• Anonym

Större risk för barnet att få ADHD om mamman dricker kaffe under graviditeten?

Någon som vet något om detta? Har nämligen hört att så är fallet och att man kan få väldigt aktiva barn om man dricker kaffe under graviditet...
    Jag är nu gravid med andra barnet och dricker kaffe, vilket jag inte gjorde med första, och denna bebisen rör sg i stort sett hela tiden vilket första inte gjorde då han var väldigt lugn i magen.

• Svar på tråden Större risk för barnet att få ADHD om mamman dricker kaffe under graviditeten?
  • barn09

Jag drack inte en droppe kaffe när jag väntade Vendel. men han var väldigt aktiv i magen, var nästan aldrig stilla.

• Lundby87

Jag drack inte kaffe med min tös men hon är helt vild. Om hon har adhd vet jag inte men en massa massa energi och mycket bestämd och vill lära sig saker snabbt och delta i massa

• millalle

Drack kaffe dagligen när jag var gravid. Har en lugn bebis som är 10veckor. Får se om hon har nån bokstavssjukdom men inte verkar det så än så länge.
    Drick kaffe om du känner för det. Kanske inte kopiösa mängder är bra, men för mycket av vad som helst är farligt.

• kaksmulan

Nejmen snälla, Kaffedrickande har inget att göra med ADHD!
    Att bebisen rör sig mycket i magen har inte heller något med ADHD att göra. Mest troligt så är det en liten kickare där inne som gillar att röra på sig eller så känner du efter lite mer nu än vad du gjorde under förra graviditeten.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Anonym (jag blir så tröt)

Om det fanns någon belagd koppling mellan ADHD och koffein skulle det finnas med som information hos livsmedelsverket. Så. Problemet löst.

Det de har visat är väl att gravida kvinnor som dricker extremt stora mängder kaffe har en liten ökad risk för missfall, och därför rekommenderar livsmedelsverket att man inte dricker mer än tre koppar om dan. I forskningen visades för övrigt ingen skillnad förrän folk drack motsvarande sex koppar om dan, så de är fortfarande väldigt restriktiva i rekommendationerna.

• Anonym (omega3)

Skulle nog inte råda någon att dricka kopiösa mängder kaffe men en kopp på maten är okej. Själv tog jag omega 3 även om det inte rekommenderas av apotek/barnmorskor.

• MrsLemon

Det har absolut inget samband med kaffe att göra, så drick du ditt kaffe

Svar på tråden Större risk för barnet att få ADHD om mamman dricker kaffe under graviditeten?