• skriva

Förhindra kattbajs i trädgården

Tvärs över gatan har vi en person som matar vildkatter som bajsar bl a i vår trädgård och flera gånger i sommar har vi fått tvätta bort kattbajs från sonen.

Nu undrar jag om någon kan tipsa om något som avskräcker katterna från att komma in till oss. Är det att strö ut blodmjöl som sägs hjälpa eller har jag fel?

Att spruta vatten på katterna är ingen lösning eftersom vi vill förhindra dem permanent och inte bara när vi är hemma och upptäcker dem. Vi vill att de ändrar sina territorier så att det inte innefattar vår trädgård, deras bajslåda.

Innan någon går i taket och missförstår det här så påpekar jag att vi inte vill skada dem, bara få dem att hålla sig ute ur vår trädgård.

• Svar på tråden Förhindra kattbajs i trädgården
  • Mother of 5

Vet ej, men jag lägger denna till favoriterna.
    Vill gärna ha ngt tips jag kan ge min granne. Våra katter går och lägger sig i deras altanmöbler. Kissat har de inte gjort, men de hårar ju ner. En av dem är tom så orädd att han gått in i deras hus och ätit av deras katts mat.

• LaTjej

Lägg ut kaffesump i rabatterna

• LaTjej

Eller iofs kommer de säkert in ändå men de lär ju inte göra något i rabatterna.

• skriva

Funkar kaffesump? Tomten är 12 kvm så man vill liksom satsa på ngt osm funkar innan man lägger ut pengar på det. Vi vill alltså att de inte ska ta sig in alls. Dessa katter är så degenererade att de bajsar både på gräs och i rabatter.

• LaTjej

Mamma sa att att det funkar men jag vågar inte lov *S* :). Man får kanske bäla en jäkla massa kaffe då för att det ska räcka :). Mamma la bara under fönsterna för att det stank kattkiss och då slutade de sätta sig där plus att det sög upp lukten.

• skriva

Aha, ok.

Tomten är 1200 och inte 12 som jag skrev!

• hundpuss
    Mother of 5 skrev 2009-07-25 16:29:30 följande:
    Finns det verkligen inte nån därute som vet ngt som funkar?
    Ha katterna inne alternativt i lina?
    Då slipper ju alla vi grannar problemet.
  • Mother of 5
    Vision400 skrev 2009-07-25 21:31:53 följande:
    Ha katterna inne alternativt i lina?Då slipper ju alla vi grannar problemet.
    Man kan inte koppla en 5-årig katt som alltid fått gå lös tidigare. Den skulle skrika sig medvetslös.

Katter är INTE som hundar.
  • Mother of 5

Detsamma gäller alternativet att hålla dem inne om de hela sitt liv varit utekatter. Skulle vi av ngn anl flytta till lgh, så skulle jag omplacera dem. Aldrig att jag skulle stänga in dem.

Säger inte att det är fel m innekatter. Säger bara att en utekatt inte ska tvingas BLI innekatt.

Svar på tråden Förhindra kattbajs i trädgården