• lillbritta

Sårig bröstvårta!

Jag har sedan ca. 1 vecka tillbaka lite drygt haft ett sår som är att liknas vid en självspricka. Svider och bränner som eld.
    Sonen som är drygt 2 veckor suger bra. Förmodligen har jag haft honom i fel läge eftersom detta sår har kommit.
    Mitt problem nu är att få det att läka.
    Sonen är inte det minsta intresserad av att ta urpumpad mjölk i flaska eller från sked eller kopp. Har hyrt en amningspump på BB. Såret gick dock upp andra gången jag pumpade. Hade nog för högt tryck på.
    Har nu satt på amningsnapp när jag ska amma eftersom han inte klarar sig på ett bröst.
    Vad tror ni, kan jag lyckas läka såret fast jag ammar med napp. Han blir oftast nöjd med att äta från ett bröst i taget och äter med 3-timmars intervaller.
    Har läst om snäckskal och Purelan-salva. Vad är det och var får man tag på det?
    Har inte en tanke på att ge upp amningen eftersom sonen trivs vid bröstet och jag verkar ha bra med mjölk!
    Tacksam för alla goda råd jag kan få!

• Svar på tråden Sårig bröstvårta!
  • Pretty in scarlet

Funkar det med amningsnapp så använd det tills såren läkt. Har du rätt storlek på nappen blir det inget skav för vårtan mot den. Medela har bästa napparna enligt amningsmottagningen här. Jag har oxå problem med sår och fick tipset av dem. Sen måste du se över tekniken så att han tar rätt tag. Sår är nästan alltid tecken på fel tag även fast det "ser bra ut". Vänd dig till amningsmott så att du kan visa upp hur du ammar. Lufta brösten, smörj med bröstmjölk. Finns plastkåpor att sätta över vårtan från apoteket (medela heter märket) dessa har man innanför bh:n så vårtorna inte skaver mot kläder. Jag har även blivit tipsad om en "mirakelkräm" som ska läka såren bättre än bröstmjölk enligt flera trådar här på fl: Lansinoh heter krämen och beställs från almedo.jetshop.se. Jag har beställt och väntar med spänning

• lillbritta

Tack för tipsen!
    Det känns hopplöst stundtals när såret svider som värst. Typiskt att man ska vänta tills det blir så stort sår.
    Har prövat att pumpa igen men det resulterade bara i att jag fick mer ont igen. amningsnapp verkar alltså vara det enda alternativet. Har en sort som jag tror heter Meda från Babyproffsen. Ska till apoteket i morgon och skaffa plastkåpor.

Jag vill verkligen amma fullt den här gången. Det är inte långt till tårar just nu!

Vet du något om salvan som jag undrar över, PureLan-salva?
    Du får gärna berätta om den salva som du har blivit tipsad om hjälper!

• Mamma till 2 kottar

se till at lufta mkt, och smörj in vårtan med bröstmjölk och låt luft torka. det är det bästa... inte massa krämer utan bara mjölk o luft. och framför allt GE INTE UPP!!!!!!!!

har en son på 4 v. och nu kan jag amma smärtfritt. jag har haft det jttejobbigt med sår o spricker. hyrde oxå pump och pumpade ena bröstet i en vecka så et fick läcka. ammade ur det andra och sonen ammade upp det bröstet så han blev mätt... tog nåt dygn som jag fick ge lite exktra på flaska men sen klarade han sig på ett bröst.

lycka till

• Lisa 68

Det här låter säkert sjukt men jag fick ett rejält sår precis på bröstvårtan när han var ca 3v. Jag skar av en bit av en toarulle o satte den utanpå bröstvårtan. Amningsinlägg först med avklippt hål för vårtan toarullen utanpå o i behån, dränkte bröstvårtan i linoljesalvan som nämns ovan varvat med bephanten från apotekett. Jag ammade inte på ett dygn på det bröstet utan pumpade bara ut o ammade från det andra. På ett dygn var det nästan läkt efter tre borta. Dock har det fortsatt vara det sämsta bröstet, han sög intte lika bra på det men jag ammade i drygt elva månader därefter utan problem.

Salvan som det omtalas om, linolja, köpte jag i barnvagnsaffären i stan.

• Pretty in scarlet

Jag tror inte på bröstmjölk alla gånger. Det har då inte hjälpt mig hittills. Krämen jag tipsade om är inte vilken vanlig kräm som helst. Se nedan:

Lansinoh
    Snabb och effektiv hjälp mot ömma och såriga bröstvårtor

Lansinoh Brand Lanolin är en salva som snabbt och effektivt hjälper mot ömma och såriga bröstvårtor. Salvan är speciellt framtagen för ammande mammor och är betydligt mer effektiv än den traditionella metoden bröstmjölk och lufttorkning.

Men kanske det allra bästa med Lansinoh Brand Lanolin är att salvan består av 100% naturliga ingredienser och därför är extra snäll mot både bröst och baby. Lansinoh Brand Lanolin är så mild att den till och med kan rekommenderas till allergiker. Innehåll ? bara naturliga ingredienser
    Lansinoh Brand Lanolin består av 100% ren medicinsk lanolin framställt genom en patenterad raffineringsprocess. Salvan är antibakteriell. Lansinoh Brand Lanolin innehåller bara naturliga ingredienser; ingen parfym, inga färgämnen, konserveringsmedel eller kemikalier ? bara lanolin.
    Lansinoh Brand Lanolin tillför ingen fukt utan saktar ner kroppens naturliga avdunstning och hjälper på så vis kroppen att återställa sin egen fuktbalans. Salvan släpper samtidigt igenom luft och vatten och låter huden andas. Genom att hålla såret fuktigt lindras smärtan och läkningsprocessen går snabbare. Studier visar att denna metod lindrar smärtan i värkande bröstvårtor.

• Pretty in scarlet

Vill bara berätta att jag använt salvan nu ochden lindrade direkt! Inom ett dygn var mina sår så gott som läkta på båda brösten och nu har jag inga sår alls trots att sonen forstätter att "misshandla" mina bröstvårtor. Har inte ont alls. Kan knappt tro det är sant. Skitbra salva helt enkelt, fattar inte att inte BVC och amningsmott rekommenderar denna. Sonen bryr sig inte om att vårtan är smord heller, helt ofarligt och smakar/luktar inget om krämen.

• crud

MItt tips är bepanthen som man köper på apoteket. Det behövs inte torkas bort innan amning. Sårskorpan håller sig mjuk och slås inte upp varje gång barnet suger. Dessutom läker det jättefint. Bepanthen var min räddning!!! Och luftning förstås...

Svar på tråden Sårig bröstvårta!