• kardemummakrydda

Visst finns det fler fördelar än nackdelar med att lämna det "trygga" Sverige?

Jag undrar hur det kommer sig att inte alla svenska familjer funderar på att flytta till annat land.

Som svensk kan man ju ha det jättebra och mycket bättre än i Sverige.

Mna kan bo i ett land där det är billigare med mat och hyra av lägenhet/hus.
    Träffa många kultutrer. Som skandinav har man bra rykte och kan relativt lätt få jobb och betala mindre skatt osv osv.

Sina barn lär sig nytt språk och får annat synsätt än det svenska.

Visst finns det fler fördelar än nackdelar med att lämna det "trygga" Sverige?

• Svar på tråden Visst finns det fler fördelar än nackdelar med att lämna det "trygga" Sverige?
  • Black roses

Klart det finns fler fördelar??!! Vården, då menar jag både sjuk och tandvård, är ofta helt gratis i de andra europeiska länderna, och att här komma med argumenten om att sveriges vård ska vara bättre, så var det länge sedan det var sant.. Sverige har halkat efter enormt mycket..
    Mediciner o dyl är även de gratis om en läkare skrivit ut dem..
    Skolorna är underbara med att ta emot och hjälpa barnen igång..
    Föräldrarna har ofta ett stort stöd, bara de vet o söka det..

Detta är bara en bråkdel..

Om jag någon gång ser en leende joggare, så ska jag överväga saken.. ..
  • kardemummakrydda

Frågan är bara vad för yrke jag bör satsa på för att lätt kunna jobba utomlands.

• Black roses
    kardemummakrydda skrev 2009-07-25 11:53:03 följande:
    Frågan är bara vad för yrke jag bör satsa på för att lätt kunna jobba utomlands.
    Beror på vart du tänker dig, och vad du har för tidigare erfarenhet..
  • kardemummakrydda

Har erfarenhet av kontorsarbete samt utbildning inom detta men funderar på att skola om mig till yrke gärna inom vården.

Black roses skrev 2009-07-25 11:58:06 följande:
    Beror på vart du tänker dig, och vad du har för tidigare erfarenhet..
  • Black roses
    kardemummakrydda skrev 2009-07-25 12:00:06 följande:
    Har erfarenhet av kontorsarbete samt utbildning inom detta men funderar på att skola om mig till yrke gärna inom vården. Black roses skrev 2009-07-25 11:58:06 följande:
    Då föreslår jag att du kanske provar på yrket du tänker dig först.. Kanske genom en praktik?? Då får du ju känna på och känna efter att det känns rätt för dig INNAN du går en utbildning... Detta kan du göra här hemma i sverige...
    Sen kan jag säga som ett litet exempel, i england finns nurse auxillary, det är outbildad vårdpersonal.. Sen finns nurse, dvs sjuksköterska.. De har inte vår motsvarighet till undersköterska.. De som har svensk utbildning jobbar nämligen som nurse auxillary trots sin utbildning i england..

Jag vet att vi är så gott som ensamma med vår undersköterske utbildning öht...

Men jobb finns det..
  • Örnie

Man ska dock tänka på löneskillnader. I Sverige kan man tjäna ganska bra med en utbildning som anses "lägre", jämfört med ute i Europa. Däremot kan man tjäna mycket mera med en "högre" utbildning utanför Sverige. Tyska sjuksköterskor flyttar gärna till Sverige för lönen, arbetstiderna och för att ha mindre stressigt jobb (såg nyligen ett program om det). Om du däremot är ingenjör, ta chansen! Kontorsjobb och sånt vill de helst att man ska ha lärt sig i landet - fast visst man kan ha tur, ofta hamnar man dock i en lägre löneklass om man inte har den vedertagna utbildningen. Lärarutbildningar och sånt är förstås värdelösa utomlands. De flesta svenskar jag känner som har flyttat till Tyskland för jobbets skull är ingenjörer och säljare. Men de flesta av oss är väl "anhöriginvandrare".

• Black roses

Vad det gäller england och löneskillnad för just nurse auxillier, så var det inte någon skillnad alls..

Att pissa mig på ryggen, o sen låtsas som att det regnar, är ingen bra idé...
  • PrettyinPink

Kan rekommendera Malta, bra lön, inga arbetsgivaravgifter och lägre skatt än i Sverige! Underbart klimat, däremot får man ju dras med vissa äckliga småkryp och andra diverse obehag som inte existerar i Sverige. Men levnadsstandarden (för att inte tala om vården) är ju oerhört mkt bättre än här. :D

• kardemummakrydda

Vad för jobb kan man söka på Malta? Har erfarenhet inom kontor.

PrettyinPink skrev 2009-07-27 23:53:18 följande:
    Kan rekommendera Malta, bra lön, inga arbetsgivaravgifter och lägre skatt än i Sverige! Underbart klimat, däremot får man ju dras med vissa äckliga småkryp och andra diverse obehag som inte existerar i Sverige. Men levnadsstandarden (för att inte tala om vården) är ju oerhört mkt bättre än här. :D
  • vivexa
    Black roses skrev 2009-07-25 11:34:33 följande:
    Klart det finns fler fördelar??!! Vården, då menar jag både sjuk och tandvård, är ofta helt gratis i de andra europeiska länderna, och att här komma med argumenten om att sveriges vård ska vara bättre, så var det länge sedan det var sant.. Sverige har halkat efter enormt mycket..Mediciner o dyl är även de gratis om en läkare skrivit ut dem..Skolorna är underbara med att ta emot och hjälpa barnen igång..Föräldrarna har ofta ett stort stöd, bara de vet o söka det..Detta är bara en bråkdel..
    Helt individuellt vad man ser som positivt och negativt, men:

tandvård är INTE gratis i resten av Europa, kanske i Storbritannien men inte på kontinenten, lika dyrt som här eller mer!

Mediciner kostar MINDRE med recept men är ej gratis i de flesta länder...offentlig vård är ofta gratis men många föredrar att betala för privat vård pga kortare väntetider och mer prestigefyllda namn...

Skolor kan vara bra eller dåliga beroende på stadsdel etc, men skolmat, skolböcker etc kostar oftast mer.

Barnomsorg kostar en hel del mer.

det blir intressantare diskussioner om man ser nyanserna...
Svar på tråden Visst finns det fler fördelar än nackdelar med att lämna det "trygga" Sverige?