• Anonym

Orolig att jag blir helt utan lön en hel månad. Kan någon hjälpa mig förklara

Detta kan verka lite invecklat. Men om ni inte orkar läsa allt svammel så finns det en ganska enkel fråga i slutet av detta inlägg som ni gärna för försöka hjälpa mig med iallafall.
    Snälla scrolla ner och kolla in den frågan iallafall!

Jag vet att det var dumt men jag och min chef kom aldrig riktigt överens om vilken datum jag skulle sluta. Kanske låter lite konstigt men jag ska förklara.

Ivåras, innan jag visste något annat, fick jag min semester på fyra veckor beviljad. Betalad semester såklart eftersom jag jobbat oavbrutet (vikariat) inom företaget i 4 år.

I början av Maj fick jag klartecken att jag hade ett nytt fast jobb på ett annat företag att komma till i slutet av Juli(27/7).
    Det var alltså precis när jag skulle ha kommit tillbaka från min semester på det gamla jobbet.

Jag berättade för min gamla chef att jag fått jobb i slutet av Juli på ett annat ställe. Han blev glad för min skull att jag äntligen fått ett FAST jobb. Något som inte han har kunnat erbjuda mig. Dessutom skulle mitt vikariat på det gamla jobbet varit slut i September ändå.

Jag trodde alltså i min dumhet att jag skulle räknas som anställd ända tills jag avslutat min semester på 4 veckor. Och inte 26 JUNI då jag gick på semester.

Men nu när jag fick hem lönespec:en ser jag att jag inte ens fick en full månadslön.
    "Del av månadslön" stod det. 26 dagar.
    Så jag antar att chefen sagt upp mig fr. o m den 26 Juni???
    Sen fick jag semesterersättning för resterande 2 dagarna i Juni. Men det var ju avdrag på det också så det blev bara några ynka kronor

Så, här nere kan ni börja läsa om ni inte orkade läsa den långa varianten
    Om jag nu börjar mitt nya jobb den 27:e Juli.
    Kommer jag då få en full lön från det nya jobbet i slutet av Augusti??

Tack på förhand

• Svar på tråden Orolig att jag blir helt utan lön en hel månad. Kan någon hjälpa mig förklara
  • Lena

Men då ska du få ut innestående semester i pengar men det kommer nog lite senare när de har räknat ihop allt.

• Anonym

Kolla upp vad som gäller på det nya jobbet. Jag fick lön "samma" månad. Började i januari och fick en hel månadslön den 25:e januari. (förskott egentligen). På många jobb får man lönen i efterskott, det vill säga att det du jobbar i augusti får du i slutet på september. (efterskott)

Vidare borde du väl i vilket fall få semesterersättning från ditt gamla jobb,om det inte är inbakat i din lön varje månad då du inte är fast anställd??

• Poledra

Jag är ingen expert, men om du har "injobbade" semesterdagar som du ju verkar ha, så måste han betala ut pengar för dem i samband med att du slutar. Och det innebär ju i praktiken att du får lön för en månad till. Fråga chefen eller löneassistenten och om de säger annat så kanske du borde fråga facket vad som gäller. Lycka till!

• TjutandeRosen

Om du får full lön i aug beror vär på när det har sitt brytdatum? På mitt jobb får man lönen mån efter; ex börjar man jobba 21/5 får du lön för 21/5-31/5 den 25/6. Alltså kan det gå två mån innan man får full lön.

• Anonym
    Lena skrev 2009-07-24 20:07:48 följande:
    Men då ska du få ut innestående semester i pengar men det kommer nog lite senare när de har räknat ihop allt.
    Ja okej. Men hur mycket är det då?
    Säg att jag vore anställd som vanligt. Och tagit ut låt oss säga en vecka ledigt i semester. Då hade jag ju inte märkt av det på lönen. De lediga dagarna skulle ha täckts upp (och lite till) av min sparade betalda semesterdagar.

Om jag nu har 15 betalda semesterdagar kvar från det gamla jobbet. Så antar jag att de kommer eftersläpande i slutet av Augusti?
    Men innehåller de 15 dagars fullt betalt eller bara den lilla pyttesumman man får extra på semsterdagarna man tar ut?
  • Anonym

Såhär står det på min lönespec

Månadslön del av månad: Antal26*Pris620.22 = 16.125,72kr
    Betald semesterdag: Antal2*Pris1165,00 = 2330,00kr
    Avdrag semester: Antal16*-109,05 = -1744,80kr

Nån som fattar? Jag har alltså fått betalt för mina två dagar ledigt i Juni. Men de har ju nästan dragit av hela skiten.

• Anonym
    SailorGirl skrev 2009-07-24 20:23:27 följande:
    15 dagar fullt + semesterersättning Mer än om du jobbat, mao.
    Ja det var det jag trodde också. Men så ser det inte ut på mitt lönespec som du ser i ett inlägg. Får ju knappt ett jota om jag tar ut semester. Skitkonstigt fattar ingeting

Kan det bero på att jag är uppsagd?
Svar på tråden Orolig att jag blir helt utan lön en hel månad. Kan någon hjälpa mig förklara