Orolig att jag blir helt utan lön en hel månad. Kan någon hjälpa mig förklara
Detta kan verka lite invecklat. Men om ni inte orkar läsa allt svammel så finns det en ganska enkel fråga i slutet av detta inlägg som ni gärna för försöka hjälpa mig med iallafall.
Snälla scrolla ner och kolla in den frågan iallafall!
Jag vet att det var dumt men jag och min chef kom aldrig riktigt överens om vilken datum jag skulle sluta. Kanske låter lite konstigt men jag ska förklara.
Ivåras, innan jag visste något annat, fick jag min semester på fyra veckor beviljad. Betalad semester såklart eftersom jag jobbat oavbrutet (vikariat) inom företaget i 4 år.
I början av Maj fick jag klartecken att jag hade ett nytt fast jobb på ett annat företag att komma till i slutet av Juli(27/7).
Det var alltså precis när jag skulle ha kommit tillbaka från min semester på det gamla jobbet.
Jag berättade för min gamla chef att jag fått jobb i slutet av Juli på ett annat ställe. Han blev glad för min skull att jag äntligen fått ett FAST jobb. Något som inte han har kunnat erbjuda mig. Dessutom skulle mitt vikariat på det gamla jobbet varit slut i September ändå.
Jag trodde alltså i min dumhet att jag skulle räknas som anställd ända tills jag avslutat min semester på 4 veckor. Och inte 26 JUNI då jag gick på semester.
Men nu när jag fick hem lönespec:en ser jag att jag inte ens fick en full månadslön.
"Del av månadslön" stod det. 26 dagar.
Så jag antar att chefen sagt upp mig fr. o m den 26 Juni???
Sen fick jag semesterersättning för resterande 2 dagarna i Juni. Men det var ju avdrag på det också så det blev bara några ynka kronor
Så, här nere kan ni börja läsa om ni inte orkade läsa den långa varianten
Om jag nu börjar mitt nya jobb den 27:e Juli.
Kommer jag då få en full lön från det nya jobbet i slutet av Augusti??
Tack på förhand