• jelly

sy egna kläder ?!

Hjälp , nu har jag kommit på mitt i allt att jag vill lära mig sy kläder till barnen !

Gardiner och laga kläder kan jag väl med men detta ?! hihi

Alla tips och råd är såå välkommna .

Är det ngn mer som syr själv?
    Tips på ngr bra lära sig själv böcker kanske ?!
    Tips på billigare/bra sidor med tyger ...

Ja ni förstår , är HELT nybörjare på detta men full av energi och tid :)

Jätte tacksam för svar ....

• Svar på tråden sy egna kläder ?!
  • Åsa Lund

finns en tidning med moderna barnkläder och mänster till, heter OTTOBRE, kolla i större livsmedelsbutikers tidningshylla
    tyg finns t ex på Stof och Stils hemsida

Lägg ut en blänkare under Pyssel/knep & knåp (till vänster) så får du kanske fler svar...

• jelly

TACK jag la in en ny där i stället =)

• mammaflickan

Nåt du kan börja med är att sprätta upp nåt av barnens gamla kläder, enkla såna som typ tights eller t-shirt, sånt du slipper ha knäppning i alltså. Sen klipper du efter det gamla plagget, o ändrar där du tror behövs. Det är jättebra, o när du kommer igång så kommer du upptäcka att du själv kan skapa perfekt passande kläder till dina barn, bättre än köpta! Du känner dem o deras kroppar o va de trivs i osv.
    Jag återanvänder ofta mina gamla toppar o annat, o syr om till barnen. Billiga tyger tycker jag är svårt att hitta, men ett ögonblick ska kolla länken till en sida man kan handla från så återkommer jag sen.

• jelly

Tackar :) syr du mycket själv?

• mammaflickan

Jo det blir en del...i perioder. Inte alltid man har tid o ro, men tycker faktiskt kläderna jag syr själv är dom bästa på mina barn. Har jättesvårt för mönster o sånt, hittar hellre på själv, o därför är det bra tycker jag att göra så med jämna mellanrum, att offra ett plagg för att ha som storleksmall, så gör jag egna påhitt utifrån den. Mormor va sömmerska o lärde mig o sy på frihand o det passar mig som inte kan följa instruktioner.
    Jag är snål också, så ofta har jag handlat bautakläder på secondhand o sytt barnkläder utav. Blir mycket billigare än metervara.
    På sysidan jag sa ovan, där finns massa länkar om allt möjligt, kolla in där för där finns inspiration.
    Jonic-textil har bra trikåtyger o sånt som är lättast att sy med i början, o bra priser också tycker jag. Lycka till det kan bli hur bra som helst! Hur gamla är dina barn?

Svar på tråden sy egna kläder ?!