• alla barn

Åksjuka barn.

Någon mer som har barn med åksjuka? Dottern på 2 år har nyligen börjat att må dåligt när hon åker bil.
    Jag bävar för att åka på semester med henne nu. Var på en kortare resa här om dagen och hon kräktes flera gånger.
    Har läst att man inte kan ge tabletter till barn under 5 år. Så ni med småbarn som spyr när ni reser, hur gör ni?

• Svar på tråden Åksjuka barn.
  • nänänä

Till dottern på 2,5 år har jag köpt ett åksjukearmband som visst ska hjälpa. Men nyss läste jag på en sida här att barnen ska vara 3 år innan man använder det. Någon som vet varför och om man törs använda det ändå?
    Annars när vi rest kortare sträckor har vi ofta stannat och gått ut och rört på oss lite. När hon har somnat så har vi kört i ett sträck tills hon vaknat. Men mycket kläder och bilstolen har blivit nerspydda flera gånger.

• SIN74

Här fungerar det bäst om man låter bli välling, yoghurt innan man åker. Lite torra kex under bilfärden och svalt i bilen.

• Nalle Puh73

Postafen kan du ge från 1 år. Står iof med läkarrekomendation men jag har fått ok med båda mina barn utan att läkarna undersökt dom. Pratade bara med bvc och fick ok. Man ger 1/4 dels tablett 1-2 timmar innan man ska åka. Jag tycker 2 timmar funkar bättre än 1 och sen upprepar man efter 12 timmar om man åker långt.
    Ha svalt i bilen och försökt anpassa långresorna till hennes sovtid.
    Mat i magen men inte övermätt brukar hjälpa lite.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Topdog

Hej!
    Jag har en snart 4-årig dotter som varit åksjuk sedan hon var ungefär 2 år. Ibland börjar hon må illa efter 10 minuter, andra gånger efter 45 min. Postafen hjälper så där. Sist fick hon 2,5 timme innan avresa men blev ändå illamående efter 20 minuter och kräktes två gånger.

En sak som vi har lagt märke till är att hon mår mer illa ju tidigare på dagen vi åker och Postafenen hjälper också sämre ju tidigare vi åker. Dom gånger vi åker efter lunch och hon dessutom har fått Postafen, så brukar hon slippa illamående helt.

• Tjimtjom

Som Nalle puh73 skrev så kan man ge Postafen från 1 år med läkares rekomendation. Vår dotter blev bättre när vi vände henne. Är du i närheten av sjukhus så försök få tag på sånna kräktrattar dom har där. Vi brukade åxå ha fleecefiltar som vi klippt till för att passa stolen när den blev nerkräkt.

• Tjimtjom
    Topdog skrev 2009-07-25 23:45:46 följande:
    Hej!Jag har en snart 4-årig dotter som varit åksjuk sedan hon var ungefär 2 år. Ibland börjar hon må illa efter 10 minuter, andra gånger efter 45 min. Postafen hjälper så där. Sist fick hon 2,5 timme innan avresa men blev ändå illamående efter 20 minuter och kräktes två gånger. En sak som vi har lagt märke till är att hon mår mer illa ju tidigare på dagen vi åker och Postafenen hjälper också sämre ju tidigare vi åker. Dom gånger vi åker efter lunch och hon dessutom har fått Postafen, så brukar hon slippa illamående helt.
    Ha lite koll på vad hon äter innan. Yougurt, framför allt drickyougurt, är lika med åksjuka hos oss. Apelsinjuice lika så. Kan hända din dotter har nåt annat hon reagerar på.
  • Cecci78
    Tjimtjom skrev 2009-07-25 23:45:51 följande:
    Som Nalle puh73 skrev så kan man ge Postafen från 1 år med läkares rekomendation. Vår dotter blev bättre när vi vände henne. Är du i närheten av sjukhus så försök få tag på sånna kräktrattar dom har där. Vi brukade åxå ha fleecefiltar som vi klippt till för att passa stolen när den blev nerkräkt.
    ja de är bra, tyvärr finns de inte att köpa på apoteket, kollade det förra veckan..

Vår pojk kräks ofta i bilen, bara att vara beredd med platspåse tyvärr... vi har även lagt skydd över sätet efter att han kräkts ner det en gång. Nu när vi var iväg gav vi postafen, det har inte hjälpt så mycket innan men nu är han så stor att vi kunde förklara och då kanske det var en psykologisk effekt också?! Hade även seabands. Kräktes inte en gång på hela denna veckan trots mycket bilåkande
  • Cecci78

att få lite att äta när man kör har också fungerat för oss

• yatsy

Dom hade en artikel här på familjeliv för bara nån vecka sen eller två om just detta. där stod det många bra tips som jag använder. Och det funkar bra för oss när vi håller oss till det. Framför allt ingen vätska och vänta ca: 1 timme efter mat med att åka någonstans. Långåkning = stanna och sträcka på benen. Och köra mjukt och fint och låååångsamt i kurvor mm.

Däremot har jag fått ett nytt tips som inte står med där.
    Ingefära ska tydligen hjälpa mot illamående. men hur effektivt vet jag inte har inte hunnit testa det! Vet bara inte riktigt hur jag ska få i henne det.
    Systern va i australien nyss och köpte åksjuketabletter där. Det är ingefära i dom. Postafen blir man väldigt groggy av och sover mycket.
    Många ombyten och vi har oxå klippt till en handuk som överdrag om hon spyr. Lycka till!

• sweetfia

Min son är snart tre år och har precis börjat må illa i bilen,
    det började när det var som varmast.
    Vi åkte bort igår, en bilresa på 2 timmar, och åkte samma resa hem idag.
    Vi har köpt illamående armbandet på apoteket och ja det funkar :D
    Testade det när vi åkte till stan (10 min bilväg, som han spytt när vi kommit fram annars)
    Så nu använder vi dom.
    På apoteket sa de att man inte ska ge postafen till så små barn.

• Tjimtjom
    Cecci78 skrev 2009-07-25 23:53:28 följande:
    ja de är bra, tyvärr finns de inte att köpa på apoteket, kollade det förra veckan..Vår pojk kräks ofta i bilen, bara att vara beredd med platspåse tyvärr... vi har även lagt skydd över sätet efter att han kräkts ner det en gång. Nu när vi var iväg gav vi postafen, det har inte hjälpt så mycket innan men nu är han så stor att vi kunde förklara och då kanske det var en psykologisk effekt också?! Hade även seabands. Kräktes inte en gång på hela denna veckan trots mycket bilåkande
    Nä, jag vet. Skit irriterande. Jag brukar sno några om jag är på sjukhus. Nu kräks hon inte lika ofta så några påsar räcker rätt länge. Man kan även byta ut påsen mot en hundbajspåse, att man bara annvänder ringen.
  • Nalle Puh73

Kräkpåsarna finns tydligen att beställa på nätet ser jag nu. Har också letat på apoteket och "lånat" på sjukhus när man varit dit tidigare.
    Blir till att göra en beställning.
    http://webhalsa.com/product_info.php/products_id/185
    http://www.varsam.se/shop/?artnr=R5812
    http://www.familjeapoteket.se/web/Resa/Livsstil/Pa_resan/Krakpase-776.aspx

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Topdog
    Tjimtjom skrev 2009-07-25 23:49:32 följande:
    Ha lite koll på vad hon äter innan. Yougurt, framför allt drickyougurt, är lika med åksjuka hos oss. Apelsinjuice lika så. Kan hända din dotter har nåt annat hon reagerar på.
    Drickyougurt har hon aldrig druckit. Apelsinjuice dricks ytterst sällan. I min dotters fall vekar det vmest vara tidpunkten på dygnet som avgör hur illamående hon blir och hur bra Postafenen hjälper.

Ett tag trodde vi att äpple framkallade åksjuka, men det gör det bara om vi åker innan lunch. Åker vi på kvällen kan hon äta äpple utan problem.
  • Cecci78
    sweetfia skrev 2009-07-26 00:11:45 följande:
    Min son är snart tre år och har precis börjat må illa i bilen, det började när det var som varmast. Vi åkte bort igår, en bilresa på 2 timmar, och åkte samma resa hem idag. Vi har köpt illamående armbandet på apoteket och ja det funkar :D Testade det när vi åkte till stan (10 min bilväg, som han spytt när vi kommit fram annars) Så nu använder vi dom. På apoteket sa de att man inte ska ge postafen till så små barn.
    det står från 5 år på dem tror jag men man kan få det på recept från att de är 1
  • MiniPyret

Intressant! Jag ska ringa om detta imorgon då vår son varit åksjuk ända sen han var 2 år och kräks så fort vi åker långt...eller långt, ibland hinner vi inte mer än några minuter iväg!

• Jo77

Postafen finns receptfritt på apoteket och det går jättebra för barn över ett år. Både bvc och barnläkare har gett det beskedet till oss. !/4 tablett, och det är ingen fara att ge ofta. Testa det, vår dotter kräktes nästan så fort hon såg en bilbarnstol men Postafen har räddat oss!!

• suramin

Jag har en dotter som är 2 år och för oss fungerar inget annat än att låta henne se film i bilen på en bärbar dvd. Vi har testat allt (postafen, seabands osv.) och detta är det enda som fungerar. Vi har inte haft någon spya i bilen sedan vi började med det.

• Anne69

Det är så jobbigt detta, vi har det också. Min tjej har också armbanden och de "kapar topparna". Annars hjälper det att hålla handen och att dricka lite "bilvatten" (det kom hon på själv). Vi åker också så att hon är trött o kan sova mkt, då kräks hon inte. Men till hösten går vi till doktorn o ber att få Lergigan utskrivet för långresorna!

Svar på tråden Åksjuka barn.