• Hope4y

TRIPPTRAPP STOL? Någon som har målat om en gammal tripptrapp-stol? Vilken färg använde du och hur blev det?

Ja, som rubriken lyder. Jag funderar på att köpa en gammal i ljust trä och måla vit eller svart. Har hittat på blocket för 400:-.

Någon som gjort detta? Hur blev det?

Tack för svar!

• Svar på tråden TRIPPTRAPP STOL? Någon som har målat om en gammal tripptrapp-stol? Vilken färg använde du och hur blev det?
  • Jessa med 3

Jag skulle också vilja höra någon som lyckats - jag har inte sett någon som blivit riktigt bra... Om den är i trä skulle jag nästan låta den förbli så - vi köpte två vita och det höll sig inte fint länge... Vår begagnade stol i trä har inte förändrats på de 4,5 år som vi haft den!

• Hope4y

Tack för svar!

Var de vita ommålade eller "original vita"?

• Hope4y

Vad kostar en ny stol? Någon som vet?

• Hope4y

Kanske är svart lättare/snyggare att hålla rent...?

• Jessa med 3

Det är inte smuts som är problemet, utan att färgen skavs av alltför lätt. Jag skulle köpa träfärgade om jag skulle köpa nya idag!

• Brunnsbo

Måla med ngn form av fästgrund men räkna med att det ändå blir avskavt.
    det blir också avskavt på de som är vita i original.
    men har nog lite att göra med hantering.
    min erfarenhet säjer att de i trä håller sig snyggast.
    och att man ska låta de vara i trä.
    för att måla och att det ska bli riktigt bra ska man nog lämna in på sprutlackering.

Har arbetat med begagnade trip-trap stolar och sett många hemma målade och det ser oftast inte bra ut.

• Klant och Fjant

Jag har målat om sonens tripp-trapp. Den var träfärgad. Slipade hela stolen så att all lack var borta. Så det var rent trä.

Sen målade jag den med svart och vit lasyr, krävdes 3-4 lager har jag för mig.

Gjorde det för 1 år sedan och den är lika fin än! man kan säkert olja den också efter man målat så att den är lättare att rengöra. Ingen färg är avskavd på den.

Målad Tripp-trapp

Ännu en totalt ointressant blogg... ensammammamedadhd.blogg.se/
  • vivianne

En ny tripp-trapp kostar 1550-1750 på babyland. Plus några hundra till för bygel...

Vad kostar det att lämna in den för sprutlackering? Fråga målaren om det kan tänkas hålla. Och montera såklart ner stolen och måla varje del för sig för att det ska bli snyggt. Men matstolarna slits hårt. Man får mer eller mindre skrapa bort matrester med jämna mellanrum! kanske govfärg vore något.

• Brunnsbo

Klant och Fjant skrev 2009-07-26 12:21:43 följande:

Jag har målat om sonens tripp-trapp. Den var träfärgad. Slipade hela stolen så att all lack var borta. Så det var rent trä.Sen målade jag den med svart och vit lasyr, krävdes 3-4 lager har jag för mig.Gjorde det för 1 år sedan och den är lika fin än! man kan säkert olja den också efter man målat så att den är lättare att rengöra. Ingen färg är avskavd på den.
    Supersnygg!
  • Hope4y

Klant o fjant; stolen var jättesnygg! Jag velar mellan svart o vitt så jag kanske ska göra som du?!!

• Klant och Fjant
    Hope4y skrev 2009-07-26 13:08:13 följande:
    Klant o fjant; stolen var jättesnygg! Jag velar mellan svart o vitt så jag kanske ska göra som du?!!
    Det är svårt att hålla en vit stol ren!

Hela mitt kök går i svart/vit o grått så det var självklart för mig att göra den svart/vit

Det svarta är lättare att hålla rent helt klart.
    Ännu en totalt ointressant blogg... ensammammamedadhd.blogg.se/
  • ElisaDay

jag ska måla om en ganska så snart, men tror definitivt på att man MÅSTE slipa bort all lack innan man ger sig på att måla med vilken färg som helst. Och grundfärga innan kan nog också vara bra.
    Kan visa hur det blev sen efteråt.. =)

Ska ev. testa bums lackborttagning, ingen aning om hur det går, men värt ett försök...

Svar på tråden TRIPPTRAPP STOL? Någon som har målat om en gammal tripptrapp-stol? Vilken färg använde du och hur blev det?