• sahara

Kan arbetslösa ungdomar få någon form av ekonomiskt stöd ?

På min tid, när jag var ung på 80-talet, fanns det något som hette KAS, kontant arbetsmarknadsstöd. Finns det någon liknande motsvarighet idag ?

Eller har arbetslösa ungdomar som inte hunnit arbeta in någon a-kassa bara soc att vända sig till ?

• Svar på tråden Kan arbetslösa ungdomar få någon form av ekonomiskt stöd ?
  • gullican

Jo, du kan få utvecklingsersättning/aktivitetsstöd från Försäkringskassan om du deltar i jobb- och utvecklingsgarantin. Tror att man blir inskriven där när man varit arbetslös och anmäld på AF i 90 dagar. Ersättningen är på 134 kr/dag om du har fullgjort gymnasiet och 48 kr/dag fram till när du fyller 20 och därefter 134 kr/dag.

• andeta

90 dagar stämmer =( lite lång tid

• Chivasreal

hörde om en flicka som slutade mitt i en termin då hon fylde 18 så fick hon nåt från fk som är på 1050 sn över hela sommaren

• Mummy

Men det finns väl inte kvar?
    Förr fanns Alfakassan man kunde söka efter man vart inskriven i 90 dagar, men det är borttaget.

Tror som sagt inte det finns

• andeta

Jag har varit snart inskriven i 90 dagar. Efter dessa 90 dagar kommer jag få ut ca 2500 efter skatt i månaden. Vet inte vad dem pengarna kallas.
    Det är svårt för alla som är arbetslösa idag, ung som gammal..

• Mummy

Alfakassan finns, ja. Men inte längre som alternativ för de som gått ur gymnasiet, dvs studerandevillkoret

• Chivasreal

Är man inte med i Akassan så kan man söka alfakassan

• LillaFlamman

Saxat från alfakassan.se
    "Observera att du måste ha fyllt 20 år för att ha rätt att söka grundersättning, om du inte är ansluten eller medlem i någon annan arbetslöshetskassa."

Däremot efter 90 dagar hos AF blir man inskriven i ungdomsgarantin, om man fyllt 18 år), Har du inget slutbetyg från gymnasiet får du 48kr/ dag tom 30 juni det år du fyller 20, därefter får du 134kr/dag även om du saknar slutbetyg.
    Har man slutbetyg får man 134kr/dag.
    Dagen man fyller 25 (om man inte höjt inkomsten innan dess) ändras beloppet till 223kr/dag.

Sitter med infopapper från FK i framför mig, fick de förra veckan och pratade även med FK för ett par dagar sedan.

Uppfylls inte de här "kraven" är det tyvärr soc.

Svar på tråden Kan arbetslösa ungdomar få någon form av ekonomiskt stöd ?