• LyckligtSlut

Kan håret sluta växa? Varför?

Har inte lite fånig fråga, men har på allvar börjat undra. Mitt huvudhår växer inte! Verkar inte som att det gör det i alla fall.

Har haft ungefär samma hårlängd i 1,5 år. Har haft hårförlängning emellanåt som tog bort för ett halvår sedan helt. För ca 4 månader sedan jämnade jag till håret lite och färgade det svart. Jag är rödlätt/ljusbrun i vanliga fall, så jag brukar färga rötterna var tredje vecka när jag färgar.

Men nu har jag inte behövt färga omen enda gång på fyra månader och inte en millimeter utväxt syns i hårbottnen och håret är fortfarande svart! Håret borde ju ha vuxit ca 4 cm!

Det är så konstigt så jag förstår inte. Är det fysiskt möjligt ens en gång?

Alltså, det är inget större problem. Jag grinar knappast över det, men jag undrar ju! Är det vitaminbrist? Hormonfel? Har någon ens hört talas om att det kan ske? Färgar jag hårrötterna i sömnen? Har mitt naturliga hår bytt färg helt plötsligt så det inte märks?

Ja... Frågorna är många. Någon som vet om det kan hända att håret slutar växa och vad det kan bero på? Borde det i så fall inte snart leda till att jag blir skallig om håret inte förnyas? Men har heller inte märkt att det blivit tunnare.

Skitskumt.

• Svar på tråden Kan håret sluta växa? Varför?
  • Lillajag1987

Låter ju skumt.. På vissa kan ju inte håret bli längre än till en viss gräns eftersom det slits. Mitt hår tex blir inte längre än typ 10 cm nedanför axlarna pga taskig hårkvalite.. men det påverkar ju inte själv utväxten. Hör med en frisör kanske?

• LyckligtSlut
    Lillajag1987 skrev 2009-07-26 05:05:15 följande:
    Låter ju skumt.. På vissa kan ju inte håret bli längre än till en viss gräns eftersom det slits. Mitt hår tex blir inte längre än typ 10 cm nedanför axlarna pga taskig hårkvalite.. men det påverkar ju inte själv utväxten. Hör med en frisör kanske?
    Tack. Ja, men mitt hår är inte mer än ca 10-15 cm totalt. Har sällan haft så kort hår som de senaste två åren. Har bara jämnat till det en gång under den tiden, alltså toppat lite. Hårtopparna är inte kluvna heller som det annars blir om man inte klipper.

Har ju haft ca 1 meter långt hår förr!

Har varit rätt sjuk senaste åren. Kanske finns en koppling.

Kanske en frisör vet något här på FL? Eller en läkare som hört talas om sådana symptom?
  • LyckligtSlut

Men ju mer jag tänker på det här... Det MÅSTE ju vara någon slags inbillning, men nog borde man märka om man råkar klippa håret i sömnen! Jag är väldigt förvirrad ofta, men allvarligt, helt knäppt!

• Lillajag1987

Ja alltså rent spontant skulle jag säga att det beror på slitet hår efter färgning, så har jag haft några gånger.. att håret slits snabbare så det inte blir längre. Men eftersom du säger att du inte har någon utväxt så kan det ju knappast bero på det... Vitaminbrist kan säkert göra att håret växer långsammare men känns ju orimligt att håret skulle sluta växa helt!

• Lillajag1987

Är ju tyvärr varken läkare eller frisör så det går ju inte mer än att gissa..

• LyckligtSlut
    Lillajag1987 skrev 2009-07-26 05:25:31 följande:
    Ja alltså rent spontant skulle jag säga att det beror på slitet hår efter färgning, så har jag haft några gånger.. att håret slits snabbare så det inte blir längre. Men eftersom du säger att du inte har någon utväxt så kan det ju knappast bero på det... Vitaminbrist kan säkert göra att håret växer långsammare men känns ju orimligt att håret skulle sluta växa helt!
    Jaa, så knäppt. Men nu har jag ju färgat det mörkt och det sliter väl inte så mycket. När jag blekte, vilket sliter mycket, så växte det ju (men gick av längst ut) mycket fortare!

Men kul att du kommer med svar! Konstigt är också att mitt hår inte ser slitet ut (som det ofta brukar). Folk har t o m sagt att det har vacker lyster! Haha, inget stämmer här.

Jaja, jag får nog börja tvätta håret med hästshampoo (som det stod i en annan tråd:))
  • Lillajag1987

Haha.. ja kör på det :D

• xrgn

hej ts! jag är i samma sits, mitt naturliga hår har inte vuxit en millimeter sen jag färgade det senast för tre månader sen. Fick du nån förklaring på ditt "tillstånd" och har det börjat växa igen?

Svar på tråden Kan håret sluta växa? Varför?