• jaärja

Jätte spruträdd.. Ok med emlaplåster vid blodprov i armvecket??

Undrar om det är nån som vet om man får använda emla plåster när man tar blodprov i armvecket vid graviditet... Är sjukt spruträdd så känns som om jag måste förbereda mig ordentligt annars.... =)

Jätte tacksam för lite svar! =)

• Svar på tråden Jätte spruträdd.. Ok med emlaplåster vid blodprov i armvecket??
  • yttik

Hej!

Du FÅR inte emlaplåster men det finns salva med tillhörande plåster att köpa på apoteket.
    Det har jag gjort till för ett år sen. Är 28 år...
    Dock pratade sköterskorna med mig en lång stund och vi bestämde att jag skulle prova att ta utan emla.
    De förklarade att normalt slutar de sätta emla-plåster vid 6-7 års åldern.
    De förklarade också att om manär nålrädd så bygger du upp oron redan när du sätter emlaplåstret. Du ställer redan då in hela kroppen på TOKPANIK!

Sedan det samtalet har jag inte använt emla och jag har tagit blodprov i armen ett flertal ggr sedan dess. Och ÄRLIGT- jag märker ingen skillnad med eller utan emlaplåster/salva.

Berätta direkt om din rädsla så hjälper de dig!

• jaärja
    yttik skrev 2009-07-26 12:57:51 följande:
    Hej! Du FÅR inte emlaplåster men det finns salva med tillhörande plåster att köpa på apoteket. Det har jag gjort till för ett år sen. Är 28 år... Dock pratade sköterskorna med mig en lång stund och vi bestämde att jag skulle prova att ta utan emla. De förklarade att normalt slutar de sätta emla-plåster vid 6-7 års åldern. De förklarade också att om manär nålrädd så bygger du upp oron redan när du sätter emlaplåstret. Du ställer redan då in hela kroppen på TOKPANIK! Sedan det samtalet har jag inte använt emla och jag har tagit blodprov i armen ett flertal ggr sedan dess. Och ÄRLIGT- jag märker ingen skillnad med eller utan emlaplåster/salva. Berätta direkt om din rädsla så hjälper de dig!
    Så man ska inte gå till apoteket innan besöket hos BM för att köpa det då eller?

Vet du om man tar blodprov i armen vid första besöket hos BM eller senare? =)
  • Jenny1

Det går utmärkt att använda embla salva/plåster. Jag har använt det som vuxen och tycket tvärtom att det har en lugnande effekt - jag vet att det inte kommer att göra lika ont.
    Men tänk på att tiden som står inte alltid stämmer, på mig verkar inte krämen förräns efter den dubbla tiden...

• skånetös78

Klart du kan använda Emla, det gjorde jag varenda gång jag skulle ta blodprov på vc när jag var gravid eftersom jag också är otroligt nålrädd! Min BM tyckte det var jättebra att jag hade använt det eftersom jag var hur lugn som helst när jag visste att jag inte skulle känna ett dugg av sticket! Så köp du Emla

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • Ablan

Jag totalt vägrar att ta blodprov utan att ha fått emla först och då brukar jag få det, utom på akuten för där säger de att det tar för långtid att vänta på att det ska verka Jag fick det när jag var gravid med, så det vara ok vad jag vet.

• Jenny1

Man köper det själv på apoteket.
    Här så tar man blodprovet vid inskrivningen, men kanske är olika. Ring och hör efter!

• momster

nu har jag bara läst ts.
    men jag fick ha emla på utan problem vid en tidigare graviditet efter att de testat sticka mej 4 eller 5 gåger utan att få ut nå blod för att jag spände mej så men ville endå testa utan först.
    så berätta hur det ligger till ska de nog inte vara nå problem.

• Lattjo

Jag fick emlaplåster innan jag skulle ta blodprovet i armvecket. Inga problem alls. Första gången jag var gravid fick jag tom komma till förlossningen och ta proverna där rätt sent i grav för jag var så rädd så berätta bara för din bm hur rädd du är, hon tar det på allvar och fixar nått åt dig! Hon måste inte ta det första gången heller även om dom kanske normalt gör det. Med sonen togs proverna i vecka 24.

• Little Ms Chatterbox

Jag har haft Emla vid flertal tillfällen, det är ju lite krux med det eftersom det ska sitta på 1 timme innan så om man ska göra ett litet besök i vården så måste man ju vara 1 h innan och det kan ju skapa lite upptrissning av paniken. Men sätter man det själv så är det ju bara upp till dig själv. Mig har det hjälp att slappna av, jag har varit så svårstucken och har inte lämnat ifrån mig blod när jag inte har haft Emlaplåster. Men med det så kan jag slappna av och det rinner mycket lättare, och det är ju en fördel om man ska ta flera rör. Och jag får ju lov att säga att skillnaden med och utan plåster är enorm, med plåster känns det inget alls.

• ettplustack

Jag använde emlaplåster som liten. Nu klarar jag det utan, hade även emla när jag tog hål i naveln. Men jag har hört någonstans att emla kan göra det svårare att sticka eftersom att blodådran drar ihop sig, vet inte om det stämmer. Men det är inte farligt varken för dig eller foster

Svar på tråden Jätte spruträdd.. Ok med emlaplåster vid blodprov i armvecket??