• korven72

Ritsaga som blir en katt???

Min sambo kom häromdagen att tänka på en saga han fick höra när han va liten. Man ritade samtidigt och det blev en katt.

Någon som kan sagan???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-25 13:40
    Nu har han ändrat sig och säger att det ska bli en KO, jaja skitsamma katt eller ko... någon saga som kan glädja honom och minnas sin barndom =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-25 13:48
    Han blev jätteglad och kommer med stor sannolikhet sitta och rita kattsagor hela kvällen med dottern =)

• Svar på tråden Ritsaga som blir en katt???
  • AlvaLovisa

Det var en gång en gubbe och en gumma som bodde i ett hus (cirkel= huvud). Men så en dag blev de osams, och slog upp en vägg mitt i huset (streck lodrätt genom cirkeln) Gumman sade att hon minsann ville ha en egen dörr till huset (halva näsan), och då ville gubben också ha en dörr (andra halvan.)Gumman ville ha lite fint. så hon lade granris utanför sin dörr (ena sidans morrhår), och gubben ville inte vara sämre, utan gjorde likadant (andra sidans morrhår). Fast gumman hade en dörr så tyckte hon det blev lite mörkt, så hon ´tog upp ett fönster för att kunna titta ut (öga), och då ville förståss gubben ckså ha ett (andra ögat). Så kom vintern, och gumman behövde något att elda i, så hon satte upp en skortsten på taket (örat), och eftersom gubben också frös gjorde han likadant. (andra örat).
    Fast det var vinter så var ju ändå gumman tvungen att hämta vatten, så en dag tog hon sin hink och gick för att gå till brunnen (streck= kattens rygg), men det bar sig inte bättre äna att hon halkade ner i den (streck nedåt, kattens svans, men bara ena linjen, andra gör gubben.)
    Hon ropade och ropade på hjälp, och till sist hörde gubben henne och rusade ut för att hjälpa henne. Han sprang så fort han kunde, och det bar sig inte bättre än att han halkade omkull (streck nedåt från huvudet= första benet), men han kravlade sig upp, (streck uppåt) och lyckades gå en bit till (vågrätt streck mellan kattens båda framben), men så ramlade han igen (osv= fyra ben).
    Till sist kom han fam till brunnen och firade ner ett rep till gumman som kunde klättra upp (sista strecket på svansen). Och från den dagen var de aldrig osams mer! Snipp, snapp, snut, så var sagan slut!

• Donno

ngt i stil med:
    Det var ett hus (ritar en cirkel som blir huvudet )
    i den ena halvan bode en gumma och i den andra en gubbe(dra ett streck uppifrån å ner i huvudet), gumman gjorde ett fönster (rita ena ögat) och då ville gubben oxå ha ett fönster (rita andra ögat), gumman satt gardiner i sitt fönster (rita gardiner) då ville gubben oxå ha gardiner (rita dit gardiner). gumman ville ha en dörr så hon gjorde en (rita nosen) och gubben..... ja ni fattar
    Gumman la granris vid sin dörr (måla morrhår) och gubben.....
    Gumman ville ha skortsten (måla ena örat) och gubben......
    En dag skulle gumman gå och hämta vatten, (Gumman bor btw i den vänstra halvan) neeeeeerför backen (hals och ben) och sen huff puff uppför backen (blir strecket upp på benen) det var halt föresten så hon halkar ner och pulsar uppför och när man kommer till svansen så ramlar hon ner i brunnen (undersidan av svansen till spetsen) så gubben undrar vart gumman är och går ut för att leta (ryggen på katten) och kommer till brunnen, kastar i ett rep drar upp gumman och sen går dom hem och dricker kaffe.

Ja eller ngt sånt, är länge sedan jag hörde den men den gjorde min gammelmorfar många gånger för oss små vill man nu göra den lite mer könsneutral så kan man ju byta ut personerna eller låta gumman rädda gubben

• Donno
    AlvaLovisa skrev 2009-07-25 13:40:47 följande:
    Det var en gång en gubbe och en gumma som bodde i ett hus (cirkel= huvud). Men så en dag blev de osams, och slog upp en vägg mitt i huset (streck lodrätt genom cirkeln) Gumman sade att hon minsann ville ha en egen dörr till huset (halva näsan), och då ville gubben också ha en dörr (andra halvan.)Gumman ville ha lite fint. så hon lade granris utanför sin dörr (ena sidans morrhår), och gubben ville inte vara sämre, utan gjorde likadant (andra sidans morrhår). Fast gumman hade en dörr så tyckte hon det blev lite mörkt, så hon ´tog upp ett fönster för att kunna titta ut (öga), och då ville förståss gubben ckså ha ett (andra ögat). Så kom vintern, och gumman behövde något att elda i, så hon satte upp en skortsten på taket (örat), och eftersom gubben också frös gjorde han likadant. (andra örat).Fast det var vinter så var ju ändå gumman tvungen att hämta vatten, så en dag tog hon sin hink och gick för att gå till brunnen (streck= kattens rygg), men det bar sig inte bättre äna att hon halkade ner i den (streck nedåt, kattens svans, men bara ena linjen, andra gör gubben.)Hon ropade och ropade på hjälp, och till sist hörde gubben henne och rusade ut för att hjälpa henne. Han sprang så fort han kunde, och det bar sig inte bättre än att han halkade omkull (streck nedåt från huvudet= första benet), men han kravlade sig upp, (streck uppåt) och lyckades gå en bit till (vågrätt streck mellan kattens båda framben), men så ramlade han igen (osv= fyra ben).Till sist kom han fam till brunnen och firade ner ett rep till gumman som kunde klättra upp (sista strecket på svansen). Och från den dagen var de aldrig osams mer! Snipp, snapp, snut, så var sagan slut!
    du minns den bättre än mig
  • AlvaLovisa
    Donno skrev 2009-07-25 13:46:14 följande:
    du minns den bättre än mig
    Nja, sidan 140 i skattkammaren nr 2
Svar på tråden Ritsaga som blir en katt???