• Envis

Marsvinet vill inte äta hö

Mitt marsvin äter sällan av det hö jag ger honom. Han äter lite precis när jag gett honom, men sen lämnar han resten. Till slut har han en hel samling i buren, som han inte verkar vilja äta av.

Ger jag honom grönsaker och pellets äter han upp allt, så det är inte så att han inte vill äta alls. Hans burkompis (som nyligen gick bort) var likadan. Tidigare hade jag flera marsvin och de andra åt alltid upp sitt hö. Köper hö från olika ställen, så det borde inte vara något fel på det.

• Svar på tråden Marsvinet vill inte äta hö
  • snuppis

Ja du han kanske inte gillar hö då=) ge han bara lite lite som du vet att han äter, han kanske alltid vill ha nytt hö, han kanske kissar på de och sedan inte vill ha. Man ska inte ta mer än man kan äta upp ;)

• Envis
    snuppis skrev 2009-07-26 13:25:25 följande:
    Ja du han kanske inte gillar hö då=) ge han bara lite lite som du vet att han äter, han kanske alltid vill ha nytt hö, han kanske kissar på de och sedan inte vill ha. Man ska inte ta mer än man kan äta upp ;)
    Han är typ 4 år och har alltid ätit hö förut. Kanske senaste året intresset avtagit. Jag ger han jättelite i taget, ändå äter han knappt nåt..
  • Envis
    Jennaz skrev 2009-07-26 13:36:05 följande:
    Prova höbriketter, lite mer att knapra på!
    Ska testa det! Tack :)
  • Mrs Winter

Sörjer han sin kompis? Marsvin skall ju vara minst två.

• Andrea71

Ska man ens ge hö till marsvin? Det kan stick hål på deras kinder.

• Mrs Winter
    Andrea71 skrev 2009-07-26 15:26:11 följande:
    Ska man ens ge hö till marsvin? Det kan stick hål på deras kinder.
    ..marsvin skall ha fri tillgång till hö året runt för att deras matsmältning skall fungera!
  • Andrea71

Mrs Winter skrev 2009-07-26 15:27:45 följande:

..marsvin skall ha fri tillgång till hö året runt för att deras matsmältning skall fungera!
    Jag har hört att dom inte ska äta hö för det kan sticka hål på deras kinder.
  • Mrs Winter
    Andrea71 skrev 2009-07-26 15:35:19 följande:
    Då har du fått mycket felaktig information.
    Läs här:Marsvin ska alltid ha fri tillgång till friskt vatten och hö eftersom marsvin är betesdjur och inte av natur kan leta efter "flygande föda", då detta kan leda till att de förstörar sina nackar och ryggar.

sv.wikipedia.org/wiki/Marsvin
  • Mrs Winter
    Andrea71 skrev 2009-07-26 15:35:19 följande:
    Då har du fått mycket felaktig information.
    Läs här:Marsvin ska alltid ha fri tillgång till friskt vatten och hö eftersom marsvin är betesdjur och inte av natur kan leta efter "flygande föda", då detta kan leda till att de förstörar sina nackar och ryggar.

sv.wikipedia.org/wiki/Marsvin
  • redneck girl

de ska ha hö.gå hål i kinderna???men marsvin har ju olika tycke och smak de med.vissa äter hö som en liten häst och andra pyttelite.våra äter som små hästar.de försvinner på en gång.

• Envis

Mrs Winter skrev 2009-07-26 15:14:46 följande:

Sörjer han sin kompis? Marsvin skall ju vara minst två.
    Men problemet fanns ju redan innan det andra marsvinet dog, som jag skrev, Och jag vet att marsvin alltid ska vara minst två.
  • Gnista

Andrea71: Det är hamstrar som man inte ska ge vassa saker som tex hö eftersom de stoppar in allt i sina kindpåsar. Marsvin ska ha fri tillgång till hö.

TS: Är det alltså så även nu när höet är nyslaget? Annars kan det ofta smaka lite sämre eftersom höet i tex mars är lagrat ända sedan förra sommaren.

Svar på tråden Marsvinet vill inte äta hö