• KajsaLiza

Ledigt för begravning och..

...när kan man gå ur a-kassan
    " helt skilda frågor-jag vet!
    Men nu har min mormor dött. Får jag gå på begravningen utan att ta semester? Jag är med i kommunal.
    Många arbetskamrater säger att de inte "Tjänar" något på att vara med i a-kasaan efter 60 år. De kan aldrig utnyttja att stämpla om de blir arbertslösa. Stämmer det?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Ledigt för begravning och..
  • eec82

jag arbetar inte i kommunal men jag har iaf rätt att gå på mormor, morfar, farmor, farfar, syskon samt föräldrars begravning å får ersättning för det. Tror de är som en betalt sjukdag.

• ica

Det brukar vara brukligt att få några dagar med lön för sk familjeangelägenhet av vikt. Olika olika avtal. Ring facket! Ledsen för att din mormor är borta. Många kramar

• sniwa

Vid begravning av närstående (och dit hör mormor) har man rätt till ledighet utan löneavdrag i max två dagar. Oftast räcker det med en dags ledighet, men man har rätt till två dagar om man måste resa långt.
    Ledigheten kallas permission.

Kollade upp detta igår då vi har en anställd vars mormor också dött....

• Louise Hbg

Varför skulle de inte kunna stämpla? A-kassan är idagens situation en bra försäkring då många sitter lite löst till. även kommun annställda som genom långha tider har haft en tryggad anställning har i dagens situation också det lite osäkert då kommunernas ekonomier knäar ordentligt och utförsäljningar och privatiseringar diskuteras dagligen. Jag skulle råda dig att tänka efter ordenligt innan jag gick ur a-kassan.

Svar på tråden Ledigt för begravning och..