• Little Ms Chatterbox

Annan medicin än Amlodipin (mot högt bt)

Jah äter Atacand och Amlodipin mot mitt höga blodtryck, Atacand har jag ätit något år men den andra har jag nyss börjat med. Atacand har jag inga beiverkningar av men av Amlodipin har jag fått sömnbesvär av. Finns det någon annan liknande medicin, kalciumblockerare som är känd för att inte ge sömnbesvär? Jag har inte fått svullna anklar så det är väldigt få biverkningar ändå men jag behöver min sömn, inatt krånglade 3 av 4 barn så innan alla hade kommit till ro så var klockan 03:30, ändå klarade jag inte av att somna ordentligt och första barnet vaknade 07:30 i morse. *stor gäsp*

• Svar på tråden Annan medicin än Amlodipin (mot högt bt)
  • Anonym

Det finns en uppsjö med kalciumantagonister, prata med din läkare om ett byte till en annan sort.

• Little Ms Chatterbox
    Anonym skrev 2009-07-29 19:50:27 följande:
    Det finns en uppsjö med kalciumantagonister, prata med din läkare om ett byte till en annan sort.
    Han ska sluta, (idag faktiskt) och sen är det hyrläkare på orten några veckor och sen dröjer det till september innan vi får någon läkare här igen.
    Jag är mest intresserad av att få tag på några namn så jag kan googla. Behöver ju inte ta upp läkartid för att få reda på att alla har samma symtom. Sen kan man leva med vissa symtom om det gör att de andra som jag upplever som jobbiga inte är så svåra eller störanda. Tex om man får lättare bränd hud och bör undvika undvika sol så gör det mig inget alls, jag tycket inte om att vistas i solen alla så där är det inga problem. Men sömn däremot är jätteviktigt för mig.
    Kanske lite rörigt inlägg men hoppas du fattar
  • Little Ms Chatterbox
    Anonym skrev 2009-07-30 23:05:09 följande:
    Du kan läsa om alla kalciumantagonister på fass.se
    Oj, herregud jag måste ha haft ett litet tilstånd av total sinnesförvirring Hade totalt glömt bort Fass. Jag brukar gå in på Apotekets hemsida när jag vill läsa om de medicinerna jag har men där går det ju inte att klicka på liknande när man inte vet namnet. Men det gör det ju på Fass. Tack för påminnelsen.
  • Little Ms Chatterbox
    Cissi32 skrev 2009-08-01 10:57:06 följande:
    Trandate fick jag mot högt blodtryck
    Det åt jag under sista delen av min första graviditet, jag fick havandeskapsförgiftning. Men jag är inte gravid nu så tror inte det kommer bli aktuellt med den. Men ska läsa om den så jag har gjort det.
  • Cissi32

Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-01 12:18:28 följande:

Det åt jag under sista delen av min första graviditet, jag fick havandeskapsförgiftning. Men jag är inte gravid nu så tror inte det kommer bli aktuellt med den. Men ska läsa om den så jag har gjort det.
    Jag fick oxå den när jag va gravid men hjälpte inte mig så jag va tvungen att bli förlöst i vecka 30+6 pga havenskapsförgiftning. Nu äter jag ENALAPRIL. 20 ml= 1 tablett om dagen..
  • Little Ms Chatterbox
    Cissi32 skrev 2009-08-01 13:23:43 följande:
    Jag fick oxå den när jag va gravid men hjälpte inte mig så jag va tvungen att bli förlöst i vecka 30+6 pga havenskapsförgiftning. Nu äter jag ENALAPRIL. 20 ml= 1 tablett om dagen..
    Jag blev förlöst i v. 30+4, hur gick det för ditt barn?
    Jag hade Enalapril ett tag men jag fick migrän av den och då bytte jag till Atacand och då blev det bättre med migränen. Nu har jag "bara" migrän vid mens och om det har varit extra stressigt ibland.
  • Cissi32

Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-01 14:01:06 följande:

Jag blev förlöst i v. 30+4, hur gick det för ditt barn?Jag hade Enalapril ett tag men jag fick migrän av den och då bytte jag till Atacand och då blev det bättre med migränen. Nu har jag "bara" migrän vid mens och om det har varit extra stressigt ibland.
    Okej! Min lille Noah mår hur bra som helst.. Ammar inte så han får tillägg och har haft en hel del ont i magen annars inga komplikationer.. Han spyr mycket oxå å de är inte lika kul men är ju snart dax att ge vanlig välling så då blir de bättre.

Hur har de gått för ditt barn?? När är han/hon född?
  • Little Ms Chatterbox

Han fyllde7 år i våras. Just neotiden var en tuff start för honom. Han sövdes och lades i respirator med högfrekvent andning i ca en vecka. Lungan var så pass omogen så den gick sönder, han fick toraxdrän. Han var 9 dagar gammal innan vi fick ut honom ur kuvösen en stund och ha honom på bröstet. Men sen när lungan väl började läka så gick det fort, behövde bara sola några gånger och lära sig att äta. Han behövde syre på tuss ganska länge men klarade sig utan andningslarm och var snabb med att hålla temperaturen.
    Vi har varit på bup nu i sommar och fått utreda honom, han har ADHD och Atypisk Autism med motoriska funktionshinder. Vi vet inte om det kommer av prematuriteten eller bara rent tillfälle.

Mina tvillingar spydde väldigt mycket, men hittade något som var jättebra mot det! Nestargel, finns på apoteket. Är ett förtjockningsmedel som man har i ersättningen. Ena tvillingen har så omogen magmun att vi medicinerar med Losec Mups.

• Cissi32

Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-01 22:30:46 följande:

Han fyllde7 år i våras. Just neotiden var en tuff start för honom. Han sövdes och lades i respirator med högfrekvent andning i ca en vecka. Lungan var så pass omogen så den gick sönder, han fick toraxdrän. Han var 9 dagar gammal innan vi fick ut honom ur kuvösen en stund och ha honom på bröstet. Men sen när lungan väl började läka så gick det fort, behövde bara sola några gånger och lära sig att äta. Han behövde syre på tuss ganska länge men klarade sig utan andningslarm och var snabb med att hålla temperaturen.Vi har varit på bup nu i sommar och fått utreda honom, han har ADHD och Atypisk Autism med motoriska funktionshinder. Vi vet inte om det kommer av prematuriteten eller bara rent tillfälle.Mina tvillingar spydde väldigt mycket, men hittade något som var jättebra mot det! Nestargel, finns på apoteket. Är ett förtjockningsmedel som man har i ersättningen. Ena tvillingen har så omogen magmun att vi medicinerar med Losec Mups.
    Vi låg bara inne på neo i ca 3 veckor. Han vägde 1865 g så han va stor fast liten sa dom.. Låg nog i kuvösen i 1 vecka tror jag men vi fick ha honom på bröstet redan första dan.. Jag fick 2 kortison sprutor så hans lungor skulle hinna utvecklas fall de skulle bli så att jag va tvungen att bli förslöst. Jag fick redan havenskapsförgiftning i vecka 26+0 så jag låg inne själv 1 månad å sen 3 veckor med Noah på Neo han är född 31 mars i år.

Tack för tipset om nestargel, ska köpa de redan imorgon
  • Little Ms Chatterbox

Så här gjorde vi med Nestargel. 1½ skopa, (finns mått med i förpackningen) till 210 ml vatten, kör i micron i ca 2 min (sänk watt-styrkan) skaka efter halva tiden som bara den, värm tills det blir ca 65-70°c. Låt svalna lite. Ersättningspulvret kan klumpa sig lite men jag tog en vanlig handvisp och tog loss spiraldelen och stoppade i flaskan och skakade med pulvret, inga klumpar alls!
    Resten av vispen rätade jag ut den böjda delen som spiralen sitter på men lämnade sista krokböjen. Hade det till att fiska upp spiralen ur flaskan.
    Nestargel kan vara en beställningsvara på en del apotek, här i Växjö fanns det alltid på apoteket på sjukhuset.
    Vi gjorde 2 flaskor åt gången eftersom vi har tvillingar så årova dig fram till hur änge i micron. om du diskar flaskornan i maskin så skölj dom väl innan, gjorde inte vi först, blev en stor geggig klump i botten på diskmaskinen.{#lang_emotions_throwup} Fick en vaken mardröm med oändlig disk och inga pengar till ny maskin.

Svar på tråden Annan medicin än Amlodipin (mot högt bt)