• Majsan G

Ont i klitoris 7 veckor efter?

Jag födde barn (vaginalt, ej instrumentalt) för snart 7 veckor sedan. Jag sprack lite "inuti" och fick sy ca fem stygn, varav två yttre "nedåt" för att hålla ihop som de förklarade det - som jag kommer ihåg det.

Men jag har sedan förlossningen, och fortfarande ont i klitoristrakten. Det gör ont vid ansträngning, tex om jag reser mig från liggande, lutar mig fram om jag sitter, eller vid beröring. Det är inte bara själva klitoris, utan hela området upptill, runtomkring.
    Kanske är "ONT" inte rätt ord, snarare extremt obehagligt, ömt, ömtåligt, känns inte bekvämt....? Allt är ju relativt efter fl-smärtorna. Gör även ont, eller är jätteobehagligt vid sex.

Är det normalt? När jag talade med min fl-bm sa hon att "det kan kännas annorlunda i underlivet upp till ett år efteråt, pga ev ärrbildnad osv, men jag nämde aldrig att det var klitoris som gjorde ont, utan svarade på frågan "Hur känns underlivet?" med "Det känns".
    Har lite svårt för att prata om såna saker.

Försvinner detta, kommer jag någonsin att kunna njuta av sex igen? Känns som lyckoknappen är förstörd........

• Svar på tråden Ont i klitoris 7 veckor efter?
  • redneck girl

har aldrig haft ont i klitoris efter en förlossning.prata med en bm.dom ser värre saker än det varje dag lovar jag dig.men iof så kan det ta ett tag innan underredet är som det ska.7 veckor är inte lång tid om du tänker efter.

• Majsan G

Det jag är orolig över är om jag sprack/brast där och de MISSADE DET? Så har det läkt konstigt, eller någon nerv blev "förstörd"....

Jag kan köpa att man blir annorlunda i kroppen/underlivet efter en förlossning, men om man inte får tillbaka en "normal klitoris"???

Ska ta upp det på efterkontrollen när jag slutat ha avslag helt. Vägrar gå på den och fortfarande blöda Dessutom vet min MVC-bm att jag avskyr vaginala undersökningar elelr ligga i gynstol, så hon har sagt att det kanske inte är nödvändigt med undersökning på efterkontrollen. (antagligen av hänsyn till mig) men det gör ju att det blir ÄNNU svårare för mig att ta upp det då.

• pezz

jag har för mig de gjorde ont i början oxå men de gick över

• Reyngirl

Efter min första förlossning så hade jag också ont där och var mer öm/känslig... Ge det några veckor till och om det fortfarande besvärar dej så kontakta din bm igen.

Har du gjort efterkontrollsundersökningen? När dom kollar knipet och så att allt läkt och sånt där?

Ang ärrvävnad så kan du ju ha fått en bristning där utan att det spruckit något... Man känner ju själv att bristningarna på magen är mer känslig hud, tänk dej då en bristning på det stället i huden med flest nerver knutet till det
    Hoppas att det går över för dej!

• TuBailar

det är 2 och en halv v. sedan jag födde och jag får likadant.. jag tycker det känns som en kramp,och nästan somm att klitoris ska ramla bort =) riktigt obehaglig känsla.
    min kompis hade likadant,men för henne har det gått över och hennes barn är 7 mån.

• Majsan G

Jag har ännu inte varit på efterkollen, tänkte avvakta allt avslagliknande först.
    Blir lite hoppfull i alla fall att det kanske går bort. Vore ju så tråkigt annars.....
    Riktigt skum känsla.

• Rigmor Mortis

Jag hade något snarlikt efter första barnet, det var någon märklig tyngdkänsla som försvann efter.. äh, jag minns inte hur lång tid det tog innan det var borta men det försvann iaf. Efter andra barnet slapp jag den känslan.

• Vrinda

Jag har nånting liknande. Fick en son för snart 7 veckor sedan. Jag har lokaliserat obehaget till blygdbenet framme vid klitoris. Är obehagligt/ont när jag sätter mig upp från liggande precis som du beskrev, men bara ibland. Ska på efterkontroll nästa vecka så då ska jag fråga vad det kan vara...

Svar på tråden Ont i klitoris 7 veckor efter?