 följande:
    jisses ja kan inte äns ta av mig behån utan att det börjar droppa massor, att lufttorka är en omöjlighet för mig.. ja fick me sår i början å ja använter så gott som alltid amningsnapp nu, annars får ja ont igen...
    ja då ä det ju inte så lätt att lufta =)
    vill man lufta kortare stunder i bh:n så finns amnings inlägg med galler för vårtan,så kan man lägga vanliga ilägg utanför om det läcker..men dom kan trycka rätt hårt på vårtgården om bröstet är spänt dock =(
  • CherryMe

Det som hjälpte mig var att pumpa och ge på flaska i två - tre dagar. Detta var tyvärr pga svår mjölkstockning andra veckan efter dotterns födelse - jag orkade inte amma och dottern orkade inte ta mina spända bröst helt enkelt, men det gjorde att bröstvårtorna lekte. Jag trodde inte att jag kommer vilja amma efteråt, men när jag satte henne vid bröstet kändes det plötsligt bättre, så nu fortsätter vi. Man riskerar dock att bebisen kommer få dåligt grepp efter flaskan, min flicka hade lite problem med det, men hon tyckte nog att bröstet var trevligare än flaska, så vi jobbade på det och nu när hon är tre veckor känns det mer eller mindre problemfritt att amma.

Jag använde även Bepanthen-salva mot blöjexem för spruckna bröstvårtor - inget mirakelmedel men lindrar. Lycka till och kom ihåg att amning är inget tvång - om det inte funkar för der så finns det faktiskt alternativ.

• 201201232

För mig var det så illa att det inte var någorlunda läkt förrän efter två veckor efter jag slutat amma. Jag kan inte tänka mig att det skulle ha läkt någonsin om jag hade fortsatt att slita på bröstvårtorna. Var uppmärksam på att det faktiskt läker och blir bättre och inte hela tiden blir sämre som för mig. Mjölkuppsamlare var bra när man läcker mycket minns jag (kändes skönt med sån på).

• missteddy

jag hade jätte såriga bröst när jag kom från bb när dottern var 3 dagar på dag 4 var jag till bvc och fick tipset att köpta en salva som kallas ull salva på barnenshus och efter några dagar så var mina bröst nästan sårfria så mitt  tips är att köp den kostar ungefär 70 kr för en liten tub

• Redmilk

tack för alla tips....ska verkligen prova allt...lufta och köpa salvor och på måndag ska jag kolla hos läkarn att jag inte fått en bakterieinfektion.

• goabarn77
    Emmylou skrev 2009-07-24 19:34:42 följande:
    Köp Medela bröstskydd på Apoteket! Det är plast-behållare som man stoppar in bröstvårtan i, den är då fri i behållaren och får lufta. Tips att klippa amningskupor & lägga nertill i behållaren, annars läcker man bröstmjölk märkte jag.Mina bröstvårtor hann aldrig bli riktigt såriga, men sprickor hade jag & det blödde lite. Det blev bra på ett dygn.Lycka Till!
    Dessa skydd räddade mig. Dessutom smörjde jag med bröstmjölk. Jag hade salva hemma men BVC rekommenderade inte det. Och det var tur för efter ett par dagar var jag helt bra. Hoppas det ger med sig fort nu!!!
  • goabarn77
    Redmilk skrev 2009-07-25 10:50:50 följande:
    tack för alla tips....ska verkligen prova allt...lufta och köpa salvor och på måndag ska jag kolla hos läkarn att jag inte fått en bakterieinfektion.
    Det är ju förresten viktigt också att veta att barnet har rätt tag, annars är ju risken att det bara förvärras.
Svar på tråden Vad gör ni andra med såriga bröst?