• lisenlil

laminat eller parkett golv?

Nån som har erfarenhet av olika golv vi ska lägga in nytt golv i nästan alla rum kök hall sovrum barnrum. Tänkte köpa laminat golv på ikea för det är billigt men är det bra? Vad är skillnaden i kvalite på laminat och parkett golv?

• Svar på tråden laminat eller parkett golv?
  • tjorven80

vad jag fått lära mig ( är inte helt säker på att de e rätt)
    är satt laminat e hårdare och i vissa fall mer tåligt. men det beror på vad för typ av laminat. parket kan man ju oftats slipa om om man skulle behöva med tiden.
    vi köpte billigt laminat till ungarnas rum. 63kvm på hornbach som domhaft där inne i snart 5år.. ser inte en repa.. men morsans nya parket som bara e knapt året är total förstörd på sina ställen.. ( men tror det även beror på trä sort. typ ek parket e nog de tåligaste.. medans björk känns sämmst..

lycka till

• LuMa

Det är stor skillnad mellan laminat och parkett.
    Laminat är plast och parkett är trä.

Laminat är tåligt, skramligt, dött och kallt.
    Parkett är känsligare, levande, tystare och varmare.

Parkett kan du beroende på tjocklek slipa ner och lacka om när det blivit tillräkligt repat och slitet.
    Ett laminatgolv kan du inte göra annat åt än att slita ut och lägga in nytt.

• miss nöjd

EKparkett väljer vi alltid. snyggast och känns mest rejält och kvalitet

• CatrineP

Hej, jag skulle förslå att du försöker hitta någon som har köpt samma golv och "använt" det en tid.
    Vi bor i en lägenhet där det var insatt laminatgolv när vi flyttade in.
    Vi har nu bott här i 3 år och golvet har inte en repa, MEN strumpor går sönder på en vecka.
    Jag vet ej ifall om det beror på själva golvet eller om det är fel monterat men det är små uppåtskarvar mellan laminatbitarna som sliter sönder.
    Det här kanske hörs löjligt men det är rätt trist att måsta ha mattor eller inneskor på överallt i eget hem.
    Angående hårdheten i trät hittade jag en tabell på triken.se; gran, al och furu var de mjukaste av de vanliga träslagen, björk alzå lite tåligare.
    Ask, bok, och lönn har en högre hårdhet, men det brukar även märkas i priset.
    Hoppas det här var till någon hjälp, lycka till!

Svar på tråden laminat eller parkett golv?