• snobben2

Lufthjul - är det bra?

Den vagn jag funderar på att köpa har lufthjul (en Baby jogger city elite).

Men jag såg nu att den har lufthjul, då blev jag osäker. Hur funkar det med lufthjul? Blir det ofta hål? Lagar ni hjulen själva? Jag tänker köpa min vagn via nätet, så jag kan ju inte gå tillbaka till butiken och få hjälp.

• Svar på tråden Lufthjul - är det bra?
  • Gravid 75

Hej!

Vi har en vagn med luftpumpade däck. Vi har haft den i 8 mån nu och inte haft några punkteringar. Har fått pumpa en gång pga för lite luft i däcken.

Vi tycker att det fungerar väldigt bra med luft!

• korven72

Jag har lufthjul och föredrar det. Det blir lite mer "gung" i vagnen liksom. Har med två välanvända vagnar fått punka 1 gång då jag kört på en spik. Man lagar likadant som med cykeldäck eller köper en ny innerslang =)

• Lena

Har haft det i över ett år, har nyss pumpat dem för andra gången. Inga punkor och mycket lättare att svänga med och mer terränggående.

• Mrs Cykel

Vår första vagn (Brio Happy) hade inte lufthjul, och det var verkligen jättebra! När vår tjej var ca 8 månader köpte vi en Mountain Buggy Swift som har lufthjul, och vi har haft en punktering. Då blev jag riktigt irriterad och fick för mig att aldrig mer köpa en vagn med lufthjul.

Ilskan har gått över nu ( ) men skulle jag få välja så skulle jag välja utan luft, eftersom jag inte kan laga punktering. Vet man hur man gör själv och är duktig på det så kvittar det nog vilka däck man har!

• Hannajo

Jag har flera vänner med vagnar med lufthjul som råkat ut för ett flertal punkteringar. De är ruskigt trötta på det och vill aldrig mer ha det. Själv har jag inte lufthjul och tycker det fungerar bra.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Lena
    Lena skrev 2009-07-25 13:19:14 följande:
    Har haft det i över ett år, har nyss pumpat dem för andra gången. Inga punkor och mycket lättare att svänga med och mer terränggående.
    Köpte dessutom ett extra hjul så vi kan byta om vi får punktering och ha gott om tid på oss att laga det.
  • snobben2

Tack, men det är ju ändå så svårt! Det kanske inte blir punktering första året, så kanske nya luftdäck kan vara ok. Det kanske är "äldre" vagnar som får många problem.

Däremot ska ser jag på era svar att vi ska se till att ha en pump/veta var vi kan pumpa. Ska också kolla var man köper ny innerslang....

• Lena
    snobben2 skrev 2009-07-25 13:31:04 följande:
    Tack, men det är ju ändå så svårt! Det kanske inte blir punktering första året, så kanske nya luftdäck kan vara ok. Det kanske är "äldre" vagnar som får många problem. Däremot ska ser jag på era svar att vi ska se till att ha en pump/veta var vi kan pumpa. Ska också kolla var man köper ny innerslang....
    det funkar utmärkt med en vanlig cykelpump så de är inte särskilt dyra.
  • cloudberry79

Vi har aldrig haft punktering, tycker det är skönt med lufthjul, vagnen blir inte så stum då.

- Vidar 071018 -
  • Hedebris

vi har haft vår med luftsäck i 1år och 9 månader. inga hål, funkar hur bra som helst

Svar på tråden Lufthjul - är det bra?