• Snowsee

Tips på täcke, kudde och påslakanset till spjälsäng och vagn?

Hej på er!

Nu ska inhandlandet börja här på riktigt. Letar just nu efter kudde, täcke och påslakanset till både spjälsäng och vagn.
    Har kikat på Ikeas hemsida, dock är ju deras täcke och kudde rek från 12 månader vad jag kan förstå?
    Deras påslakanset verkar dessutom ha konstiga mått?

Finns det ngn som har tips på butik/webb-butik där de säljer dessa saker till bra priser?

Ikea har ju påslakanset till bra priser men det är ju det där med måtten, eller tänker jag galet där?

• Svar på tråden Tips på täcke, kudde och påslakanset till spjälsäng och vagn?
  • mammis12

ullared har billigt och sen e det barnaffärer och internet......jag köpte mina sängkläder i ullared....fick en vinterbebis och använde det bara i vaggan, inte i vagnen.

• saris2008

Ullared, åhlens, hemtex, barnaffärer.....ikea har inte standard mått, kudde köper du bäst på en barnaffär, rättstart har bra, täcke hade jag inte köpt utan haft filt istället, lillen hade aldrig täcket vi köpte, dessutom sägs det att risken för psd ökar om de är inbäddade för varmt, och har ni inte väldigt kallt inne så behövs inget täcke. Täcket var nog det sämsta köpet vi gjort till lillen.

Eller så syr du egna påslakan, det har jag gjort.

• Hanna36

Täcke rekommenderas inte till barn under 1 år. IKEAS kudde är inte särskilt bra heller, jag rekommenderar dig att köpa en med fastsydd stoppning i en barnvagnsaffär.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Snowsee

Vad är standardmåtten till täcke och kudde i spjälsäng?
    Täcke 100x130 och kudde 38x55?

Har planer på att sy egna påslakan men vet inte riktigt när jag ska hinna bara.

• saris2008
    Snowsee skrev 2009-07-25 22:11:39 följande:
    Vad är standardmåtten till täcke och kudde i spjälsäng?Täcke 100x130 och kudde 38x55?Har planer på att sy egna påslakan men vet inte riktigt när jag ska hinna bara.
    Har för mig att det är standarmåtten....
  • turpis

www.minimundus.se har en supermysig bebiskudde som är utvecklad tillsammans med sjukgymnast och inte kostar så mkt. Jag köpte från Rätt start först (säljs på abylad, Babyproffsen etc), men det blev knölig efter tvätt. Minimunduskudden kan man puffa till och omforma som man vill, jättebra! Lillkillen är 2,5 år nu och fick byta upp sg till en storlek tjockare från samma märke när han blev lite större, lika bra den!

• turpis

Täcke skulle jag inte köpa, de flesta bebisar verkar för varma för det. Filt har du alltid användning för, köp filtar först och köp täcke sen om det verkar behövas!

• spacebeare

täcke rekommenderas inte under första året pga kvävningsrisken. jag körde tunna bomullsfiltar.
    sen har jag kört på IKEAS sortiment, billigt å tillgängligt.
    sen känns det som alla kedjor har olika mått för att passa deras sängar...

• Chila

Har oxå handlat på www.minimundus.se efter tips härinne faktiskt (tack!). De har jättefina kuddar, täcken och påslakan till bra priser. Tips är att handla påslakan på samma ställe som du handlar täcke/kudde så behöver du inte bekymra dig om måtten. Tyvärr olika mått överallt verkar det som.

Förstod dock när jag fick hem de fina täckena att det skulle bli för tjocka och rejäla för en liten spädis (köpte både till spjälsäng och barnvagn) men de är jättefina och kommer säkert väl till användning senare. Kommer oxå att använda goa bomulls- och fleecefiltar istället till en början - både i säng och vagn. Till vintern ska jag köpa en fårfäll därifrån till vagnen - de verkar jättefina. Lycka till!

Svar på tråden Tips på täcke, kudde och påslakanset till spjälsäng och vagn?