• Adorable Misfit

Gamla mannagryn

Imorse hade jag tankt laga mannagrynsgrot till frukost, for det hade jag inte atit pa lange. Upptackte da att bast fore datumet pa mitt mannagrynspaket var 27 Augusti 2008 (sa det var visst VALDIGT lange sedan jag lagade mannagrynsgrot).

Nu undrar jag om man fortfarande kan ata mannagryn som ar nastan ett ar for gamla? Mannagryn finns inte att kopa dar jag bor sa om man inte kan ata dem far jag vackert vanta tills min syster kommer och halsar pa om en manad och kan kopa med sig ett nytt paket till mig.

• Svar på tråden Gamla mannagryn
  • jummie

Alltså de sätter nog inte ut ett bäst före datum för skojs skull! Klart att du inte ska äta ett år gammal mat...du dör säkert inte av det men kanske får ont i magen.

• Adorable Misfit

Jummie - ja, du har sakert ratt, men jag tankte att saker som typ mjol och gryn kanske inte blir gamla pa samma satt som farskvaror... Men jag far val bara vanta da.

• ThisIsMe

Jag skulle ha ätit av dem, absolut! Så länge de såg ok ut så klart. Torrvaror blir sällan dåliga. Dessutom betyder "bäst före" just bäst före. Inte att produkten automatiskt blir dålig bara för att datumet har passerats.

• Svart ros

Tror absolut inte att det är någon fara och det värsta som skulle kunan hända är väl att du får ont i magen.
    Bästföre datumet finns ju just för att det måste finnas, ingenting annat. Tror inte grynen blivit gamla och i sådana fall hade det nog smakats.
    Be cool!

• ThisIsMe
    jummie skrev 2009-07-26 11:17:36 följande:
    Alltså de sätter nog inte ut ett bäst före datum för skojs skull! Klart att du inte ska äta ett år gammal mat...du dör säkert inte av det men kanske får ont i magen.
    Eller så tänker man efter lite och litar på sina sinnen. Onödigt att slänga mat bara för att ett datum som är tryckt på förpackningen har passerats.
  • Adorable Misfit

ThisIsMe - de ser helt OK ut och luktar inte konstigt eller nagot. Om datumet gatt ut for en manad sedan hade jag inte tvekat, men nu handlar det ju om nastan ett ar. Vet inte om man vagar ata dem?

• Golde

Jag har ätit spannmål som har varit nästan 1.5 år gamla och det gick bra. Det viktiga är bara att det luktar ok, du kan ju smaka på det också. Se upp bara så att det inte finns några oönskade kryp i påsen..

• MBert

Med bäst-före-datum har tillverkaren en garanti som de måste kunna stå för. Ibland kör man med försiktighetsprincipen och kanske också en förhoppning om att man köper nytt om det datumet passerat. Man kan alltså inte stirra sig blind på dessa bäst-före-datum som just är det som det står bäst före. På vissa varor eller kanske av andra språk kan man istället läsa "minst hållbar till".
    Varan smakar förmodligen inte lika bra som om den varit färsk när datumet passerat, men det är säkert ingen risk att äta så länge det ser, luktar och smakar okey. Speciellt när det gäller torrvaror.

Nu är ju ett år kanske lite länge. Men jag hade provat och resonera att det var sista gången, sedan köper jag ny.

Hur kommer det sig att du inte kan köpa mannagryn i din affär? Är du utomlands (gissar eftersom du saknar å, ä och ö)? Mannagryn är vete. Alltså vetemjöl fast i gryn eller granulat (vad man nu kallar det). Det finns säkert att få tag i, frågan är väl mest vad man ska leta efter (vad det heter).

• Adorable Misfit

MBert - Ungefar sa tankte jag ocksa, att jag kan ju prova att ata av dem idag, men anda be min syster ta med nya nar hon kommer hit fran Sverige.

Ja, jag bor utomlands, i Wales. Har bott har i 11 ar, och aldrig lyckats hitta nagot mannagrynsalternativ. Men om du har nagra ideer om vad som skulle kunna funka som substitut, sa tar jag garna emot dem.

• jummie
    ThisIsMe skrev 2009-07-26 11:23:58 följande:
    Eller så tänker man efter lite och litar på sina sinnen. Onödigt att slänga mat bara för att ett datum som är tryckt på förpackningen har passerats.
    Tänker efter lite?!?! Alltså jag är inte så restriktiv med datum men när det börjar närma sig ett år så tycker jag att jag har tänkt till så det räcker om jag avstår... Det är ju inte så att ens liv och leverne står på spel om man avstår från den måltiden (kanske inte heller när man äter) , ts har säkert nåt annat att smaska på som inte är lika gammalt.
  • MBert

Jag har hittat att det heter Semolina på engelska men att det kan vara gjort på durumvete och då blir det ju inte riktigt samma sak, men nästan.

• ThisIsMe

Adorable Misfit skrev 2009-07-26 12:09:19 följande:

Ja, jag bor utomlands, i Wales. Har bott har i 11 ar, och aldrig lyckats hitta nagot mannagrynsalternativ. Men om du har nagra ideer om vad som skulle kunna funka som substitut, sa tar jag garna emot dem.
    Semolina är i stort sett samma sak som mannagryn. Prova att göra semolina pudding. Sen googlade jag precis och hittade att i USA så heter mannagrynn cream of wheat, kolla om det finns.
  • Adorable Misfit

MBert - tack! Jag har faktiskt luskat lite pa natet nu har och kommit fram till samma sak. Det semolina som jag har sett i affarerna har verkar ha storre gryn an svenska mannagryn dock. Fast det ar vart ett forsok! Nasta gang jag gar och handlar ska jag kopa semolina och testa. Vad ar det for skillnad pa durumvete och vanligt vete, forresten?

• ladyinblue

Jag åt mannagrynsgröt i morse som gick ut för ett år sen. Upptäckte det först efteråt....smakade hur gott som helst och jag lever fortfarande...=) ÄT PÅ!!

• MBert
    ThisIsMe skrev 2009-07-26 12:29:38 följande:
    Adorable Misfit skrev 2009-07-26 12:09:19 följande:
    Semolina är i stort sett samma sak som mannagryn. Prova att göra semolina pudding. Sen googlade jag precis och hittade att i USA så heter mannagrynn cream of wheat, kolla om det finns.
    Jag såg att det även kan kallas "farina" och att "Cream of Wheat" är ett handelsnamn (trade name).

Adorable Misfit skrev 2009-07-26 12:32:02 följande:
    Vad ar det for skillnad pa durumvete och vanligt vete, forresten?
    Durumvete är gulare och segare. Det är därför det används till pasta. Durumvete har mer protein (gluten). Mer än så vet jag inte men det går säkert att ta reda på.
  • Adorable Misfit

Kan meddela att jag lagade lite manangrynsgrot och provade, smakade helt OK. Fast jag ska nog anda ut och soka efter ett alternativ.

MBert - jag googlade Farina och Cream of Wheat, det verkar som dessa produkter bara finns i USA och inte i UK. Tack for tipsen dock! Ska kolla pa semolina nar jag gar och handlar senare. Det ser ut som om de anvander semolina en del i indisk matlagning, till desserter och sant, sa jag ska kolla i indiska butiker har och se vad man kan hitta.

• MBert

På recepthjälpens hemsida www.recepthjalpen.se/durumvete.html kan man läsa:

" Observera dock att ordet semolina används för flera olika saker vilket kan vara lite förvirrande. Semolina är dels en sort frukostflingor av mjukt vete som säljs i flera länder. Dels kallas mycket finmalt durumvete för semolina och ibland används termen för olika sortes malda gryn, såsom "rice semolina" (rismjöl), "corn semolina" (majsmjöl) etc. Vi vågar inte uttala oss om vilken definition som är den mest korrekta. "

• Adorable Misfit

Tack igen MBert! Jag far helt enkelt lasa pa paketen vad det ar i dem och valja det som verkar mest ratt. Och hittar jag inget som passar sa far min syster ta med sig fran Sverige nar hon kommer hit.

Tack for era svar allesammans!

Svar på tråden Gamla mannagryn