• MartinaE

2,5 år som fortfarande äter välling på nätterna? Ibland 2 ggr =/

Min dottter på lite drygt 2,5 år (hon blir 3 i november) äter fortfarande välling varje natt. 3 nätter sedan hon föddes har hon sovit hela natten, jag blir snart tokig. Hon går och lägger sig ca kl 20.00 på kvällen och dricker då en flaska välling. Sen vaknar hon ca mellan 23-01 på natten och vill ha välling. Sen vaknar hon ibland vid 4-6 och vill ha en flaska till.

Jag vet att detta har gått för långt, men nu vet jag inte hur vi ska sluta. Hon ligger och bönar och ber och säger: "snälla mamma och pappa, jag vill ha välling, jag är så hungrig så jag dööööör. Snälla, låt mig inte vara hungrig!!

Ibland när hon sover middag på dagen vaknar hon också och vill ha välling. Det kanske sker en gång i veckan och då får hon oftast det.

I övrigt tjatar hon aldrig efter något, enligt andra är hon väldigt artig och säger alltid tack, förlåt, och andra artighetstermer. Hon är med andra ord ingen bortskämd unge (förutom med kärlek och välling). Hon äter normalt på dagarna för det mesta.

Är det någom mer som har det ungefär som vi? Och har ni några tips? Vi har provat allt känns det som :(

• Svar på tråden 2,5 år som fortfarande äter välling på nätterna? Ibland 2 ggr =/
  • R E M

Hej! Prova att ge henne vatten istället och dubbla vällingar innan hon ska sova nattas..

Dottern ville ha välling en gång varje natt oxå när hon var runt 2 år. Provade med vatten istället och det funkade, för oss iaf =)

lycka till

.?:*¨¨*:?. (¯`°?.¸ ღMOAღ ¸.?°´¯).?:*¨¨*:?.
  • redneck girl

du är mamma och bestämmer.låt henne dricka välling endast morgon och vid godnatt om hon vill.ta bara bort det och säg att hon är stor.snart har hon glömt det.precis som när de slutar med napp tex.ni har låtit det gått för långt.men du vet ju om det nu,så ta tjuren vid hornen.lycka till.

• fam sandström

Min minsting blir 3 i oktober vaknar också å dricker välliung 1-2 ggr per natt beroende på hur mycket han har ätit under dagen.
     Dom andra barnen har varit så tills dom blev 3 ,5 år. Sen så slutade dom.

Hoppas det lösser sig för er.

• MartinaE

Jag har försökt att göra svag välling på natten, men då säger hon att det är gammal välling och den smakar konstigt. Hon får hur mycket välling hon vill innan hon går och sover, men oftast orkar hon bara dricka ca 220 ml. Suck, antar att det bara är att ta tjuren vid hornen och neka henne, men jag har ingen ork nu, är höggravid och är så trött så jag vill sova så mycket på nätterna. Vi har gjort några försök att vägra ge henne välling och då har hon gråtit i flera timmar. Efter någon vecka har vi gett upp. Jag hade helst velat att hon slutade självmant och det kommer väl att ske förr eller senare.

• näradig

jag förstår inte problemet. barn äter på nätterna olika länge. våra har ätit i den åldern.

• puss
    MartinaE skrev 2009-07-25 21:50:29 följande:
    Jag har försökt att göra svag välling på natten, men då säger hon att det är gammal välling och den smakar konstigt. Hon får hur mycket välling hon vill innan hon går och sover, men oftast orkar hon bara dricka ca 220 ml. Suck, antar att det bara är att ta tjuren vid hornen och neka henne, men jag har ingen ork nu, är höggravid och är så trött så jag vill sova så mycket på nätterna. Vi har gjort några försök att vägra ge henne välling och då har hon gråtit i flera timmar. Efter någon vecka har vi gett upp. Jag hade helst velat att hon slutade självmant och det kommer väl att ske förr eller senare.
    såklart det kommer. bara att vänta tills dess! lycka till.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Blindness

Har ni testat att ge välling innan ni går och lägger er? Vi har fått göra så ett bra tag pga att hon varit så dålig att äta på dagen (nu är våran dotter bra 2 men ändå). Har gjort 150 ml när vi gått och lagt oss och hon äter i sömnen. Inte säkert det fungerar på alla antar jag men på dottern funkade det

»-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
  • MorTillTvå

Kan ni göra nåt belöningsschema (eller vad det kallas). Om hon klarar 1 natt får hon sätta en sjärna på kylskåpeet. När hon fått ihop 5 stjärnor får hon välja en leksak som ni kan köpa?

• näradig
    MorTillTvå skrev 2009-07-25 22:15:48 följande:
    Kan ni göra nåt belöningsschema (eller vad det kallas). Om hon klarar 1 natt får hon sätta en sjärna på kylskåpeet. När hon fått ihop 5 stjärnor får hon välja en leksak som ni kan köpa?
    ska man belöna ett barn som låter bli att äta vid hunger (eller dricka vid törst eller skapa sig mys vid mysbehov)?
  • Cimarron

Vår tvååring började plötsligt kräva massor av välling på nätterna men det visade sig vara nappen på flaskan han ville åt, vi slutade med nappflaska och erbjuder bara pipmugg och då tappade han genast intresset för nattvälling

Svar på tråden 2,5 år som fortfarande äter välling på nätterna? Ibland 2 ggr =/