• jagälskarallaminabarn

Ok att resa 60 mil i bil med en 3-månaders?

Hej där!

Funderar om det är ok att resa 60 mil i bil med en baby som då kommer vara 3 månader? Givetvis kommer vi stanna med jämna mellanrum och ha babyn i babyskydd i bilen när vi åker, undrar ändå om det blir för långt? Har tvillingar på 4 år och de var 6 mån när vi fick ok av bvc att åka samma sträcka, kan ändå inte låta bli att undra om en 3-månaders kommer vara för liten? Det handlar om att åka hem till mina föräldrar i jul, tänkte att kan inte vi åka upp får de åka ner men då vill jag vara ute i god tid så att det går att ordna tågbiljetter åt dem billigt. Vore otroligt tacksam för svar.

M V H

Ulrika, mamma till Michelle och Jennifer födda 06-2005, planerat snitt 23/9

• Svar på tråden Ok att resa 60 mil i bil med en 3-månaders?
  • korven72

För egen del tycker jag att det är lite bökigt att åka så långt med småbarn. Men det är olika barn =)

Det blir ju många stopp (blöjbyten, pauser för ryggen, matpauser)

• Lena

vi åkte göteborg-uppsala när lillan var 2månader. Det funkade jättebra men resan tog en halv gång så lång tid med mat pauser med rast.

• BymBym

Går utmärkt. Vi åkte 55 mil när äldsta var 6 veckor och samma sak med yngsta. Vi stannade för lunch/amning och när bebisen sa till. Det gick jättebra

• Mrs Cykel

När vår lilla var liten så fick vi veta att de inte skulle vara längre än max en timme i babyskydd, pga läget för ryggen.

När hon var 4 månader åkte vi 30 mil och det gick bra. Att ha åkt dubbelt så långt skulle FÖR OSS ha känts jobbigt och fel, men det där måste man nog känna efter själv hur man vill göra.

• BymBym

Vår bvc-sköterska sa att bebisen säger till om det är obekvämt och att det inte var någon fara för ryggen.

Sen är det bara att hoppas att bebisen gillar att åka bil

• Lena
    BymBym skrev 2009-07-25 13:25:02 följande:
    Vår bvc-sköterska sa att bebisen säger till om det är obekvämt och att det inte var någon fara för ryggen. Sen är det bara att hoppas att bebisen gillar att åka bil
    Precis det sa vår oxå.
  • Ankissen

Ella är tre månader nu och jag skulle aldrig åka så långt med henne. Bävar till och med för 1½ mil till min syster i morgon. Vår lilla tjej avskyr nämligen bilen och illvrålar i den. Spelar ingen roll hur mycket man underhåller henne - bilresor är en mardröm. Jag har därför aldrig varit hemma så mycket som i sommar...

Hade det däremot varit hennes storebror hade jag gärna åkt, eftersom han alltid gillat bilen.

Du kan nog inte bestämma ngt innan du träffar den lilla individen...

• Äppelmamma

60 mil är väl inte så farligt??
    starta i tid,planera in amningsstopp & låt resan ta den tid det tar!

vi körde från Lund till Umeå i ett sträck då barnen var 4 månader samt 2,5 år
    ( ca 130 mil)
    ja...jag vet att det kanske är lite extremt långt :)

vi körde faktiskt på eftermiddagen vid 15.00 nyammad & stannade i Gränna för kvällsammning,blöjbyte & pyjamas på.
    minstingen hade precis börjat få smaka på findus lättgröt så jag hade med mig hett vatten på termos + grötpulver som hon fick sent på kvällen i bilen.
    sedan sov bägge barnen gott i bilen under natten.
    funkade superbra för oss iallafall.

• BymBym
    Äppelmamma skrev 2009-07-25 13:34:22 följande:
    Hmm...vi har nog tur som har barn som gillar bilåkning ;)
    samma här
  • frk Carlsson

Jag hade då lätt gjort det. Vid 3 mån känns det som att de typ sover hela tiden. Vi körde 40 mil i ett sträck (jag tror vi stannade en gång för att amma men inget mer) när vår yngsta var 3 mån och det gick hur bra som helst, hon sov som en stock i princip hela vägen.

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • evaoregon
    Ankissen skrev 2009-07-25 13:31:11 följande:
    Ella är tre månader nu och jag skulle aldrig åka så långt med henne. Bävar till och med för 1½ mil till min syster i morgon. Vår lilla tjej avskyr nämligen bilen och illvrålar i den. Spelar ingen roll hur mycket man underhåller henne - bilresor är en mardröm. Jag har därför aldrig varit hemma så mycket som i sommar... Hade det däremot varit hennes storebror hade jag gärna åkt, eftersom han alltid gillat bilen. Du kan nog inte bestämma ngt innan du träffar den lilla individen...
    Jag håller med dig om att man först måste träffa den lilla individen.

Med våra barn så funkade det bra kortare sträckor (till affären etc), men inte i 2-3 timmar. Tyvärr så förstod inte våra släktingar som bor just 2 resp 3 timmars bilresa bort att det inte funkar att köra bil med ett illvrålande barn, men vi struntade i det och stannade hemma. Vi stannade ofta för amning och blöjbyte, men det funkade ändå inte för oss.
  • jordgubbe0812

3 månader fungerar nog utmärkt. Vi åkte då omkring och det var inga problem.
    1 år och 3 månader däremot.....nu tröttnar hon innan vi startat typ.

• Marie1978

Vi åker jätteofta 60 mil med våra barn.

Vi stannar en gång, ca 1 timme, och totalt tar det ca 5,5-6 timmar. Bebisar säger till om de vill ha mat eller komma upp. Jag hade kört tills de vaknar och sedan stannat en stund och sedan kört tills de vaknar igen.

Trevlig resa!

• Rosagul

jag åkte själv bil tur o retur till Sunsdvall från Stockholm härom veckan med en 3½ månaders och en 3½ åring. (ca 40 mil åtvaredra håll)
    Fungerade fint. men bästa är att ställa in sig på att "det tar den tid det tar" så går det finfint!
    Ett par veckor innan reste vi ung samma sträcka neråt i landet men då var vi två vuxna och en tonåring med också i bilen = mer avlastning vid pauser
    Fungerade lika bra men då gjorde vi fler stopp.

Sen som andra skriver är det ju olika från barn till barn. (Min äldsta tjej har tex varit grymt åksjuk under hennes uppväxt och även om man kan ge åksjuke tablett fungerar det inte alltid ) Vi har vänner vars snart tremånaders son vrålar i hysteri så fort han åker bil - där hade det ju inte gått så bra...

Hoppas er lilling gillar att åka - då kommer det gå toppen ska du se!
    Lycka till! {#lang_emotions_flower}

• Rocktroll

Förra månaden hade vi en rejäl bilsemester med våran 2 mån dotter och det gick superbra :) ca 30 timmar totalt. Blev en del stopp men dottern sov mest. Hon gillar förvisso att åka bil :)

Svar på tråden Ok att resa 60 mil i bil med en 3-månaders?