Reservationspris på Tradera
Sitter på tradera o letar vagn. På flera auktioner står det Resevationspris ej uppnått. Varför sätter man då utropet på 1 kr om man inte är beredd att sälja vagnen så billigt?
Sitter på tradera o letar vagn. På flera auktioner står det Resevationspris ej uppnått. Varför sätter man då utropet på 1 kr om man inte är beredd att sälja vagnen så billigt?
Ja jag stör mig också på det! Speciellt då reservationspriset är över 500-600 och utropspriset är en krona! Jag tycker inte det gör mig intresserad av en auktion utan jag blir snarare sur över att jag budar förgäves. Det känns som ett fult knep och jag bojkottar sådana auktioner numera.
asch kostar ju inget att buda i onödan
självklart för att locka in köpare gör man så.
Fast frågan är hur många köpare man lockar? Jag har sett tonvis med auktioner där budandet gått från en krona upp till en trehundra-femhundra utan att reservationspriset uppnåtts och sedan försvinner köparna och budar på andra auktioner. Det är ofta man ser att det budats två-tre gånger och sedan inget mer eftersom de ändå inte nått reservationspriset och sedan dyker samma alias upp i en likartad auktion utan reservationspris.
Jag har dessutom sett en säljare som har lagt till i en tilläggskommentar att "snart har ni nått res. pris. Buda på!" Blir inte så sugen, måste jag säga.
psykologiskt säljande :)
men visst är det nördigt!
Läste lite på traderas sida o där står det så här:
"Syftet med reservationspriset är att kombinera detta med ett lågt utropspris och därmed få igång budgivningen i ett tidigt skede.
Bud under reservationspriset leder inte till köp, men ger säljaren en bra indikation på vad köparna är beredda att betala. Säljaren får då bättre förutsättningar för en lyckad prissättning i kommande auktioner."
Känns som slöseri med tid att buda på dom auktionerna då.
Jag har haft reservationspris när det gäller varor jag inte vill sälja för lågt.
Man förlorar som sagt inget på att lägga ett bud om man inte uppnår det och man lägger ju i alla fall inte bud på något man inte vill ha och man lägger inte mer än man kan tänka sig att betala, så vad är problemet?
Jag ser det snarare som ett sätt att få igång bjudandet, att få folk att tävla lite.
Men om man nödvändigtvis måste ha ett reservationspris, varför då inte ha det priset som utrops pris? Kan väl inte vara så svårt, man behöver ju inte vara så bry helt i onödan!
Jag har heller aldrig fattat mig på det. Jag vet ju vad jag är beredd att ge för en sak, kan inte fatta meningen då lixom.
Ännu ännu värre är det ju med dem som skriver ut reservationspriset... Eh ja, det är ju väldigt meningsfullt! *suck*
Håller helt med om att det är sååå irriterande med lågt utropspris och ett mycket högre reservationspris.
Jag gör som så att jag helt enkelt ger 17 i att buda på varan.