• Empo

Måla om lackade möbler?

Ska måla om en liten möbelgrupp till min sons rum.
    Jag tror att det är målat i en lackfärg, blått. Jag ska ha vitt.

Måste man slipa? Och hur pass noga isf?
    Funkar det med vanligt sandpapper?

Måste man grunda?
    Ska jag använda oljefärg? Eller är det smidigast att använda sig av sprayfärg?

Någon som vet/kan/gjort detta?

• Svar på tråden Måla om lackade möbler?
  • Mummy

Är det lackat finns risken att färgen inte sätter sig och kommer då att lossna. Det blir som gropar i möbeln och det blir verkligen jättefult. För du kan inte bara måla över igen.
    Tycker du ska slipa en del så att färgen fäster

• Empo
    Mummy skrev 2009-07-26 11:06:18 följande:
    Är det lackat finns risken att färgen inte sätter sig och kommer då att lossna. Det blir som gropar i möbeln och det blir verkligen jättefult. För du kan inte bara måla över igen.Tycker du ska slipa en del så att färgen fäster
    Är det bäst att ha slipmaskin då?
    Om man ska sandpappra, ska all färg bort?
  • k girl

Är det lackat bör det tvättas med målartvätt och sedan slipas grundligt, ja. Det fungerar med vanligt sandpapper. Eftersom du ska måla vitt skulle jag definitivt använda en häftgrund innan jag började med snickerifärgen.

• k girl
    Empo skrev 2009-07-26 11:17:30 följande:
    Är det bäst att ha slipmaskin då?Om man ska sandpappra, ska all färg bort?
    Det räcker med att slipa så att man ruggar upp lackytan. Så länge du använder en häftgrund behöver du inte slipa mer än så.
  • Pallas

Skulle precis tipsa om häftgrund. Hör med din färghandel, det finns nu för tiden helt fantastiska primers, som gör att man inte behöver slita ihjäl sig med förarbetet. Har du tur räcker det med en målartvätt.

Svar på tråden Måla om lackade möbler?